فاجعه بزرگ در كمين اهواز

هر آن ممكن است حادثه اي هولناك تر از انفجار لوله نفت در جاده اهواز – ماهشهر رخ دهد

حقيقتا رسيده بود بلايي عظيم اما از اين جهت بايد گفت به خير گذشت كه مي توانست تلفات جاني خيلي بيشتري داشته باشد. صحبت از حادثه انفجار لوله نفت در جاده اهواز- ماهشهر است كه به مرگ و مصدوم شدن تعدادي از هم استاني ها منجر شد و در اين شب عيدي، خانواده هايي را سوگوار كرد كه در همين جا به آنها تسليت مي گوئيم.

نگاهي به اتوبوسي كه بر اثر اين آتش سوزي كاملا سوخته است، عمق فاجعه را نشان مي دهد كه اگر اين اتوبوس با ظرفيت كامل مسافر و سرنشين داشت، چه اتفاق هولناكي رخ مي داد. حالا اگر با ديد وسيع تر به حادثه توجه شود در مي يابيم كه علت فرسوده بودن لوله هاي نفت و گاز در مجاورت مناطق مسكوني و فرودگاه واقعا آتش زير خاكستر است و هر آن ممكن است چند منطقه به هوا رود.

صحبت از سياه نمايي يا بزرگ نمايي يك حادثه نيست، بلكه واقعيتي است كه تمام كارشناسان و به خصوص خود نفتي ها به آن اذعان دارند اما چرا از جايي براي رفع يا لااقل كاهش اين خطر اقدامي نمي شود جاي شگفتي است.

موضوع اين است كه در اين استان، حياتي ترين كارها، لاك پشتي پيش مي رود يا بهتر بگوئيم اصلا پيش نمي رود و به هزار و يك دليل در امور زيربنايي و اساسي در جا مي زنيم كه نمونه آن همين تغيير فرودگاه جديد است. ببينيد مطالعه و رفع معارض و استارت آن چندسال طول كشيد و ما هنوز اندر خم كوچه اولي هستيم.

بارها و بارها گفته شده و اعلام خطر كرده اند كه فرودگاه اهواز و مناطق اطراف آن روي نفت قرار دارد و حادثه در كمين است، اما نه تنها براي تغيير آن در كوتاه مدت عزمي نبود، بلكه برعكس مناطق اطراف آن را جزء شهر و مسكوني كردند. مناطقي كه سرانجام روزي بايد تغيير مكان بدهند منتهي در آن صورت اين كار با واكنش ها و هزينه هاي گزاف همراه خود خواهد بود.

علاوه بر خطر فرسودگي لوله هاي نفت، وجود فيلرهاي گازي همچنان مشكل ساز است و آن همه قول و قرارها و وعده ها براي برچيدن آنها هنوز عملياتي نشده و نزديكترين اين شعله در مجاورت شهرك نفت است كه ساكنان اين كوي از مخاطرات بي‌شمار آن رنج مي برند و كسي جوابگو نيست.

راستي چرا عزيزان تشكيلات نفت اگر براي رفع نواقص كاري نمي كنند، لااقل توصيه هاي بهداشتي ايمني را نمي دهند يا جواب قانع كننده اي در مقابل اين همه خطرات موجود نمي دهند؟ راوي آقاي متولي را كه < متولي> روابط عمومي نفت است مي شناسند و واقعا شهادت مي دهد كه از انسانهاي دوست داشتني است اما اين گله هست كه چرا همكارانشان با رسانه ها ارتباط ندارند و هر وقت تصميم به تهيه گزارش گرفته مي شود، خون به دل گزارشگر مي شود تا چند كلمه از آقايان بشنود اما توفيقي حاصل نمي شود و در حاليكه قصد تهيه گزارش انتقاد نيست بلكه روشنگري است تا به اتفاق راهي براي پيشگيري از خطرات احتمالي پيدا شود. بنابراين اميدواريم سال ۹۸ سال رفاقتها، گفت وگوهاي صميمي، شفاف سازي و كاشتن بذر اميد در دلها باشد و همه دست به دست هم بدهند تا اگر در اجراي پروژه هاي نيمه تمام مثل قطار شهري ناكامي وجود دارد، حداقل براي جلوگيري از حوادث ناگوار راهكارهاي مناسب پيدا شود.

گوسفندهاي خارجي هم وارد شد، آيا مشكل حل مي شود؟

انتظار پايان يافت و به سلامتي دام زنده فرنگي وارد كشور شد و ساعت ۱۳ روز جمعه اين خبر مهم اولين خبر شبكه خبر بود و به همراه پخش خبر تصاوير گوسفندان هنگام ورود به خاك كشورمان زينت بخش قاب ها ي تلويزيون مردم شد. ضمنا اعلام  كردند دومين محموله گوسفند هم به زودي وارد خواهد شد. حالا بايد ديد با ورود اين دام ها مشكل گوشت كه بيشتر قيمت آن مطرح است تا خود گوشت حل خواهد شد يا نه؟ البته اگر قرار بود قيمت هر كالايي كه گران شد با واردات پايين بيايد با ورود محموله هاي شكر هم بايد اين اتفاق مي افتاد نه اينكه اين بار گناه اين سوء مديريت را متوجه بارندگي و دروي دير هنگام نيشكر بدانند. يا با ورود اين همه گوشت و مرغ منجمد و غير منجمد و توزيع  آن بايد پرسيد چرا قيمت ها همچنان بالا  است و تنها به دردانه كشور (تهران) مي رسند، هر چند تصاوير نشان مي دهد در تهران هم صف هاي خريد گوشت طولاني است.

به هر حال به زودي ثابت خواهد شد گران شدن قيمت گوشت قرمز ناشي از ادامه سوء استفاده ها و وجود شبكه هاي قاچاق و رانتي است يا با ورود محموله هاي دام، وضع عادي خواهد شد؟

رانندگان موتور سه چرخه هاي اهواز بايد بيمه شوند

حضور انبوه موتورهاي سه چرخه در اهواز، علاوه بر دامن زدن به مشكل ترافيكي شهر، براي رانندگان ديگر وسايل نقليه مشكل ساز شده است زيرا رانندگان اين موتور سه چرخه ها بيمه نيستند و اگر تصادفي با آنها رخ بدهد، راننده خودرو كه بر عكس راننده موتور مداركش كامل و قانوني است بيچاره مي شود چون طرف نه بيمه دارد، نه گواهينامه و مجوز تردد، با اين حال معمولا مظلوم نمايي شده و هزينه ها متوجه راننده مي شود. راهنمايي و رانندگي هم تا حالا كاري از دستش ساخته نبوده و به بهانه بيكاري اين تخلف ناديده گرفته مي شود. ما توصيه نمي كنيم چه راهكاري در پيش بگيرند و اين موتور سه چرخه ها را از كار بيكار كنند چون بايد كارشناسانه عمل شود بلكه حرفمان و حرف همه مردم اين است كه اينها ساماندهي شوند و از همه مهمتر آنها را مجبور به بيمه شدن بكنند همچنين گواهينامه موتور بگيرند كه با قوانين آشنا شوند.