امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 11 July , 2020
امروز : شنبه, ۲۱ تیر , ۱۳۹۹ - 21 ذو القعدة 1441
شناسه خبر : 8600
  پرینتخانه » سرمقاله تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸ | 171 بازدید | ارسال توسط :

ضرورت پاکسازی نظام آموزشی

با  نزدیک شدن به پایان تعطیلات تابستانی، مراکز آموزشی آماده پذیرش خیل آینده سازان کشور در روزهای آینده شده اند و این در حالی است که علیرغم گذشت ۴۰سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاشهائی که جهت تدوین نظام آموزشی مطلوب صورت گرفته، بدلیل رسوب عناصر تأثیز گذار نظامهای آموزشی بیگانه در فرایندهای تصمیم سازی […]

ضرورت پاکسازی نظام آموزشی

با  نزدیک شدن به پایان تعطیلات تابستانی، مراکز آموزشی آماده پذیرش خیل آینده سازان کشور در روزهای آینده شده اند و این در حالی است که علیرغم گذشت ۴۰سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاشهائی که جهت تدوین نظام آموزشی مطلوب صورت گرفته، بدلیل رسوب عناصر تأثیز گذار نظامهای آموزشی بیگانه در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری و تعهدّات ظاهراً محرمانهِ شیفتگان فرهنگ غرب و نفوذیهای نظام سلطه، هنوز هم دستیابی به آنچه در تعلیم و تربیت مورد انتظار است، میسّر نشده و نظام آموزشی موجود بعضا نه تنها در تربيت سرمايه‌هاي انساني مطلوب، ناموفق بوده، بلكه دسترنج ساير نهادهاي تربيتي از جمله خانواده‌ها و محافل مذهبی را نيز بر باد مي‌دهد که ريشه بسياري از این مشكلات و عامل ناکارآمدی نظام آموزشی در تربيت انسان‌هاي مطلوب، تاثير‌پذيري بنيادهاي این نظام از فرهنگ الحادي و ضد‌ارزشي غرب و حضور مؤثّر کسانی است که عالماً و عامداً یا جاهلانه سعی در مقابله با فرهنگ و نظام تربیتی بومی دارند.
غربيان كه در علم و فناوري ميراث‌خوار فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي ديگرند، با به اسارت گرفتن علوم و فنون براي مقاصد سلطه‌گرانه و زياده‌خواهانه، و تحميل عقايد و نظرات و جهان‌بيني خود به ساير ملّت‌ها، زمينه را براي تربيت نيروي انساني مطيع و مطلوب خود در كشورهاي تحت سلطه فراهم كردند و امروز حتي كشورهاي رها شده از سلطه‌هاي نظامي، سياسي و اقتصادي غرب نيز به این علّت که با هزاران رشته مرئی و نامرئی به آن فرهنگ، وابسته شده و در برنامه ریزی و اجرا منفلانه عمل می کنند، هنوز نتوانسته‌اند به استقلال كامل فرهنگي دست يابند و تربيت شدگان اين نظام‌هاي آموزشي، خصوصا اگر از فرهنگ و نهادهاي فرهنگي خود تاثير كمتري پذيرفته باشند، به غرب و فرهنگ غربي بيشتر از فرهنگ و تمدن بومي خود تمايل و گرايش دارند.
اين چنين است كه بسياري از ملّت‌ها از محصولات نظام آموزشي خود ناراضي‌اند و احساس مي‌كنند كه بايد بر بستر فرهنگ بومي دگرگوني‌هاي وسيع و عميقي در نظام آموزشي بوجود آورند تا به تربيب انسان‌هاي مطلوب جامعه خود موفق گردند. كشور ما با فرهنگ و تمدني درخشان و با تاثيرپذيري عميق از فرهنگ اسلامي، اين ظرفيت را دارد كه در زمينه برپايي انقلاب در تعليم و تربيت و رها‌سازي نظام آموزشي از بنيان‌هاي شيطاني فرهنگ غرب و سلطه جهان‌بيني غربي گام‌هائي به پيش بردارد، اما لازم است با تمركز بيشتر بر پاك‌سازي نظام آموزشي موجود از آلودگي‌هاي فرهنگ الحادي غرب و جدیت بیشتر بر اجرای طرح تحوّل بنیادین آموزش و پرورش، به نظامی كارآمد در تربيت انسان‌هاي ارزشمند دست یابد.
بدون تردید در دستیابی به اهداف ذکر شده، معلّمین نقشی اساسی دارند و لذا در جذب و بکارگیری آنان باید دقّتهای ویژه صورت گیرد و پس از آن نیز در رفع نیاز و تأمین معیشت آنان دست و دلبازی نشان داده شود تا با شوق و رغبت و فارغ از دغدغه های معیشتی در کلاس درس حاضر شده و به تربیت نسل آینده بپردازند.

موسوی زاده

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای ضرورت پاکسازی نظام آموزشی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.