امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 22 October , 2019
امروز : سه شنبه, ۳۰ مهر , ۱۳۹۸ - 23 صفر 1441
شناسه خبر : 8802
  پرینتخانه » سرمقاله تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸ | 26 بازدید | ارسال توسط :

توقف قطار شهري اهواز در ايستگاه اوّل

نزديك دو دهه از تصويب طرح تأسيس قطار شهري در ۶ كلانشهر كشور مي گذرد و در حاليكه سالها است كه مردم در بعضي از اين شهرها از موهبت قطار شهري برخوردارند هنوز در كلانشهر اهواز پيشرفت كار اين طرح كمتر از ۳۰ درصد است و با وجود آشكار شدن ناتواني پيمانكار و عوامل دست […]

توقف قطار شهري اهواز در ايستگاه اوّل

نزديك دو دهه از تصويب طرح تأسيس قطار شهري در ۶ كلانشهر كشور مي گذرد و در حاليكه سالها است كه مردم در بعضي از اين شهرها از موهبت قطار شهري برخوردارند هنوز در كلانشهر اهواز پيشرفت كار اين طرح كمتر از ۳۰ درصد است و با وجود آشكار شدن ناتواني پيمانكار و عوامل دست اندر كار اين طرح و وعده مسئولين استان به خلع يد از پيمانكار، معاون هماهنگي امور اقتصادي وزير كشور ضمن قطعي ندانستن مسأله خلع يد پيمانكار، از زمان بر بودن بررسي اين موضوع سخن مي گويد. 

‌كلان‌شهرهايي كه ضرورت تاسيس قطار شهري به منظور كمك به حل مشكلات ترافيكي در آنها مورد تاييد قرار گرفته، همگي از مراكز استانهاي كشورند. حل مشكل رفت و آمد در اين شهرها كه به دلايلي همچون تراكم جمعيت ساكن و نيز تردد ديگر اهالي استان براي مراجعه به ادارات كل و ساير مراكز خدماتي مستقر در مركز استان، از ترافيك سنگين برخوردارند، به‌سود همه مردم استان مي باشد و از دغدغه هاي هميشگي متوليان ذيربط بوده است.  اما در رابطه با قطار شهري مركز استان خوزستان يعني كلان‌شهر اهواز نكاتي چند قابل طرح است: ۱- تاسيس قطار شهري در اهواز قبل از طرح آن براي ساير كلان‌شهرها مورد بحث و پيگيري مسئولين استان بوده است ۲- در پيشنهاد اوّليه تاسيس قطاري شهري براي كلان‌شهرها در مجلس، كلان‌شهر اهواز مورد بي اعتنايي قرار گرفته بود كه در آخرين لحظات با پافشاري و داد و بيداد يكي از نمايندگان، به مصوبه تاسيس قطار شهري افزوده شد.۳- افزوده شدن اجباري كلان‌شهر اهواز به سياهه كلان‌شهرهاي پيشنهادي، موجب گرديد كه تاسيس مترو در اهواز عمدتا به تأمين اعتبار از منابع خارجي مشروط شود  كه مالايطاق بودن اين تكليف و عملي نبودن آن از همان ابتدا آشكار بود و اين در حالي است كه تامين كل اعتبار تاسيس مترو در ساير شهرها از منابع داخلي (دولت) در نظر گرفته شده بود.  4- بعدها كه با اثبات غيرعملي بودن تأمين اعتبار متروي اهواز از منابع خارجي، اعتباراتي ناچيز جهت تكميل اين طرح تصويب شد ظاهراً با مشكل تخصيص و جذب اعتبارات مواجه گرديد.

از آنجا كه تأمين ارز و تعهد بانكها به فروشندگان خارجي تجهيزات، ظاهراً عمده ترين مشكل اين طرح بوده و بانكهاي ايراني باوجود انعقاد قرارداد و دادن وعده همكاري در اين مورد بارها از زير بار تعهّدات خود، به بهانه عدم توانائي كارفرما(شهرداري اهواز) به باز پرداخت تعهدات ارزي، شانه خالي كرده و دولت (ها) نيز هربار با بي اعتنائي به اين مسأله مهم برخورد كرده اند، لذا بنا به جمع‌بندي‌هاي صورت گرفته تنها راه برون رفت از بن بست ايجاد شده در اجراي طرح قطار شهري اهواز گويا ورود مستقيم و تعهّد دولت به بانكها تشخيص داده شده، تا گشايش ارزي حاصل و امكان خريد تجهيزات خارجي و راه اندازي سريعتر اين طرح ضروري فراهم گردد.

ناگفته نماند كه در هر حال بايد توانائي پيمانكار و عوامل اجرائي ديگر طرح نيز بار ديگر مورد ارزيابي قرار گيرد تا در صورت لزوم و با فشار به مسئولان مركز نشين سريعاً در ساختار اجرائي طرح تجديد نظر لازم صورت گيرد. 

موسوی زاده

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای توقف قطار شهري اهواز در ايستگاه اوّل بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.