امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 22 November , 2019
امروز : جمعه, ۱ آذر , ۱۳۹۸ - 25 ربيع أول 1441
شناسه خبر : 9069
  پرینتخانه » سرمقاله تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ | 32 بازدید | ارسال توسط :

کیفیتِ مطلوب؛ عامل رضایت مشری و رمز بقاء بنگاه‌های اقتصادی

هدف نهائی و عاقلانهِ هر کارآفرین و بنگاه اقتصادی سودآوری و ادامه حضور آبرومندانه در صحنه اقتصاد است، امّا رقابتی شدن دنیای کسب و کار و جهانی شدن مبادلات اقتصادی از یک طرف و بالا رفتن توانائی‌های مشتریان و مصرف‌کنندگان در انتخاب کالا و خدمات مورد نیاز خود از طرف دیگر، شرایط ماندن در صحنه‌های […]

کیفیتِ مطلوب؛ عامل رضایت مشری و رمز بقاء بنگاه‌های اقتصادی

هدف نهائی و عاقلانهِ هر کارآفرین و بنگاه اقتصادی سودآوری و ادامه حضور آبرومندانه در صحنه اقتصاد است، امّا رقابتی شدن دنیای کسب و کار و جهانی شدن مبادلات اقتصادی از یک طرف و بالا رفتن توانائی‌های مشتریان و مصرف‌کنندگان در انتخاب کالا و خدمات مورد نیاز خود از طرف دیگر، شرایط ماندن در صحنه‌های اقتصادی را دشوار کرده است، چرا که بقای بنگاه‌های اقتصادی جز با جلب رضایت مشتری امکان‌پذیر نیست و کسب این رضایت، تنها با عرضه خدمات و کالای با کیفیت مطلوب میسّر است. لذا مسأله کیفیتِ کالا و خدمات، به دغدغه اصلی تمام کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی که به سودآوری، سربلندی و ماندگاری در عرصه‌های اقتصادی می‌اندیشند، تبدیل شده است.
در کشور ما نیز بمنظور توسعه و ترویج دانش مدیریت كیفیت و استفاده آن در سازمان‌های خدماتی و تولیدی کشور، روز ۱۸ آبان به عنوان روز ملّی کیفیت نامگذاری شده و در این روز جایزه ملّی كیفیت ایران براساس نتایج ارزیابی عملكرد سازمان‌های متقاضی در رابطه با طراحى، تولید و عرضه محصول و ارائه خدمت و با توجه به معیارهای تعیین شده اعطا می‌شود. جایزه ملی كیفیت ایران که امسال اختتامیهِ شانزدهمین دورهِ آن فردا برگزار می شود، وسیله‌ای برای اطلاع و تایید تلاش و كوشش سازمان‌های تولیدی و خدماتی كشور و بیانگر تعهد سازمانهای متقاضی در استقرار نظام مدیریت كیفیت و بهبود مستمر آن بوده و یکی از ابزارهای تشویقی است که در سالهای اخیر توانسته است مشوّق تولیدکنندگان کالا یا ارائه‌دهندگان خدماتی باشد که تولیدات خود را با کیفیتی بهتر ارائه می کنند و ناگفته پیداست که این تولید کنندگان با دریافت جایزه کیفیّت خواهند توانست اعتماد بیشتر مشتریان را به خود جلب کرده و ضمن بدست آوردن سهم و سود بیشتری از بازار، دوام و بقاء خود را تضمین کنند.
از آنجا که هنوز بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور دولتی و انحصاری است و بخش غیردولتی اقتصاد نیز بدلیل بلبشوی بازار، ناکارآمدی قوانین و ضعف دستگاه‌های نظارتی، غالباً به قواعد کسب و کار رقابتی چندان توجّهی ندارد، لذا در بسیاری از تولید کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات دغدغه چندانی برای ارتقاء کیفیت و کاهش هزینه و جلب مشتری که تضمین‌کننده دوام و سربلندی است، وجود ندارد، برای ایجاد این دغدغه لازم است علاوه بر برگزاری همایش‌های کیفیت و تعیین یک روز به عنوان روز ملّی کیفیت و اهداء جوایز سرآمدی،  مسأله آموزش مدیران و   کارکنان، استقرار نظام مدیریت کیفیت، تدوین مقرّراتی کارآمدتر برای توجّه و الزام تولید کنندگان به ارتقاء کیفیت محصولات، به حداقل رسانیدن بخش‌های انحصاری اقتصاد، کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد و مانند آن نیز مورد توجّه قرار گیرد و مصرف‌کنندگان نیز با تأکید و اصرار بر کیفیت مطلوب کالا و خدمات، زمینه‌ساز عرضهِ کالا و خدمات با کیفیت شوند.

 18 آبان روز ملّی کیفیت را به مجاهدان عرصه تولید و خدمات تبریک گفته و بر همّت والایشان برای ارتقاء کیفیت درود می‌فرستیم.

موسوی زاده

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای کیفیتِ مطلوب؛ عامل رضایت مشری و رمز بقاء بنگاه‌های اقتصادی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.