امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 14 August , 2020
امروز : جمعه, ۲۴ مرداد , ۱۳۹۹ - 25 ذو الحجة 1441
شناسه خبر : 9341
  پرینتخانه » سرمقاله تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ | 168 بازدید | ارسال توسط :

تأثیرپذیری کودکان از تلویزیون

با وجود توسعه وسائل ارتباط جمعی و نفوذ رسانه های جدید دیجیتالی در مردم، هنوز هم تلویزیون تسلّط همه جانبه خود را  به عنوان رسانه‏ای بسیار مؤثّر و دارای نفوذ گسترده در خانه ها حفظ کرده و بر خانواده ها  تاثیری عمیق دارد و از آنجا که کودکان و نوجوانان در حسّاسترین سنین تعلیم و […]

تأثیرپذیری کودکان از تلویزیون

با وجود توسعه وسائل ارتباط جمعی و نفوذ رسانه های جدید دیجیتالی در مردم، هنوز هم تلویزیون تسلّط همه جانبه خود را  به عنوان رسانه‏ای بسیار مؤثّر و دارای نفوذ گسترده در خانه ها حفظ کرده و بر خانواده ها  تاثیری عمیق دارد و از آنجا که کودکان و نوجوانان در حسّاسترین سنین تعلیم و تربیت و اثرپذیری قرار دارند، برنامه های تلویزیون، چه خوب و چه بد، برروح و روان آنها تأثیر بیشتری برجا می گذارد، بهمین دلیل از گذشته تا حال رابطه کودک و تلویزیون سخت مورد توجّه خانواده ها و محققین در سراسر جهان بوده و سازمان ملل نیز برای تأکید بر اهمیّت موضوع و توجّه دولتهای عضو به این مهم، روز ۲۲ آذر را به عنوان روز کودک و تلویزیون نامگذاری کرده است.

تلویزیون هم مانند سایر ره آوردهای صنعتی، کارکردهای مثبت و منفی را توأمان دارد، و بسته به اینکه چه کسی و در چه شرایطی از آن بهره می برد می تواند مفید یا مضر باشد. کودکان بااستفاده متعادل از برنامه های مناسب آن می توانند از این جعبه جادو بهره علمی و تربیتی ببرند و بر سرعت رشد علمی، اخلاقی، دینی و جامعه پذیری خود بیفزایند و یا با استفاده از برنامه های نامناسب و صرف بیش از اندازه وقت خود برای دیدن برنامه های خنثی، لطمات جبران ناپذیری به آینده خود وارد سازند.
فراهم کردن شرایط برای بهره برداری صحیح و استفاده مفید از تلویزیون توسط کودکان در وحله اوّل برعهده خانواده ها و سپس بعهده مسئولین و تولید کنندگان برنامه های تلویزیونی است. خانواده ها باید بدانند که تلویزیون در حالیکه می تواند به افزایش آگاهیهای علمی کودکان، تشویق آنان به کارهای خوب، ترویج ارزشهای دینی و اجتماعی، بالا بردن حس مسئولیت، پرکردن اوقات فراغت و مانند آن کمک کند، در صورتیکه به اشتغال عمده کودکان تبدیل گردد، ضمن اتلاف وقت و بازداشتن آنها از فعّالیتهای مخصوص دوران کودکی مثل بازی و رسیدگی به تکالیف مدرسه و برقراری رابطه با همسالان و مانند آن، ممکن است اختلالاتی جبران ناپذیر در رشد و تربیت آنان بوجود آورد، لذا باید با استدلال و قاطعیت فرزندان را از صرف زیاد وقت و تماشای برنامه های نامتناسب باز دارند، انتخاب برنامه های مناسب را به کودکان خود یاد دهند، در دیدن این برنامه ها کودکان و نوجوانان خود را همراهی کنند و در صورت نیاز، با توضیح در مورد برنامه ها، به رفع ابهامات و افزایش مهارت آنان در انتخاب برنامه های مناسب کمک کنند.
متولّیان ادارهِ تلویزیون نیز با توجّه به تأثیر دراز مدت برنامه های تلویزیونی بر آینده سازان کشور، باید در انتخاب برنامه های کودکان و نوجوانان حسّاسیت ویژه نشان دهند و با خودداری از پذیرش تولیدات افراد غیرصالح، زمینه را برای فعالیّت هنرمندان متعهّد و سالمسازی کامل اینگونه برنامه ها فراهم سازند و این رسانه تأثیر گذار را همانطور که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در نظر داشتند به دانشگاهی برای تربیت همه نسلها، بویژه کودکان و آینده سازان ایران اسلامی تبدیل کنند. ان شاء… .

موسوی زاده

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تأثیرپذیری کودکان از تلویزیون بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.