امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 31 May , 2020
امروز : یکشنبه, ۱۱ خرداد , ۱۳۹۹ - 9 شوال 1441
شناسه خبر : 11213
  پرینتخانه » سرمقاله تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰:۰۰ | 56 بازدید | ارسال توسط :

طرحی پرخطر با بازدهی کم!

بعد از یک تعطیلی اجباری سه ماهه، اکنون دو روز است که از بازگشائی مدارس، می گذرد و صرفنظر از استقبال یا عدم‌استقبال مردم و معلمین از این طرح، تردیدها در اتخاذ چنین تصمیمی هنوز پابرجا است. گفته شده که بازگشائی مدارس به این منظور صورت گرفته که دانش آموزان نابرخوردار از امکانات استفاده از […]

طرحی پرخطر با بازدهی کم!

بعد از یک تعطیلی اجباری سه ماهه، اکنون دو روز است که از بازگشائی مدارس، می گذرد و صرفنظر از استقبال یا عدم‌استقبال مردم و معلمین از این طرح، تردیدها در اتخاذ چنین تصمیمی هنوز پابرجا است.

گفته شده که بازگشائی مدارس به این منظور صورت گرفته که دانش آموزان نابرخوردار از امکانات استفاده از شبکه آموزش دانش آموزی(شاد) بتوانند در صورت تمایل با حضور در مدارس، با کمک معلمین به رفع اشکالات درسی خود بپردازند. و با توجّه به پر خطر بودن اجرای این طرح، برای رعایت دستورالعملهای بهداشتی ابلاغیه ای نیز در تاریخ ۲۳ اردیبهشت از سوی معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان “بازگشایی مدارس در شرایط فاصله گذاری اجتماعی” صادر شده که در آن خطرات گسترش بیماری کووید ۱۹، در صورت عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی گوشزد شده و بازگشائی را منوط به داشتن امکانات فنی و اجرائی کامل شامل: برنامه مدون گندزداییِ کلیهِ سطوح دارای امکان تماس زیاد در مدارس، تأمین صابون مایع و محلول‌های مناسب ضدعفونی کننده دست، امکان فاصله گذاری مناسب برای صندلی‌ها در کلاس‌های درس و سالن‌های مدرسه دانسته و اشاره شده است که از الزامات این کار این است که اقلام اشاره شده به مقدار کافی و متناسب «بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و برای حداقل ذخیره مصرف دو هفته مدرسه» در محل مدرسه موجود باشد و برنامه‌ای برای پایش و گزارش دهی سطح بندی شده آن تدوین شده و آماده اجرا باشد. که با توجّه به سرانه اندک مدارس، معلوم نیست هزینه تأمین این امکانات باید از کجا فراهم گردد و با توجّه به روحیات کودکان دانش آموز، فاصله‌گذاری اجتماعی چگونه محقّق می گردد.

اگرچه با عدم استقبالی که خانواده‌ها و معلمین و دانش‌آموزان طی همین یکی دو روز از این طرح داشته‌اند بنظر نمی رسد که بازگشائی مدارس، در سطح گستردهِ مورد انتظار وزارتخانه، چندان دوام داشته باشد، امّا بهتر بود که وزارت آموزش و پرورش این کار را به پس از بازگشائی دانشگاهها و ارزیابی نتایج حضور دانشجویان، که سنی از آنان گذشته و از دانش‌آموزان قابل کنترل‌ترند، موکول می‌کرد و یا در صورت اصرار و تعجیل، این کار را پس از مشورت و نظر‌خواهی از معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان انجام می‌داد و بجای گسترش شمول این طرح به تمام مدارس، با در نظر گرفتن سطح شیوع بیماری کووید ۱۹ و با یاری گرفتن از شورای آموزش و پرورش مناطق مختلف کشور و یا تفویض اختیار به آنها در این مورد تصمیم‌گیری می‌کرد.

بهر حال با توجّه به عدم امکان تأمین نیازها برای اجرای ایمن طرح بازگشائی مدارس و خطرات زیادی که اجرای این طرح در افزایش ابتلا به این بیماری دارد و نیز باز دهی بسیار ناچیزی که اجرای دو روزه این طرح داشته و نارضایتی و نگرانیهای شدید معلمان و خانواده ها از این طرح، به دلایل ذکر شده، بنظر می رسد که توقف فوری اجرای عمومی آن و تمرکز زدائی در اتخاذ چنین تصمیمی، با رعایت نکاتی که گفته آمد، بسیار ضروری باشد.

موسوی زاده

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای طرحی پرخطر با بازدهی کم! بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.