امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 11 July , 2020
امروز : شنبه, ۲۱ تیر , ۱۳۹۹ - 21 ذو القعدة 1441
شناسه خبر : 11726
  پرینتخانه » راوی تاریخ انتشار : ۰۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰:۰۰ | 146 بازدید | ارسال توسط :

سازمان حمايت از مصرف كننده كه مجوز گراني مي دهد، چه حمايتي مي كند؟

گويا در كشور ما بسياري از كلمات و اصطلاحات تغيير معني داده اند كه به اين ترتيب بايد در بعضي عناوين در دستگاهها تجديد نظر و صحيح آن و آنطور كه به كار گرفته مي شود اصلاح شوند.  ‌ مثلا وقتي گفته مي شود (حمايت) معني آن پشتيباني و سپر شدن در برابر مشكلات مردم […]

سازمان حمايت از مصرف كننده كه مجوز گراني مي دهد، چه حمايتي مي كند؟

گويا در كشور ما بسياري از كلمات و اصطلاحات تغيير معني داده اند كه به اين ترتيب بايد در بعضي عناوين در دستگاهها تجديد نظر و صحيح آن و آنطور كه به كار گرفته مي شود اصلاح شوند.  ‌

مثلا وقتي گفته مي شود (حمايت) معني آن پشتيباني و سپر شدن در برابر مشكلات مردم است تا به آنها احجاف نشود، در حاليكه مدتي است (حمايت) از مصرف كننده به حمايت از توليد كننده تغيير معني داده است  در حاليكه حمايت از توليد مقوله ديگري است. هر كس قبول ندارد به عملكرد اين سازمان توجه كند تا پي به اين واقعيت ببرد.  ‌

به چند مورد كه به هيچ وجه جنبه حمايتي از مصرف كننده ندارد،  اشاره مي شود.  ‌

يادمان هست كه در قضيه قيمت گذاري خودرو، اين سازمان همواره به گران شدن بي كيفيت ترين خودرو داخلي (پرايد) رضايت داده، در حاليكه ادعا داريم همه چيز آن ساخت داخل است و مصرف كننده مظلوم بايد اين ارابه مرگ را به قيمتي كه نمي ارزد خريداري كند.  ‌

ديديم كه قيمت حبوبات با نظر همين سازمان حمايت طوري بالا رفته كه افراد كم درآمد و فقير قادر به خريد آن نيستند و اين ماده غذايي هم از بسياري سفره ها حذف شد.  ‌همين روزها شاهد گراني دو برابر قيمت مرغ هستيم كه آنهم با مجوز سازمان حمايت از مصرف كننده بوده و آخرين مورد، گران شدن لبنيات است كه باز هم اين سازمان اين قيمت را به رسميت شناخته و اجازه گراني داده است. اگر بخواهيم تمام اقلام و اجناس را كه با چراغ سبز سازمان حمايت از مصرف كننده انجام شده، از لاستيك گرفته تا كالاي خانه نام ببريم، به درازا مي كشد. اصلا در خيلي از موارد، حمايتي در كار نيست و مي گويند قيمت بسته به عرضه و تقاضاست و معلوم نيست پس نقش اين سازمان چيست چون در توجيه گراني ها، استدلال مي آورند كه قيمت ها وقتي واقعي است كه به زيان توليد كننده نباشد، في الواقع حمايت از توليد كننده بر مصرف كننده مي چربد كه البته علت بالا بودن قيمت تمام شده هم بدليل سوء مديريت ها در تامين مواد اوليه است كه در بسياري از موارد از منابع داخلي تامين مي شود و تحريم ها، نقشي ندارد، حالا بايد جايي پيدا شود كه وظايف سازمان حمايت از مصرف كننده را به دست اندركاران آن تفهيم كند.  ‌

شايد توجيه آقايان اين باشد كه اگر دخالت سازمان حمايت از مصرف كننده نباشد، قيمت ها از اين كه هست هم بالاتر مي رود. مثلا اگر مرغ شد كيلويي ۳۰ هزار تومان فكر مي كنيد مردم استقبال مي كنند يا روي دست فروشندگان مي ماند؟

فكري براي تجمع فاجعه بار مردم در مكان هاي خدماتي و بانكها بكنيد  ‌

در حاليكه با ادامه حضور كرونا در جامعه، مسئولان همچنان رعايت فاصله اجتماعي و ماندن در خانه را توصيه و تاكيد مي كنند، اما تلاشي براي ايجاد زمينه هاي پيشگيري نمي شود و مردم به ناچار خود را در معرض خطر ابتلا به كرونا قرار مي دهند.  ‌

سوال اين است كه چرا ستاد ملي مقابله با كرونا هيچ حضوري بين مردم ندارد و چرا عوامل اين ستاد گزارش هاي مردمي را براي اتخاذ تصميمات لازم ارائه نمي دهند؟ آقايان كافي است جلوي بانكها و داخل آنها را تماشا كنند تا ببينند مردم ناگزير به ماندن در ازدحام مشتري ها هستند. يا برويد ببينيد در پيشخوانهاي دولت كه مردم براي رفع امور ضروري مراجعه مي كنند با چه شلوغي مواجه اند و طوري است كه رعايت فاصله امكان پذير نيست، ضمن اينكه خيلي ها ماسك هم نمي زنند و كافي است يك آلوده بين جمعيت باشد تا فاجعه شود. همينطور پليس +۱۰، همينطور محل تعويض دفترچه هاي بيمه و ساير مراكز و محل هايي كه براي بيكار شدن ادارات مربوطه حالا مردم به آنجا مراجعه مي كنند، واقعا گريز از اين وضع راهكار ندارد؟ چرا حتما دارد اما كو دلسوز مردم؟

مگر نمي شود بانكها يا دفاتر خدمات پيشخوان دولت و ساير مجموعه هاي خدماتي كشيك داشته باشند؟ يعني تعدادي از كاركنان صبح نيايند و بعد از ظهر دو سه ساعت بيايند تا همه مردم ناچار نباشند فقط صبح بيايند. يا براي كار دفترچه هاي بيمه، آيا نمي شود دفترچه هاي مردم را جمع كنند و زمان براي مراجعه كننده در نظر بگيرند تا نياز به ماندن آنها در يك اتاق آلوده نباشند. به همين ترتيب مي شود براي رفع ساير نيازهاي مردم كاري كنند كه مجبور به تجمع چند ساعته براي انجام يك كار نباشند. بنابراين بهتر است براي حضور نيافتن مردم فقط در چند ساعت صبح برنامه ريزي شود. چرا از اينهمه ايثار كاركنان بيمارستانها درس نمي گيرند و چه خوب مي شد اگر مسئولان نهادها و ارگانها هم به اندازه درصدي از اين عزيزان احساس مسئوليت مي كردند.  ‌

شريفي به استانداري مي رود

‌بحث استفاده از مهرداد شريفي رئيس سابق مركز بهداشت غرب اهواز در حوزه امور اجتماعي استانداري مطرح است. شريفي نيرويي سخت كوش و توانمندي است كه تا حالا هر جا بوده عملكرد قابل قبولي از خود نشان داده است.‌وي نيرويي خستگي ناپذير است كه عاشق كارهاي مردمي به ويژه در بحث بهداشت است، ضمن اينكه به اقتضاي مسئوليت سابقش (رئيس مركز بهداشت غرب و قبل از آن شرق اهواز) روستاها را بخوبي مي شناسد و با مناطق محروم آشناست كه جا دارد استانداري از وي براي سپردن يك جايگاه مناسب  اقدام كند.  ‌

سرپرست جديد فرمانداري شادگان معارفه شد

 ‌طي مراسمي (اميد صبري پور) به عنوان سرپرست فرمانداري اين شهرستان معارفه شد.

پيش از اين، سعيد حاجيان در سمت فرمانداري شادگان مشغول خدمت بوده است.

به قلم محمد کاظم حاج سردار

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای سازمان حمايت از مصرف كننده كه مجوز گراني مي دهد، چه حمايتي مي كند؟ بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.