امام علي(ع):
۞از دست دادن فرصت اندوه‌بار است. ۞
Friday, 23 October , 2020
امروز : جمعه, ۲ آبان , ۱۳۹۹ - 7 ربيع أول 1442
شناسه خبر : 13329
  پرینتخانه » سرمقاله تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰:۰۰ | 47 بازدید | ارسال توسط :

استاندارد؛ زبان مشترك انسانها در سلامت و كيفيت كالاها!

۱۴ اكتبر كه امسال با روز ۲۳ مهرماه مصادف شده، روز جهاني استاندارد است، روزي كه در سال ۱۳۲۶ تعدادي از كشورهاي جهان گردهم آمده و سازماني را تأسيس كردند تا با تدوين قوانين و مقرّراتي براي نظارت و تعيين معيارهائي به نام استاندارد، ضامن سلامت و كيفيت توليدات و خدمات در كشورهاي عضو باشد. […]

استاندارد؛ زبان مشترك انسانها در سلامت و كيفيت كالاها!

۱۴ اكتبر كه امسال با روز ۲۳ مهرماه مصادف شده، روز جهاني استاندارد است، روزي كه در سال ۱۳۲۶ تعدادي از كشورهاي جهان گردهم آمده و سازماني را تأسيس كردند تا با تدوين قوانين و مقرّراتي براي نظارت و تعيين معيارهائي به نام استاندارد، ضامن سلامت و كيفيت توليدات و خدمات در كشورهاي عضو باشد. اگرچه شايد بسياري از مردم تاكنون به اهميت استانداردسازي كمتر توجّه داشته اند امّا شرايط كرونائي و احساس نياز به رعايت مسائل بهداشتي و تضمين سلامت و كيفيت كالاها موجب شده است كه مردم به استانداردها توجّه كنند و به اهميت اينگونه مؤسّسات و معيارهائي كه براي تأييد سلامت و كيفيت كالاها تعيين مي شود بيشتر پي برند.
‌امروزه استاندارد، در فرهنگ تجارت و كسب و كار به زبان مشترك انسان‌ها و ملّت‌ها تبديل شده است. هر روز بر تعداد كالاها و خدماتي كه مشمول سنجش معيار كيفيت يا استاندارد مي‌شوند افزوده مي‌شود و مي‌توان پيش‌بيني كرد كه بزودي نه چيزي باقي مي‌ماند كه استانداردي براي آن تعريف نشده باشد و نه كسي در جهان پيدا خواهد شد كه به كالاها و يا خدمات فاقد استاندارد اعتماد كند، زيرا روزي نيست كه خطرات و زيانهاي جبران‌ناپذير مصرف كالاهاي فاقد‌استاندارد گزارش نشود و مردم تجربيات تلخ خود را در اين مورد به يكديگر منتقل نكنند. ناگفته نماند كه اگرچه بنظر مي‌رسد كه تعيين معيار كيفيت كالا تنها در جهت تأمين منافع مصرف‌كننده صورت مي‌گيرد ليكن حقيقت اين است كه رعايت استاندارد براي توليد‌كننده نيز بسيار سودآور است زيرا با رعايت استاندارد بسياري از مصارف و هزينه‌ها كاهش مي‌يابد فرايند توليد منظّم مي‌شود، بهره‌وري بالا مي‌رود، تفاهم در مسائل فني تسهيل مي‌شود رضايت مشتري چه در داخل و چه در خارج بدست مي‌آيد و با جلب اعتماد عمومي، بالندگي و بقاي سازمان تضمين مي‌گردد .‌
كشور ما نيز اگرچه از سال ۱۳۰۴ با ‌تصويب قانون اوزان و مقياس‌ها توجّه به مسأله استاندارد را آغاز كرده بود، ‌امّا از سال ۱۳۴۳، همچون بسياري از كشورهاي جهان، به عضويّت سازمان جهاني استاندارد در آمد و با عضويت فعّال در ‌كميته‌هاي اصلي و فرعي اين سازمان فعّاليتهاي خود را در اين زمينه توسعه ‌داد و با تأسيس مؤسّسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ‌ كار تهيه استانداردهاي ملّي را آغاز كرد. اين مؤسّسه تاكنون هزاران استاندارد ملّي تهيه و به توليد كنندگان ابلاغ نموده و براي اطمينان از رعايت اين استاندارها موظّف است كه حداقل يك بار در ماه از خط توليد كارخانه‌ها نمونه‌برداري كرده و در صورت لزوم، كالاهائي را به عنوان نمونه از بازارخريداري و آزمايش كند تا ميزان تطابق آنها را با استاندارد تعيين شده، معلوم كرده و در صورت لزوم اعمال قانون نمايد. امّا تجربه نشان داده كه آنچه بيش از همه توليد‌كنندگان را به رعايت استاندارد و رعايت حقوق مردم وا مي‌دارد حضور فعّال مصرف‌كنندگان در صحنهِ مطالبه‌گري و بي‌تفاوت نبودن آنان نسبت به كالاها و خدمات بدون نشانهِ استاندارد و فاقد كيفيت است.

سيد محمد طاهر موسوي زاده

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای استاندارد؛ زبان مشترك انسانها در سلامت و كيفيت كالاها! بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.