
سیمرغ جشنواره فیلم فجر چگونه طراحی شد؟
موزه سینما بخش هایی از گفتگوی « ابراهیم حقیقی» طراح گرافیک، عکاس و کارگردان هنری را منتشر کرد.
ابراهیم حقیقی درباره طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر گفت: در طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر تلاش کردم تا نشانه خارج از ساختار روال همیشگی هندسی رایج باشد. بیشترین نشانههای ما به دلیل تربیت بصری و آموزش دانشکدهها، دارای ساختارهای هندسی هستند و من به همین دلیل و به عمد از این شیوه فاصله گرفتم تا طرح، تداعیگر نگارگری ما باشد.
وی با بیان اینکه پوستر جشنوارههای اول تا سوم فیلم فجر را طراحی کرده است، بیان داشت: یادم می آید نشان آن دایرهای بود که از فریم فیلم ساخته شده بود. بعدها تصمیم گرفته شد که جشنواره فیلم فجر دارای نشان خاصی باشد تا مانند جشنوارههای بینالمللی دیگر، به وسیله آن در جهان شناخته شود. به همین دلیل با آقایان شجاع نوری، تقی پور، دادگو و... جلساتی را برگزار کردیم تا درباره نشان یک جشنواره ایرانی به جمع بندی برسیم و طراحی سیمرغ از طریق این جلسات شکل گرفت.
حقیقی درباره چالشهای پیش روی خود در طراحی سیمرغ بلورین گفت: من باید کتابهای تصویری زیادی را رصد میکردم و به همین دلیل به کتابخانه دانشگاه تهران و کتابخانه مجلس رفتم و آثار تصویری و مکتوب مختلفی را از نظر گذراندم و اسکیس و اشکال متفاوتی از آنها برمیداشتم. ضمن اینکه سیمرغ در مواردی همچون کاشیکاری، نگارگری، قالی، تذهیب و هنر منبت ایرانی استفاده شده است. من در این مدت یاداشتهایی برمیداشتم تا به شکلی دست پیدا کنم و با استیلیزه کردن شکل نهایی را پیدا کنم.
وی خاطرنشان کرد: پیش از اینکه به طرح نهایی برسیم، تغییرات زیادی را اعمال کردیم. یکی از تغییراتی که به خاطر دارم تغییر شکل بالها بود که به شکل شروع به پرواز طراحی شده بود. پس از چند دوره تصمیم گرفته شد که تندیس آن تحت عنوان سیمرغ بلورین ساخته شود.
حقیقی با بیان اینکه ابتدا قرار بود همچون جوایز رایج در همه جشنوارهها، تندیس به صورت حجمی و از برنز ساخته شود، افزود: طی جلسات مختلف به طرح بلورین این تندیس رسیدم. من هم از همان ابتدا اعتقاد داشتم که این تندیس باید به صورت بلورین طراحی شود. سیمرغ یک مرغ یا حجم نیست، بلکه یک مفهوم در ادبیات و عرفان و نشانه تعالی و نور است و به همین دلیل هیچ چیز به جز بلور نمیتوانست نشانگر آن باشد.
وی ادامه داد: شیشهگریهای مختلفی را مرور کردیم تا در نهایت به شیشه تخت دو سانتیمتری رسیدم. اولین ساخت ما اینگونه بود که سیمرغ از درون یک سنگ سیاه خارج شود. حوالی جاده قم سنگ را پیدا کردم اما در اولین سال که این سیمرغ به یک بازیگر کهنسال تحویل داده شد، برای او سنگین بود. سال بعد سنگ را تعویض کردیم و آن را به برنز توخالی تغییر دادم و پس از مدتها آن را به صورت یکپارچه درآوردیم.
حقیقی در پاسخ به سوال مسعود نجفی مبنی بر اینکه فکر می کرد سیمرغ جشنواره فیلم فجر اهمیت پیدا کند؟ بیان داشت: در تمام این سی و چند سال همیشه درگیر سیمرغ بودهام و پیشبینی نمیکردم که این تندیس چنین جایگاهی پیدا کند اما همیشه نسبت به آن دارای حساسیت بودم. اکنون و پس از اینکه ساخت سیمرغ به سازنده ایرانی واگذار شده است، فکر میکنم کار من تمام شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری تلدیو
برچسب ها : موزه سینما سیمرغ فجر سینما
- راوی گفت: رفیق پس از مرگ نباشیم/انتظار داشتن کافی نیست، تکلیف کنید
- راوی گفت: آزاد شدن واردات شمش طلا ، باعث ثبات نرخ ارز می شود؟/چرا در تجهیز مدارس شهرها تبعیض و با خیرین مدرسه ساز همکاری نمی شود ؟
- راوی گفت: ادغام صندوق های بازنشستگی برای جلوگیری از یک بحران اجتماعی/شهردار اصفهانی، به ساحل کارون نگاهی مثل زاینده رود داشته باشد
- راوی گفت: بی ثباتی مدیریتی ناشی از نادیده گرفتن شایسته سالاری در انتصابات است
- لزوم هرس درختان کنوکارپوس قبل از نخستین بارندگی پاییزه در خوزستان
- کمک هفت هزار میلیارد ریالی خیران مدرسهساز به خوزستان
- شهردار خبر داد: افزایش ششبرابری اعتبارات شهرداری اهواز / سهم ۴۵ درصدی بودجه عمران شهری
- استاندار خوزستان عنوان کرد: توافق ایران و عراق برای شتاببخشی به پروژههای راهبردی/ راهآهن شلمچه - بصره در مسیر پیشرفت
- راوی گفت: رفیق پس از مرگ نباشیم/انتظار داشتن کافی نیست، تکلیف کنید
- راوی گفت: آزاد شدن واردات شمش طلا ، باعث ثبات نرخ ارز می شود؟/چرا در تجهیز مدارس شهرها تبعیض و با خیرین مدرسه ساز همکاری نمی شود ؟
- راوی گفت: ادغام صندوق های بازنشستگی برای جلوگیری از یک بحران اجتماعی/شهردار اصفهانی، به ساحل کارون نگاهی مثل زاینده رود داشته باشد
- راوی گفت: بی ثباتی مدیریتی ناشی از نادیده گرفتن شایسته سالاری در انتصابات است