شماره خبر : 51239
منتشر شده در مورخ : دوشنبه 5 آبان 1404
ساعت : 11:43
حضرت زینب(س)؛ الگوی صبر فعال در برابر تحریف و ظلم

حضرت زینب(س)؛ الگوی صبر فعال در برابر تحریف و ظلم

 

 استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا اظهار کرد: حضرت زینب(س) در مواجهه با فاجعه کربلا و دوران اسارت، به جای فروپاشی انفعالی، مصیبت را به قدرتی نمادین برای پیام‌رسانی تبدیل کردند.

رسول چگینی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حضرت زینب(س) در منابع تاریخی و حدیثی به‌عنوان تجسم «گفتمان حقیقت‌گویی مصمم در برابر ظلم» توصیف شده‌اند؛ ویژگی‌ای که فراتر از شجاعت جسمانی، نوعی شجاعت معرفتی و بیانی است.

دیر گروه امامت تطبیقی پژوهشکده امامت گفت: توانایی تبدیل رنج و مصیبت به سخنی مستدل و اثرگذار، همان معنای شجاعت معرفتی است که ریشه در ایمان، شناخت و درک حقیقت دارد. این ویژگی نشان می‌دهد که شجاعت حقیقی، ترکیبی از ایمان، بینش و قدرت بیان است، نه صرفاً مواجهه با سختی‌های جسمی.

چگینی افزود: از منظر قرآنی، این ویژگی در امتداد رسالت پیام‌آوری و دعوت به حق قرار می‌گیرد. قرآن کریم مؤمنان را به امر به معروف و نهی از منکر و بیان حق در جامعه فرا می‌خواند. حضرت زینب(س) مصداق کامل این فضیلت قرآنی بود؛ کسی که حقیقت را در برابر حاکمیت زور و تحریف، با قدرت و آگاهی بیان کرد.

وی با بیان اینکه منابع تاریخی اعم از شیعه و سنی بر «بیان مستدل مصائب» و «تبیین حقایق اخلاقی و اعتقادی» توسط حضرت زینب(س) تأکید دارند، گفت: شناخت حقیقت بدون شجاعت بیان بی‌ثمر است و هیچ تجربه تاریخی نمی‌تواند جایگزین عمل شجاعانه‌ بیان حق شود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت زینب(س) با حفظ هویت شهدا، افشای ظلم یزیدی و تبدیل اشک و اندوه به محتوایی اخلاقی و آموزشی، الگویی ماندگار از صبر فعال ارائه دادند؛ الگویی که فراتر از تحمل رنج، شامل اقدام آگاهانه و هدفمند برای تغییر شرایط بود.

مدیر گروه امامت تطبیقی پژوهشکده امامت اظهار کرد: در قرآن، صبر هرگز به معنای سکوت یا تسلیم نیست، بلکه نیرویی فعال برای تغییر اخلاقی و معرفتی است. صبر زینبی نیز در همین چارچوب معنا می‌شود؛ صبری که با حفظ حقیقت، بیان پیام و اقدام نمادین و عملی همراه است. این نوع صبر، نمونه‌ برجسته‌ مقاومت اخلاقی در برابر ظلم و تحریف است.

وی با تشریح ابعاد عملی سیره زینبی بیان کرد: در رفتار حضرت زینب(س) سه عنصر برجسته وجود دارد؛ نخست، ضبط و حفظ حافظه تاریخی؛ دوم، بیان مستدل و مخاطب‌محور و سوم، استفاده از زبان اخلاقی و دینی برای مشروع‌سازی مقاومت، این سه عنصر موجب شد تا تراژدی کربلا به پیامی آیینی و اجتماعی تبدیل و اندوه و مصیبت، به آموزه‌ای برای نسل‌های آینده بدل شود.

چگینی با تأکید بر اینکه از این الگو می‌توان برای مدیریت رنج‌ها و بحران‌های امروز نیز بهره گرفت، بیان کرد: نخست، باید تجربه‌ها را به‌ دقت ثبت کرد تا به سرمایه‌ای معرفتی تبدیل شوند؛ دوم، رنج‌ها را باید به روایت اخلاقی و اجتماعی تبدیل مرد و دیگر اینکه، صبر را باید با عمل و تلاش برای تغییر همراه ساخت تا انفعال جای خود را به کنش آگاهانه بدهد.

وی در پایان گفت: حضرت زینب(س) به انسان امروز می‌آموزد که حق را بشناس، آن را شجاعانه و مستدل بیان کن و رنج را به پیامی روشنگر و کنشی اجتماعی تبدیل ساز. این پیام، راهنمایی ماندگار برای هر جامعه‌ای است که در جست‌وجوی حقیقت و عدالت است.

برچسب ها : قمحضرت زینب (س) اندیشه دینی میلاد