شماره خبر : 10719
منتشر شده در مورخ : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
ساعت : 20:38
نقش بی بدیل روابط عمومی در تعالی سازمان!

نقش بی بدیل روابط عمومی در تعالی سازمان!

زیاده گویی نیست اگر گفته شود، روابط عمومی، به عنوان آیینه تمام نما و چشم و گوش و زبان سازمان یکی از مهمترین بخشهای هر سازمان است که در دو حوزه برون سازمانی و درون سازمانی نقش‌های بسیار حسّاس و سرنوشت سازی را به عهده دارد. 
‌اهمیت مساله ارتباطات و جایگاه ویژه روابط عمومی در سازمانها ایجاب کرده که در تقویم رسمی کشور روزی( 27 اردیبهشت) به نام روز ملّی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شود.  ‌
روابط عمومی در محیط بیرونی سازمان نقش وکیل مدافع را برای پاسداری از منافع سازمان به عهده دارد و در داخل سازمان در نقش مدعی‌العموم، مطالبات جامعه را از مدیریت طلب می کند و در برابر مدیریت سازمان با انعکاس صادقانه و دلسوزانه انتقادات، انتظارات و خواست بحق مردم، زمینه را برای رشد و تعالی سازمان و تامین منافع جامعه فراهم می سازد. ‌طبیعی است که انجام این وظیفه سنگین یعنی برقراری تعامل سالم و سازنده بین مردم و سازمان به دانش، مهارت و توانائی‌های متعددی همچون جامعه شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد، مدیریت و مهارت‌های ارتباطی و مکارم اخلاقی نیاز دارد و میزان موفقیت روابط عمومی دقیقا به برخورداری از چنین امتیازاتی وابسته است. با چنین جایگاه ارزشمندی که روابط عمومی ها دارند، می توانند به عنوان یکی از مهمترین نهادهای هدایت افکار عمومی و اصلاح و ارتقای فرهنگ جامعه، در حوزه مرتبط با وظایف خود نقش‌آفرینی کنند و در تحقق آرمان‌های جامعه موثر باشند.
 ‌پس از پیدایش روابط عمومی در کشور ما، تا مدتها این واحد هم به لحاظ جایگاه سازمانی و دیدگاه مدیران و هم از نظر امکانات و منابع و وظایف محوله مورد بی‌مهری بود و در بسیاری از سازمان‌ها، واحدی درجه چندم، بدون ردیف بودجه‌ای، محل تبعید کارمندان مغضوب و با وظایفی همچون چسباندن اطلاعیه‌ها، نصب پارچه‌نوشتهها، توجیه‌کننده عملکردهای نادرست مسئولین و سازمان و مانند آن به حساب می آمد، اما با توجّه عالمانه به این واحد، پیگیریهای صورت گرفته توسط مسئولین روابط عمومی ها و آشکار شدن اهمیت جایگاه این واحد، هم اکنون در بسیاری از سازمانها، روابط عمومی به عنوان سخنگوی سازمان، زیر نظر بالاترین مقام دستگاه، اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران، کارکنان، مردم و سازمان های دیگر را تشکیل می دهد و از آنجا که جز از طریق نشر و انتقال اطلاعات سازمان، اهداف روابط عمومی محقق نمی گردد لذا معمولا اینگونه روابط عمومی‌ها ارتباطات تنگاتنگ و صمیمانه‌ای نیز با رسانه‌های جمعی برقرار کرده و از تغذیه کنندگان اصلی رسانه ها برای نشر اطلاعات سازمانها به حساب می آیند. 
قابل ذکر است که هم اکنون در سازمانهائی که مشکلات ساختاری این واحدها نظیر فقدان نگرش صحیح به این حرفه، کمبود نیروی انسانی متخصص، بی‌توجهی و عدم حمایت مدیران ارشد و مشکلات آموزشی و تشکیلاتی رفع شده، روابط عمومی ها توانسته اند نقش سرنوشت‌ساز خود را در شکوفائی و آینده‌سازی سازمان، ایجاد ارتباطات سازنده بین درون و بیرون سازمان و پیشرفت کشور به‌خوبی ایفا کنند. 
روز ملّی ارتباطات و روابط عمومی را به تمامی عزیزانی که در عرصه اطلاع‌رسانی و فراهم‌کردن زمینه برقراری ارتباطات سازنده و صمیمانه بین مردم و مسئولین تلاش می کنند، صمیمانه تبریک می گوییم و توسعه بیش از پیش ارتباط واحدهای روابط عمومی با رسانه ها را در جهت تحقّق اهداف مشترک خواستاریم.
موسوی زاده
1401/2/27
 

برچسب ها : ارتباطات سازنده روابط عمومی افكار عمومی