شماره خبر : 10815
منتشر شده در مورخ : ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
ساعت : 21:41
راوی گفت: استاندار پی گیر دستورهایش باشد، مسئولان هم در کف بازار حاضر شوند

راوی گفت: استاندار پی گیر دستورهایش باشد، مسئولان هم در کف بازار حاضر شوند


استاندار خوزستان که به گفته خودش این روزها از نزدیک در جریان تحولات بازار است و بازدیدهای سرزده از چند شهرستان داشته در جلسه کارگروه تنظیم بازار گفته مدیران نباید تنها به گزارش اکتفا کنند بلکه باید در کف بازار حاضر شوند، بر قیمت ها نظارت کنند و در خصوص وضعیت بازار اطلاعات لازم از مردم دریافت شود.  ‌
این حرف درستی است و ما هم قبلاً گفته ایم که مسئولان نباید فقط به گزارشهایی که روی میزشان گذاشته می شود اکتفا کنند و خودشان در صحنه باشند و به حقایق پی ببرند که باید دید این دستور استاندار تا چه حد رعایت خواهد شد، به خصوص این که رئیس جمهور دستور داده مدیر دستگاهی که در انجام وظیفه کوتاهی کند باید بر کنار شود.
استاندار در مورد وضعیت نانوایی ها و صف های طولانی مردم برای خرید نان هم گفته آرد اضافه به نانواها داده شده تا ساعات پخت را افزایش دهند، چون برخی از نانواها به دلیل کمبود سهمیه از پخت نان در صبح ها خودداری می کنند. آزاد پزها هم می توانند تحت ضابطه قرار گیرند و به دریافت کنندگان آرد یارانه ای ملحق شوند، ضمن اینکه کیفیت نان هم باید مطلوب باشد و نانوایی ها، نان مرغوب در اختیار مردم بگذارند.
دستورهای استاندار خیلی خوب است، منتهی مرد عمل می خواهد که آنها را اجرا کند و آقای خلیلیان بهتر است پی گیر انجام دستورهایش باشد و کمک ها و آرد دادن ها یک طرفه نباشد چون با این کمک ها، بهانه ای برای نانوایی ها باقی نمی ماند. البته بهتر است آقایان با خود نانوایی ها هم حرف بزنند و ببینند چرا در مواردی تخلف یا کم کاری می کنند. بازرسان هم باید پاسخگو باشند که چرا با وجود نظارت آنها هم ساعات پخت رعایت نمی شود هم آزادانه، نان گرانتر از نرخ مقرر فروخته می شود.  ‌
برخورد جدی یعنی این که سهمیه آرد متخلف قطع شود اما مثل اول انقلاب هر جا چنین اتفاقی افتاد نان به محل ببرند و به صورت بسته بندی به مردم بفروشند تا یک منطقه دچار کمبود نشود. یا نانوایی موقت کانکسی بگذارند.
تجربه نشان داده فقط جریمه در مورد هیچ صنفی جواب نمی دهد. این را هم می دانیم که الحق والانصاف بعضی نانواها در هر شرایطی تخلف نمی کنند و احترامشان سر جایش است.
بعضی خط و نشان کشیدن ها خریدار ندارد!
بعضی خط و نشان کشیدن ها و هشدارها و تهدیدها از سوی مقامات، از همان ابتدا معلوم است که از حد حرف فراتر نخواهند رفت و آنها که باید مطیع این دستور العمل ها باشند، گوش شنوایی ندارند.
از جمله وزیر راه و شهرسازی گفته : هر بنگاه املاکی بالاتر از سقف تعیین شده 255 درصد افزایش اجاره بها در تهران و 20 درصد کلانشهرها و 15 درصد در سایر شهرها) معامله انجام دهد و همچنین با توافق پشت پرده بین موجر و مستاجر <به شدت> برخورد خواهد شد.
قاسمی معتقد است توافق های پشت پرده پنهان نمی ماند و کسانی که با این شیوه عمل کنند، حتماً پشیمان می شوند.
آقای وزیر خودش می گوید توافق های پنهانی و می دانیم توافق دو طرفه است. مالک کاری به سقف اجاره بها ندارد، بنگاه دار هم کارش را بهتر از وزیر بلد است، وقتی ملکی هم چشم متقاضی را گرفت، حاضر است هر قیمتی را پرداخت کند و تا بوده چنین بوده و زمانی که توافق در کار باشد، شاکی وجود ندارد.  ‌
ضمناً در جائی که فروشندگان مواد غذایی و کالاهای دیگر علناً زیر بار رعایت قیمت های مصوب نمی روند و افزایش قیمت ها علاوه بر چهار قلمی که مجوز آن داده شد، مرتب بالا می رود و کسی جلودارشان نیست، چطور می خواهید با توافق های پنهان برخورد کنید.  ‌
همین چند روزه قیمت برنج و گوشت قرمز و خیلی مواد دیگر به اضافه نان، خارج از چارچوب تعیین شده افزایش قیمت داشتند و اگر هم در این مورد فروشنده و خریدار روی قیمت توافق نکنند، جنس با کیفیتی به مشتری داده نمی شود. البته آنجا که قیمت های تعیین شده (مثل مرغ) خیلی بالا برود، مردم زیر بار نرفتند و نرخ پائین آمد. بنابراین این جور برنامه ریزی های غیر کارشناسی هرگز نتیجه نمی دهد و لازم است از خبرگان اقتصادی با توجه به بنیه مالی مردم در قیمت گذاریها استفاده شود، اما در هر حال همه چیز به اراده مردم بستگی دارد و فرقی نمی کند ملک مطرح باشد یا مایحتاج عمومی، مسئولان هم امتحان خود را داده اند.
رئیس جمهور هم به قضیه نان ورود کرده و گفته ک در موضوع نان به هیچ عنوان از تخلف و گرانی نخواهیم گذشت و به گونه ای با آنها برخورد خواهد شد که بازدارنده باشد و از اقدام خود پشیمان شوند. مخبر در خصوص مصوبه سران قوا برای افزایش اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی و افزایش چند برابری جریمه های پیش بینی شده گفته : قانون قبلی بازدارندگی لازم را برای برخورد با متخلفان نداشت.
نگران قطعات خودروهای خارجی نباشید چون عمری کار می دهند
یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته : واردات یک خودرو بین 10 تا 15 هزار دلار هزینه دارد اما تولید همان خودرو در ایران حدود 1500 دلار هزینه دارد از این رو کاش به جای اصرار بر واردات خودرو، تصمیم گیران به واردات خودروسازان و استفاده از آنها در ظرفیت های داخلی برنامه ریزی کنند.
وی این را هم گفته اگر قطعه یک ماشین خارجی در ایران خراب شود و در بازار وجود نداشته باشد، عملاً آن خودرو قابل استفاده نیست. ( به خاطر محدودیت ها و تحریم ها علیه ایران.)
عرض شود که این پیشنهاد متین و منطقی است، مشروط به عملی بودن، چون در وضعیت فعلی شرکت های خارجی به خاطر تحریم ها، اجازه این کار را ندارند، اما یک نکته را هم باید مد نظر داشت که خودروهای خارجی (تا آنجا که در گذشته شاهد بوده ایم) این طوری نیست که مثل ما وقتی صفر کیلومتر هم باشد در همان ابتدای خرید خودرو، کلی نواقص داشته باشند و معمولاً قطعات آنها عمری کار می دهد، اگر هم احیاناً پس از سالها استفاده، مشکلی پیدا شد، راههای خرید غیر مستقیم قطعات از کشورهای همسایه نه چندان دور، امکان پذیر است. ضمناً اگر قرار باشد خودرو که در کشور ساخته شود با قیمت پائین تر به دست مردم برسد، نباید خودروهای ساخت داخلی این همه گران باشد چرا که قیمت تمام شده آنها با نرخ فروش تفاوت از زمین تا آسمان است همان طور که قیمت های غیر از خودرو یعنی سایر تولیدات داخلی ( مثل کالای خانگی) هم به خاطر عواملی غیر از مواد و مسائل جنبی، کمتر از کالاهای خارجی نیستند و قیمت ها یا برابری می کنند یا حتی گرانترند در حالی که کیفیت کالای تولید خارج را هم ندارند. بنابراین مشکل در ظاهر قضیه که یک صنعت یا کالا کجا تولید شود نیست و حل مساله نیاز به کار ریشه ای دارد و به قول سعدی : اصل  بد نیکو نگردد چون که بنیادش بد است.
بنابراین نمایندگان اتاق بازرگانی بهتر است به فکر کار بنیادی باشند و از ایجاد رقابت در صنعت خودرو، به هر شکل که در شرایط فعلی مقدور باشد استقبال کنند، جانب اقتصادی بودن خودرو را هم در نظر بگیرند.

برچسب ها : استاندار خوزستان واردات خودرو قیمت نان كالاهای خارجی