شماره خبر : 11366
منتشر شده در مورخ : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 15:8
صالح آبادی : میزان عرضه ارز افزایش می‌یابد

صالح آبادی : میزان عرضه ارز افزایش می‌یابد

 

امروز در جلسه رئیس کل بانک مرکزی با کانون صرافان، آقای صالح‌آبادی از عرضه‌ی حدود ۸ میلیارد و یکصدمیلیون دلار در بازار حواله از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خرداد خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،علی صالح آبادی در حاشیه نشست رئیس کل بانک مرکزی با کانون صرافان، در جمع خبرنگاران افزود: همانگونه که امروز در جلسه مطرح شد یکی از مهمترین بازار های ما، بازار حواله ارزی در کشور است که حجم معاملات قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.
۸ میلیارد و یکصدمیلیون دلار معامله در بازار حواله؛ در ۳ ماه ابتدای سال
صالح آبادی افزود از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خرداد،حدود ۸ میلیارد و یکصدمیلیون دلار در بازار حواله معامله داشته‌ایم که از سوی صادرکنندگان غیرنفتی ،نفتی و پتروشیمی در بازار عرضه شده و این مبلغ تمام تقاضای بازار را پوشش داده است.
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: اگراین را با دوره مشابه سال پیش مقایسه کنیم از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ، حدود ۴/۶ میلیارد دلار در بازار حواله معامله شده است که نشان‌دهنده رشد قابل ملاحظه در بازار حواله است.
صالح‌آبادی گفت: هماهنگی بسیار خوبی بین بانک مرکزی و وزارت صمت در حوزه هماهنگی سیاست های تجاری و ارزی وجود دارد که باعث شده تمام تقاضا های واقعی حواله را در بازار پوشش دهیم.
وی گفت: البته قرار بود این آمار هر روز اطلاع رسانی شود که البته به روز نبوده و روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله داریم و عرضه نیز بیشتر از تقاضا است.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: امروز ما این موضوع را دنبال می کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولت نباشد و سایر بانک ها نیز بتوانند فروشنده ارز دولت باشند.
صالح آبادی تصریح کرد:  با توجه به حجم ورودی منابع شرایط باید بهتر شود، خوشبختانه به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، فرآورده های نفتی، پتروشیمی و فولاد در بازار جهانی، صادرات غیرنفتی ما بیشتر شده و این حجم صادرات حجم عرضه ما را در بازار حواله نسبت به گذشته بیشتر کرده است. بنابراین ما در پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی در بانک مرکزی نداریم هم صادرکنندگان و هم بانک مرکزی و هم سایر بانکها به عرضه ارز می پردازند و می توانیم تقاضا را به صورت کامل پوشش دهیم.
با صرافی ها توافق کردیم که عرضه اسکناس ارز‏‏ در بازار افزایش یابد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما‏ علی صالح‌آبادی با اشاره به بازار اسکناس افزود: در بازار اسکناس هم صادرکنندگان عرضه دارند و هم بانک مرکزی به عنوان بازار ساز در بازار حضور دارد.
وی در ادامه با اشاره به میزان اسکناس در اختیار بانک مرکزی گفت: هیچ موقع به این میزان اسکناس‏‏ در اختیار بانک مرکزی نبوده است.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه امروز با صرافان افزود: امروز با صرافی‌ها توافق کردیم که در زمینه اسکناس میزان عرضه را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را تسهیل کنیم.
وی تصریح کرد: در روزهای آینده اتفاق مثبتی رخ می‌دهد و حجم‌ معاملات بالا خواهد رفت تا نیازهای واقعی را پوشش دهیم.
صالح آبادی تصریح کرد: بانک مرکزی در دیگر حوزه‌ها که مرتبط با ارز و اثرگذار در این بازار است حضور جدی و فعال دارد که به طور قطع با توجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمدهای ارزی کشور چه به لحاظ حواله و چه اسکناس وجود دارد، می‌تواند تعادل خوبی در بازار برقرار کند و این سیاست با جدیت دنبال می‌شود.

برچسب ها : صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی بانک مرکزی