راوی گفت: چرا سامانه جامع ثبت نام خودرو دوام نیاورد
اجرای قانون حمایت از معلولین پیش کش، دریغ از همسان سازی معابر!
رئیس انجمن حمایت از معلولان خوزستان گفته با وجود نزدیک به 80 هزار معلول در استان و رتبه چهارم تعداد معلولان خوزستان در کشور و علیرغم مشکلات معلولان، مناسب سازی محیط شهری در اهواز و دیگر شهرها انجام نشده، این در حالی است که در سال 1396 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تصویب شده اما دستگاه های اجرائی، این قانون را اجرا نکرده اند.
وی تعداد بالای معلولان در استان را ناشی از ازدواج های فامیلی و تصادفات جاده ای دانسته.
شبکه معابر در هر شهر، عامل ارتباطی فضاهای شهری است که با مناسب سازی آن برای فرد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر جامعه حل می شود. برای دستیابی به روش مناسب سازی معابر، مشکلات شبکه معابر پیاده و شبکه ارتباطی پیاده و سواره در منطقه مورد بررسی و برای افراد معلول شناسائی می شوند و راهکارهای بهسازی و نوسازی به صورت جداگانه و به عنوان ضوابط و توصیه ها عنوان و تجهیزات شهری در مکان هایی مانند ایستگاه اتوبوس، تلفن عمومی، سطل زباله، صندوق پست و در نهایت نورپردازی شناسائی و طراحی های مناسب در نظر گرفته می شود. متᅢسفانه در کلانشهر اهواز، هیچکدام از ضوابط ویژه معلولان دیده نمی شود و معلولان برای تردد واقعاً مشکل دارند.
از همه بدتر اجرا نشدن همسان سازی معابر، به خصوص پیاده روهاست که صاحبان منازل و مکان های تجاری هر کدام به سلیقه خود و بدون هیچگونه ضابطه شهری آنها را احداث می کنند به طوری علاوه بر معلولان، افراد عادی، به ویژه سالمندان و کودکان هم از این بابت مشکل دارند.
واقعاً چرا شهرداری این یک کار را هم انجام نمی دهد در حالی که می شود در هر منطقه شهرداری محل با استفاده از یک الگو، همسان سازی پیاده روها را اجرا کند. در حال حاضر جلو بیشتر منازل، به جای داشتن پیاده روی همسان با بقیه خانه ها، پل زده اند که به خاطر این کار مردم پیاده ناگزیر باید از سواره رو بروند که خطرات خود را دارد. طبق معمول هم شهرداری در این مورد پاسخگو نیست.
چرا سامانه جامع ثبت نام خودرو دوام نیاورد
مشکل این است که اگر هم یکبار در مملکت یک کار درست انجام شود، ادامه نمی یابد و انگار مسئولان پشیمان می شوند و به حال اول برمی گردد. مثلاً برای ثبت نام خودرو، سامانه جامع راه اندازی شد و مردم تا مدتی از بابت دلبخواه رفتار کردن شرکتهای خودروسازی راحت و راضی بودند و شکایات و اعتراضها کم شد و مشتری ها نفس راحتی کشیدند. اما حالا دو نوبت است که وضع مثل سابق شده و ایران خودرو بدون استفاده از سامانه جامع اقدام می کند و باز هم خودروساز تشخیص میدهد چه کسانی را حذف کند و چه افرادی صاحب خودرو شوند، در حالی که وزارت صنعت و معدن باید ناظر بر این کار باشد و نباید این طور باشد که هر شرکت خودش ابتکار عمل را در دست بگیرد.
بهر حال یکی از موارد نارضایتی مردم، نحوه ثبت نام برای خودرو، خارج از سیستم سامانه جامع است چون واقعاً بسیاری از مردم به خاطر این که بارها و بارها برای خودرو ثبت نام می کنند و موفق به دریافت آن نمی شوند، اعصاب ندارند. کسی را سراغ داریم که 24 بار تا حالا برای دریافت خودرو ثبت نام کرده و هنوز صاحب خودرو نشده است ( از سال 1399 تاکنون) چرا باید بعضی وزارتخانه ها قادر به اعمال قانون یا مقررات نباشن؟
نمایندگان اهواز، از شهرهای جدید بازدید و پی گیر ایجاد امکانات آنها باشند
ایجاد شهرهای جدید در حاشیه شهرهای بزرگ برای جذب سرریز جمعیت اقدام خوبی بود اما دو اشکال اساسی دارند. یکی این که در خیلی موارد، مکان یابی مناسبی انجام نشد، دیگر این که این شهرها، زیر ساخت و امکانات زندگی را ندارند و بعد از گذشت سال ها، همچنان قابل سکونت نشده اند، هر چند عده ای ساکن شده اند اما راضی نیستند. مثلاً چه معنی دارد در این شهرها امکانات امنیتی، بهداشتی و درمانی، آتش نشانی، 115 و غیره نداشته باشند. آیا درست است که اگر یک نفر از ساکنان شهر جدید رامین قلبش گرفت یا حادثه دیگری برایش رخ داد، او را به ملاثانی یا اهواز ببرند¿ یا مثلاً پاسگاه و خانه بهداشت ندارند و می گویند باید جمعیت طوری باشد که به آنها تعلق بگیرد. چه اشکال دارد در ورودی این شهرها کانکس نیروی انتظامی بگذارند یا سوله هایی نصب کنند تا نیروی انتظامی حضور فیزیکی داشته باشد. همین طور یک خانه بهداشت، خبر داریم که در برخی شهرهای جدید اطراف تهران چنین کاری کرده اند، چرا در اهواز برای دو شهر جدید (رامین و شیرین شهر) چنین کاری نکنند.
نتیجه این شده که در شهرهای جدید اهواز، استقبال مردم کم باشد و خیلی خانه ها نیمه کاره مانده و جمعیت برای رسیدن به حد نصاب ایجاد امکانات لازم نرسد. کجا هستند نمایندگان اهواز که موضوع را پی گیری نمی کنند. اصلاً چرا بازدیدی از این شهرهای جدید ندارند تا موارد را به مسئولان گزارش یا در مجلس مطرح کنند و بند و تبصره ای برای ایجاد امکانات در آنجا تهیه شود؟
احداث سد چم شیر، تکرار تجربه سد گتوند است؟
به اعتقاد بسیاری از فعالان محیط زیست احداث سد چم شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد روی رودخانه زهره، یادآور تجربه سد گتوند است که باعث افزایش شوری آب کارون و از بین رفتن بخشی از زمین های کشاورزی منطقه شد.
حالا سوال اینجاست که وقتی در ساخت این سازه، نیت بهبود کیفیت آب است، در عین حال ما تجربه ساخت سد گتوند روی سازند گچساران را داریم و شاهد افزایش شوری آب بعد از احداث آن بودیم، چرا باید دوباره روی این سازند، سد ساخته شود؟ یک عضو هیئت علمی دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران که بررسی های زیادی در باره محل احداث سد چم شیر داشته، انتقادهایی به احداث آن وارد می داند و معتقد است وقتی این سد آبگیری شود، میزان شوری که در حال حاضر وجود دارد، در خوش بینانه ترین حالت، دو برابر خواهد شد. اما موافقان احداث سد، آن را موجب رونق کشاورزی در منطقه می دانند.
سرپرست تیم نظارتی سد چم شیر دی ماه سال گذشته گفته بود : براساس بررسی هایی که با مشارکت شرکت های پژوهشی و دانشگاههای تهران و شیراز انجام شده، به هیچ عنوان گنبد نمکی یا بیرون زدگی نمک در این منطقه وجود ندارد.
این اظهار نظرها با بهره برداری از سد چم شیر نشان خواهد داد که تا چه حد درست یا غیر واقع اند اما خدا کند آن موقع کار از کار نگذشته باشد و سد گتوند دیگری نداشته باشیم.
برچسب ها : سامانه جامع ثبت نام خودرو خودرو سد چم شیر
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند