شماره خبر : 18209
منتشر شده در مورخ : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
ساعت : 9:26
ویژه برنامه‌های شبکه قرآن در ماه رمضان و نوروز

ویژه برنامه‌های شبکه قرآن در ماه رمضان و نوروز

 

شبکه قرآن و معارف سیما تدارک ویژ‌های برای نوروز و ایام ماه مبارک رمضان دیده است.

ویژه برنامه "سلام" با آیتم‌های متنوع و شاد، بصورت زنده از حرم مطهر ثامن‌الحجج علیه‌السلام مهمان خانه مخاطبان خواهد بود.

از آیتم‌های این برنامه می‌توان به مراسم عقد زوج جوانی اشاره کرد که با شعار ازدواج آسان، زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. همچنین با توجه به منویات مقام معظم رهبری درخصوص افزایش نسل، زوج جوان دیگری مهمان برنامه خواهند بود که فرزندان زیادی دارند. حضور شاعرانی همچون سیدمحمدجواد شرافت، احمد بابایی، سیدحمیدرضا برقعی، علی محمد مؤدب و قاریانی همچون محمدجواد پناهی و رضا عابدین‌زاده از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه است.

تقدیر از مادر یکی از شهدای عزیز کشورمان، گفتگو با دو تن از راویان دفاع مقدس، پلی‌بک‌هایی با موضوع حس و حال زائران حرم مطهر امام رضا (ع) در لحظه سال تحویل و عید نوروز، گل آرایی حرم مطهر رضوی، گل‌آرایی شهر مقدس مشهد و جشن‌های برگزار شده در این ایام، برگزاری مراسم ازدواج از رواق شیخ طوسی، گفتگو با جانبازان کشورمان و... از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه می‌باشد.

همچنین در خلال این برنامه، بخش‌هایی از برنامه حرم رضوی به مناسبت تحویل سال پوشش داده شده و سعی می‌شود با اماکن متبرکه همچون نجف اشرف، کربلای معلی، سامرا، کاظمین، حرم حضرت معصومه (س) در قم و حرم حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) ارتباط تصویری برقرار شود تا حس و حال زائران اماکن متبرکه در لحظه تحویل سال، به تصویر کشیده شود.

ویژه برنامه "دریاب"

دریاب ویژه برنامۀ لحظه افطار است که به موضوع بررسی سیره علما وسلوک رفتاری خانواده علمای شهیر ایران با حضور کارشناسان، فرزندان، شاگردان ومنسوبین علما پرداخته است. همچنین شعرخوانی شعرا با بخش‌های زیبا وجذاب نمایشی واماکن دیدنی ازشهر مقدس قم، در وقت افطار تدارک دیده شده است. این برنامه هر روزبه مدت ۷۵ دقیقه بصورت زنده، قبل از افطار مهمان خانه‌های روزه داران خواهدبود.

رویت زنده استهلال ماه مبارک رمضان از قاب شبکه قرآن هم برای اولین بار در شب اول ماه مبارک رمضان در برنامه اذانگاهی "دریاب" از قاب رسانه ملی بطور مستقیم پخش خواهد شد.

سرکشی به مراکز رصدخانه نجوم واستهلال ماه در حرم حضرت عبدالعظیم ع و دیگر مکانها، حضور کارشناسان فیزیک و نجوم و متخصصین فقاهتی، چالش جوانان دراین خصوص از جمله نوآوری‌های برنامه افطار در شب اول ماه مبارک رمضان و اول ماه شوال المکرم خواهد بود.

تهیه کنندگی این برنامه بر عهده حمیدرضا امینیان خواهد بود. این برنامه کاری است از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما.

ویژه برنامۀ" دل آرام" (سحرگاهی)

از جمله برنامه‌های ویژه سحرگاه ماه مبارک در این شبکه برنامۀ دل آرام است که از حرم رضوی به تهیه کنندگی اقای صفدری است که این برنامه را با بخش‌های ویژه ای، چون دعوت از جامعه قرآنی، مناجات خوانی اقوام شهر‌های ایران ودعای سحر به صورت زنده پخش خواهد کرد.

کارشناس این برنامه حجت الاسلام و المسلمین هادی هدایت است.

ویژه برنامۀ "تحدیر"

برنامه خاص و متفاوت تحدیر (تند خوانی قرآن کریم) که برای اولین بار و با شکل و قالب متفاوت به تلاوت آیات قرآنی می‌پردازد و علاقمندان و مخاطبان قرآنی می‌توانند با حداقل زمان و تلاوت هر روز یک جزء قرآن کریم، در ایام ماه مبارک رمضان به اتمام برسانند.

این برنامه به گونه‌ای است که سرعت تلاوت توسط قاریان ممتاز، از یکساعت به ۳۵ دقیقه تقلیل یافته و توسط ۱۵ نفر از حفاظ و قراء مطرح حوزه قرآنی، ۳۰جزء قرآن کریم را تلاوت می‌کنند. کارشناسی این برنامه بر عهده استاد محمدحسین سعیدیان است. تهیه کنندۀ این برنامه علی حیدری است.

ویژه برنامۀ "نمادین"

این برنامه به تهیه کنندگی محمدهادی سرانجام با حضور فعالان حوزوی فعال در عرصه سینما به بیان رابطه‌ی دین و سینما می‌پردازند. رضا جوان آراسته، منصوره مصطفی‌زاده، پرستو عسگرنژاد، سیداحمد بطحایی و سیدحمیدرضا قادری از جمله میزبانان این برنامه هستند. نمادین را هر شب پس از افطار دنبال کنید.

برنامه "نفحات"

نفحات کار اثر بخش دیگری است که امسال در این ایام به روی آنتن خواهد رفت که در این پاس و اوقات شبانگاهی، هادی صلح جو میزبان قاریان نام آشنا و برگزیده کشوری خواهد بوده این برنامه به تهیه کنندگی علیرضا امینیان است.

برنامه "کلید‌های بهشتی"

برنامۀ کلید‌های بهشتی برنامه‌ای متفاوت و جذاب که برای اولین بار از شبکۀ قرآن در ماه رمضان به صورت رئال موشن است که در این برنامه یک دوره کامل به اذکار، ادعیه وکلیت موضوعات کتاب نفیس مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی) از ابتدا تا انتها توسط کارشناس برنامه آقای حجت الاسلام بهشتی می‌پردازد. تهیه کنندگی این برنامه بر عهده علی اصغر فلاح تفتی است.

برنامه "ستاره‌های زمین"

رونمایی از متفاوت‌ترین برنامه شبکه قرآن در ماه رمضان/ستاره‌های زمین به تلویزیون می‌آید.

برنامه تلویزیونی ستاره‌های زمین در سی قسمت در شب‌های ماه مبارک رمضان ساعت ۲۰ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

در این برنامه از خانواده‌هایی که تجربه جدی برگزاری جلسه خانگی قرآن را ندارند دعوت به‌عمل می‌آید و در یک جلسه خانگی قرآن قرار می‌گیرند. این خانواده با کمک مربی و به صورت کاملا ساده و صمیمی با برگزاری یک جلسه خانگی قرآن آشنا شده و ضمن برگزاری این جلسه، نکات تفسیری، تلاوت، روخوانی و روانخوانی قرآن را نیز آموزش می‌بینند.

در میان آیتم‌های برنامه با استفاده از مستند کوتاه، موشن گرافیک و تیزر‌های کوتاه داستانی، جدای از تجربه زیستی، نکات معارفی و حسی درباره جلسات خانگی قرآن نیز به مخاطب عرضه می‌شود.

مراسم ویژه مناجات خوانی

سخنرانی آیت الله میرباقری وادعیه و مناجات خوانی حاج محمد طاهری در شب‌های ماه مبارک رمضان به مدت ۱۰ شب از کربلا معلی بصورت زنده پخش می‌گردد.

همچنین به مدت ۲۰ شب مناجات خوانی درحسینیه چهارده معصوم تهران بصورت زنده توسط مداح اهل بیت حاج محمد طاهری پخش می‌گردد. تهیه کننده این برنامه حامد شاکری و محمدحسین چراغی می‌باشد.

برنامه "روایت انسان"

برنامۀ روایت انسان به تهیه کنندگی عبدالحسین میرداماد به بیان تاریخ انسان از قبل از خلقت انسان تا خاتم پیامبران به صورت روایت داستانی و با کارشناسی حجت الاسلام نخعی در ایام ماه مبارک رمضان تهیه و تولید می‌گردد.

برنامه "پند نامه"

این برنامه به تهیه کنندگی احمد بزرگ مقام به شرح ادعیه ماه مبارک رمضان هم با عنوان پندنامه و باکارشناسی حجت الاسلام آقا تهرانی به مدت ۳۰ روز از این شبکه می‌پردازد. گوهر معرفت هم باکارشناسی استاد بهرام پور ویژه ماه مبارک با محوریت شرح مناجات التائبین در ۳۰ قسمت پخش خواهد شد.

برنامه "نجوای آسمانی"

نجوای آسمانی ویژه برنامۀ دیگر این ایام با موضوع اشعار قرانی و با اجرای دکتر اسماعیل آذر هر روز به مدت ۱۰ پرداخته می‌شود. این برنامه به تهیه کنندگی آقای امیری است.

برنامه "شرح مسطور"

شرح مسطور عنوان برنامه‌ی دیگریست که در ماه مبارک رمضان هر روز به معرفی یک شخصیت قرآنی می‌پردازد. این برنامه به تهیه کنندگی اقای کاشانی و کارشناسی و شرح این مباحث بر عهده حجت الاسلام موسوی مطلق است.

شرح دعای مکارم الاخلاق

شهیدی نسب تهیه کنندۀ برنامۀ شرح دعای مکارم الاخلاق است که این برنامه توسط مرحوم علامه آیت الله مصباح یزدی تفسیر و بیان خواهدشد.

سخنرانی آیت الله جوادی آملی

سخنرانی آیت الله جوادی آملی که به تفاسیر سوره‌های زخرف و قدر به مدت ۳۰ دقیقه هر روز و همچنین پخش سخنرانی از ایشان بصورت مجمل به مقتضای ماه مبارک رمضان از شبکه قرآن با تهیه کنندگی آقای کوچکیان از قاب شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد گردید.

برنامه "نکات ناب"

برنامه نکات ناب که تفسیر موضوعی قرآن کریم است توسط حجت الاسلام قرائتی با تهیه کنندگی جمشیدی در این ایام ارائه می¬شود.

برنامه "منم بچه مسلمان"

برنامه منم بچه مسلمان با مخاطب کودک در ایام نوروز و از روز ۲۹ اسفند تدارک چیدن سفره هفت سین را در برنامه خواهند داشت، این برنامه از روز اول ماه مبارک با موضوعات مناسب برای کودکان در این ایام نورانی مهمان خانواده‌ها می‌باشد و هر روز از ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد. تهیه کننده این برنامه حسین عطار است.

مستند جذاب و دیدنی سفر قند ۳ (بود و نبود)

مستند داستانی سفر قند (۳) با عنوان "بود و نبود"، روایت نوجوانان سفرقند از انسان‌ها و اتفاقات مهم تاریخی و کنونی استان بوشهر است. تیم سفرقند با سفر به بوشهر و بازدید از موزه پزشکی، کشتی سازی، نیروگاه اتمی، پایگاه ششم شکاری، جزیره خارگ، موزه مقاومت و منزل رییسعلی دلواری، ناو شهیدسلیمانی.. و گفتگو با علما، مورخین، اساتیدقرآن، خلبانان، پزشکان، دریانوردان و.. ضمن معرفی تاریخ پر افتخار کشور ایران در خطه بوشهر به معرفی و نقش انسان‌های مهم در هر جامعه‌ای پرداخته و با محوریت ملاک اهمیت انسان‌ها و وقایع به گفتگو می‌نشنید.

در این مستند هر روز داستان‌های جذابی به تصویر کشیده شده و با نگرشی صحیح به موضوع انسان مهم، سخن جدیدی به میان می‌آید. این برنامه تولید گروه کودک و نوجوان شبکه قرآن و معارف سیما است که هر روز ساعت ۱۹:۳۰ و ساعت ۱۰:۱۵ و ۱۳:۳۰ بازپخش آن از این شبکه تقدیم مخاطبان نوجوان شبکه خواهد شد. تهیه کنندگی این برنامه بر عهده امین سلمانزاده است.

پویانمایی" فانوس"

فانوس موشن گرافیکی است با موضوعات مرتبط با ماه مبارک رمضان که در متن و نریشن آن بازطراحی مجدد صورت گرفته و از اول فروردین به عنوان میان برنامه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

پویانمایی" محمد مثل گل بود"

موشن گرافیک محمد مثل گل بود، برنامه است که در زمان کوتاه به سوالات و پرسش‌های دینی کودکان با زبان خودشان پاسخ می‌دهد، این برنامه تولید جدید گروه کودک و نوجوان شبکه قرآن میباشد که در ایام نوروز و ماه رمضان از این شبکه پخش خواهد شد.

احکام نوجوانان

موشن گرافیک با سبک رئال گرافیک برای آشنایی نوجوانان به مباحث احکام برای ایام ماه مبارک رمضان در ۳۰ قسمت، از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

"گوهر معرفت"

گوهر معرفت، باکارشناسی استاد بهرام پور با محوریت شرح مناجات التائبین، ویژه ایام ماه مبارک رمضان که بصورت بخش‌های کوتاه، به تهیه کنندگی محمد علی پور اسد می‌باشد.

برنامه "ارحام"

ارحام در ایام ماه مبارک رمضان با موضوع برقراری صلح و آشتی بین دو نفر به موضوعات و توصیه‌های دینی از قبیل عفو، بخشش و گذشت می‌پردازد. این برنامه با تهیه کنندگی آقای مهرداد خسروی به روی آنتن می‌رود.

برنامه "یاد خدا"

یادخدا به تهیه کنندگی آقای حسین زاده، برنامه‌ای کارشناس محور که به تفسیر، اخلاق و تاریخ انبیا در سوره‌های قرآنی و احادیث توسط کارشناسان مجرب می‌پردازد.

تلاوت‌های جذاب، فاخر و مجلسی

پخش تلاوت‌های جذاب و پر مخاطب قاریان ممتاز و برجسته جهان اسلام، در ساعات ٧:٠٠،٨:٣٠،٢٠:۴۵،٢۴:٠٠، به مدت ۳۰ روز در نظر گرفته شده است که از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان  فرهنگی هنری  رادیو تلویزیون

برچسب ها : شبکه قرآن ماه رمضان نوروز ۱۴۰۲