شماره خبر : 27812
منتشر شده در مورخ : ۹ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 11:21
ضرورت تأمین اعتبار و تکمیل بزرگترین طرح کشاورزی تاریخ کشور در خوزستان

ضرورت تأمین اعتبار و تکمیل بزرگترین طرح کشاورزی تاریخ کشور در خوزستان

                      
 
بارها در همین ستون ظرفیت بی نظیر کشاورزی استان و امکان توسعه آن مطرح شده است و اینک مقامات مسئول این بخش گزارش می دهند که این استان به تنهائی 18 درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را تولید کرده و با خرید تضمینی بیش از 1 میلیون و 700 هزار تن گندم در سالجاری به عنوان استان طلائی کشور و رتبه اوّل تولید این محصول شناخته شده است و این در حالی است که این استان هنوز هم ظرفیتهای بلا استفاده ماندهِ زیادی برای توسعه کشاورزی دارد که اگر بکار گرفته شوند خودکفائی در بسیاری از محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال وسیعی در بخش کشاورزی استان را شاهد خواهیم بود.
قبلاً نیز گفته بودیم که خوزستان اگرچه از بدو پیدایش نفت در سال ۱۲۸۷ یعنی حدود ۱۱۵ سال پیش و پیش از استانهای دیگر کشور، گامهای بزرگی در جهت توسعه صنعتی برداشته و هم اکنون نیز یکی از مهمترین استانهای صنعتی کشور به حساب می آید، امّا به دلیل وجود زمینهای بسیار مرغوب با قابلیت کشت بعضاً چهاربار در سال و وجود رودخانه های پرآب و کشاورزانی خبره و پرتلاش مزیّت اقتصادی اصلی آن از هزاران سال پیش، کشاورزی بوده که وجود دهها آب بند بر روی رودخانه ها و شبکه های متعدّد آبیاری چند هزار ساله در اکثر نقاط استان گواه این موضوع است و امروزه نیز هر طرح برای پیشرفت استان در صورتی توفیق می یابد که توسعه کشاورزی در آن محوریت داشته باشدهمچنانکه برخی کارشناسان توسعه معتقدند که باوجود خاک حاصلخیز و آب فراوان، در کنار مرزهای گسترده آبی و خاکی، اگر این استان به سوی تجارت مبتنی بر کشاورزی سوق داده شود، در مدت کوتاهی به رشد و شکوفائی مطلوب خواهد رسید. و البته مطالعات متعدّدی که از سالهای دور در این زمینه صورت گرفته و به تهیه طرحهای پرشماری جهت توسعه کشاورزی استان منجر شده نیز مؤیّد این نظریه است. طرحهائی که غالباً اجرا نشده یا ناتمام مانده اند.
یکی از مهمترین و بزرگترین این طرحها طرح 800 هزار هکتاری مقام رهبری است که با هدف  ایجاد اشتغال پایدار جهت بیش از 300هزار نفر، کمک به تأمین امنیت غذائی کشور، افزایش درآمد ملی، کمک به صنایع داخلی و مانند آن در سفر سال 75 ایشان به استان مطرح شد و سپس بتصویب رسید امّا در 8 سال دولت اصلاحات تنها 1 درصد اعتبار این طرح تخصیص یافت و در دولت بعد نیز بیش از 17درصد پیشرفت نداشت و بدلایلی همچون عدم تأمین اعتبار، خشکسالی، پراکندگی زمینهای طرح و مانند آن، مساحت طرح از 800 هزار هکتار به 550 هزار کاهش یافت که بخشی از آن نیز قرار شد در استان ایلام اجرا شود. در سال 92 با درخواست نمایندگان استان در مجلس خبرگان رهبری اعتباری از صندوق توسعه به این طرح اختصاص یافت و تا سال 97 عملیات اجرائی مرحله اول طرح در بیش از 259 هزار هکتار از زمینهای استان خوزستان و ایلام  پایان یافت که توانست بخشی از اهداف طرح در زمینه ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات کشاورزی، بازگشت روستائیان مهاجر، افزایش تولید در واحد سطح  و مانند آن را محقّق سازد  و امید است که با تأمین  سریع اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح مردم استان و ساید هموطنان عزیزمان هرچه زودتر از دستاوردهای پیش بینی شده آن همچون اشتغال 300 هزار نفره، افزایش 9 میلیون تنی محصولات کشاورزی، صرفه جوئیهای کلان ارزی و مانند آن برخوردار شوند. ان شاء ... .
موسوی زاده  


 

 

برچسب ها : کشاورزی استان خوزستان استان ایلام