ایمنی حمل و نقل، بستر پیشرفت اقتصادی استان!
فردا 7 اردیبهشت روز ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده تا ضمن تأکید بر اهمیت نقش حمل و نقل در اقتصاد و توسعه پایدار کشور، راههای پیشگیری از تلفات و تصادفات عمدتاً در حمل و نقل جاده ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
بخش حمل و نقل از جمله بخشهای زیر بنائی ، در جهان امروز است که هم در پیشرفت و توسعه اقتصادی نقش مؤثر دارد و هم خود در جریان توسعه متحول میگردد. لذا اصلاح این بخش و سرمایه گذاری در آن از مقدمات ضروری پیشرفت اقتصادی در یک کشور شناخته می شود ، همچنین این بخش برای گسترش همکاریهای بین المللی ، طرفیت بسیار بالائی دارد که در رونق اقتصادی جهان و ایجاد تفاهم بین ملّت ها می تواند به کار گرفته شود.موقعیت منحصر به فرد کشور ما از نظر وسعت، جمعیت، ظرفیتهای اقتصادی، موقعیت جغرافیائی، بنادر متعدد، بیش از 3000 کیلومتر طول سواحل آبی در جنوب و شمال ، قرارگرفتن در چهارراه ترانزیتی، امکان دسترسی بسیار آسان به بازارهای منطقه ای، نیروی جوان و کارآمد و...و...فرصتی طلائی را برای بهره گیری از این بخش در پیشرفت کشور فراهم کرده است .بخش حمل و نقل در حال حاضر با حدود 4 درصد سهم ارزش افزوده از کل تولید ناخالص کشور ، توانسته است 15 میلیون نفر از جمعیت فعال کشور را به خود جذب کند ، و از آنجا که این بخش قادر است سهم ارزش افزوده خود را در اقتصاد ملی تا 20درصد افزایش دهد ، در حل مشکل بیکاری میتواند بسیار مؤثر باشد. همچمنین برآورد شده است که با فعال کردن ظرفیتهای تراتزیتی کشور می توان درآمدی معادل درآمد نفت را، بدون نیاز به از دست دادن ثروت ارزشمندی مانند نفت، به دست آورد.
امّا در عنایت به روی دیگر این سکّه یعنی تصادفات و تلفات ناشی از حمل و نقل و ایمنی آن اگر بدلیل گستردگی بحث بخواهیم تنها بر استان خوزستان در این مورد متمرکز شویم باید گفت که در بوجود آمدن تصادفات و فجایع جاده ای اگرچه نقش عامل انسانی و پائین بودن کیفیت وسائط نقلیه را نباید نادیده گرفت لیکن در استان خوزستان علاوه برآن وجود بیش از10۰ نقطه حادثه خیز و کمبود تجهیزات راهنمائی و رانندگی، نقص تجهیزات نظارتی و مانند آن در پیدایش حوادث جاده ای نقشی چشمگیر دارند و بنا به گزارش مسئولان ذیربط، با وجود طرحهای مصوب برای رفع نواقص و کاهش نقاط حادثه خیز، بعضاً به علّت کمبود اعتبارات و تعلل بعضی سازمانها در انجام تعهدات خود، نه تنها در بعضی سالها از نقاط حادثه خیز کاسته نشده بلکه در مواردی با افزایش این نقاط نیز روبرو بوده ایم و از محتوای برخی گزارشهای رسمی برمی آید که تصادفات و فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی استان در بعضی سالها روند افزایشی داشته است که بخش عمده ای از این افزایش ناشی از وجود حجم بالای تردّد خودروهای سنگین و باربری به مقصد استانهای دیگر است که عامل مهمی در فرسودگی و تخریب جاده های اصلی استان است، جاده هائی که عمدتاً ترانزیتی نبوده و جهت تردّد خودروهای سنگین ساخته نشده اند، لذا باید برای اینگونه جاده ها اعتبارات ملّی تخصیص داده شود تا بموقع ترمیم شده و بتوانند جوابگوی این حجم از تردّد وسائط نقلیه سنگین باشند. ان شاء ... .
موسوی زاده
1403/2/6
برچسب ها : حمل و نقل اقتصاد استان خوزستان
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- سخنگوی اتحادیه اروپا: امیدواریم دیپلماسی هستهای با ایران بهزودی احیا شود
- توییت جدید رهبر انقلاب به زبان عبری:تمام سران باندتروریستی صهیونیستی باید محاکمه شوند
- مرکل خواستار گفتوگوی اوکراین و کشورهای غربی با روسیه شد
- مقام روسی : توافقنامه همکاری راهبردی روسیه و ایران حوزه دفاعی و امنیتی را نیز شامل می شود
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند