شماره خبر : 31804
منتشر شده در مورخ : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 13:17
یک قطره روغن خوراکی بدون مجوز سازمان غذا و دارو وارد کشور نمی‌شود

یک قطره روغن خوراکی بدون مجوز سازمان غذا و دارو وارد کشور نمی‌شود

 

شرکت بازرگانی دولتی با تکذیب توزیع ۴۴ هزار تن روغن مسموم در بازار اعلام کرد: یک قطره روغن خوراکی بدون مجوز سازمان غذا و دارو وارد کشور نمی‌شود.

شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد فرآیند توزیع روغن خوراکی در بازار اعلام کرد: صدور گواهی‌های تایید سلامت مواد غذایی از مراجع مربوطه از جمله سازمان ‌ملی استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو، پیش‌نیاز توزیع اقلام خوراکی در بازار است و روغن خام فقط در صورتی‌ که سلامت و اصالت آن به تایید سازمان‌های مذکور رسیده باشد، امکان ترخیص از گمرک و عرضه در مجاری توزیع و مبادی مصرف را داراست.

این شرکت در مورد خبری مبنی بر «توزیع ۴۷ هزار تن روغن مایع مسموم و تاریخ گذشته در این دولت» و نکات مندرج در خبر مذکور، نکاتی را به شرح زیر اعلام کرد.

۱- تاریخ ثبت سفارش و ورود روغن مورد ادعا، مربوط به دولت قبل در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بوده و به طور مشخص در اسفندماه ۱۳۹۹ خریداری و در تیرماه ۱۴۰۰ وارد کشور شده و یک‌ماه بعد یعنی در مردادماه، وجه آن پرداخت شده است.

۲- در مهرماه ۱۴۰۰ از سوی سازمان غذا و دارو، نمونه‌گیری روغن‌های خریداری شده، انجام شده که بعد از چند نوبت نمونه‌گیری، از مجموع ۹۱ هزار تن روغن وارداتی، سلامت ۴۷ هزار تن در دی‌ماه ۱۴۰۱، تایید و سلامت ۴۴ هزار تن دیگر، مورد تایید قرار نگرفت که این مقدار در مخازن، باقی مانده و در حال طی مراحل مرجوع کردن به شرکتی است که روغن‌ها در سال ۱۳۹۹ از آن خریداری شده است.

۳- تاکید می‌شود که اساسا هیچ‌گونه کالایی بدون مجوز سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ایران، امکان ورود به بازار ندارد و در صورتی‌ که کالایی مورد تأیید سازمان‌های مذکور قرار نگیرد، نه تنها به مجاری توزیع و مبادی مصرف وارد نمی‌شود که حتی ترخیص آن از گمرک نیز عملا امکان‌پذیر نیست.

۴- سازمان ملی استاندارد ایران، مرجع بررسی استاندارد کالا و سازمان غذا و دارو، نهاد تخصصی برای سنجش سلامت و اصالت کالاهاست که در همه ادوار با دقت و بر مبنای شاخص‌های حرفه‌ای و استانداردهای جهانی انواع کالاها را ارزیابی می‌کنند، کما اینکه ۴۴ هزار تُن از محموله روغن مورد ادعا را تایید نکرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان  اقتصادی  صنعت ، تجارت و کشاورزی

برچسب ها : روغن خام واردات روغن روغن