تشدید نگرانی استان از تصادفات و تلفات جاده ای!
تصادفات و تلفات جاده ایِ چندوقت اخیر استان خوزستان بار دیگر این نگرانی را در مردم بوجود آورده است که گویا حساسیت نسبت به این حوادث کمتر شده و ممکن است استان بار دیگر افزایش تصادفات مهلک جاده ای را شاهد باشد.
وجود منابع بیشمار و فرصتهای اقتصادی گوناگون موجب شده است که استان خوزستان مهمترین نقش را در اقتصاد کشور داشته و بیشترین ظرفیت را برای تردّد وسائط حمل و نقل پیدا کند و لذا شاهدیم که علیرغم سهم پائین استان از امکانات و زیر ساختهای حمل و نقل و محدویت جاده ها که هیچگاه متناسب با نیاز استان رشد نداشته، روزانه شاهد تردّد وسائط حمل و نقلی بیشمار، بویژه از نوع سنگین آن باشیم که در محدود جاده های غالباً غیر فنی استان حرکت می کنند و آسیبهای بسیاری به این محدود جاده ها وارد و با تخریب غیرطبیعی جاده ها ضمن اینکه فقر زیر ساختی امکانات حمل و نقلی استان را بیشتر می کنند، بار تردد جاده ها را بیشتر از ظرفیت آنها افزاش می دهند و با ناامن کردن جاده ها، جان مردم را نیز در معرض خطر قرار داده و آمار مرگ و میر در جاده های این استان را بالا می برند وهمین امر موجب شده است که خوزستان جزو چهار استان پرتصادف کشور بوده و در سال گذشته با افزایش 10 درصدی مصدومان و فوتی های تصادفات روبرو شود .
گرچه آمار تلفات جانی ناشی از تصادفات در کشور و نیز استان خوزستان، با برنامه ریزیهای صورت گرفته طی سالهای اخیر حدود 60 درصد کاهش یافته که البته این روند کاهشی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان هنوز هم مطلوب بشمار نمی آید امّا در استان خوزستان بجای کاهش عوامل تصادف آفرین همچون اصلاح نقاط و جاده های حادثه خیز، مسئولین از افزایش چشمگیر این نقاط سخن می گویند وضع از این هم بدتر است و وقتی بدانیم که اغلب کشتهشدگان حوادث رانندگی را افراد فعّال و مولّد و عمده آنان را افراد سرپرست خانوار تشکیل می دهند؛ یعنی بر اثر حوادث رانندگی سالانه هزاران خانوار با از دست دادن سرپرست خود متلاشی شده و خسارات مادی و معنوی بیشماری به آنان وارد می شود و نیز گرفتاریهای ناشی از جراحت و ازکارافتادگی موقت یا دائم هزاران مجروح این حوادث و هزینه های گوناگون مالی و روحی را که از این طریق بر خانواده ها و دستگاههای اجرایی و قضایی تحمیل می شود، وقتی بر خسارات ناشی از مرگ و میر بیفزاییم، ضرورت اولویت بخشی به این مسئله و تلاش برای حل این مشکل کاملا آشکار می شود.
از آنجا که مجموع بررسی ها و تجزیه و تحلیل حوادث رانندگی نشان می دهد که اصلی ترین عامل تصادفات و تحمیل این خسارات سنگین خطای انسانی است، لذا برای حل مشکل باید بیش از هرچیز به آموزش، تغییر نگرش و رفتار و اصلاح فرهنگ رانندگی و تردد توجه شود. امّا علاوه برآن عوامل دیگری همچون خودروهای فاقد کیفیت و بی توجهی به اصلاح نقاط و جاده های حادثه خیز و ناقص بودن سامانه های نظارتی که بدلیل رشد نجومی تردّد در جاده ها بنظر می رسد مهمترین راه نظارت بر رفتار رانندگانی هستند که با رفتار غیرایمن موجب افزاش حجم تصادفات و مرگ و میر و مصدومیت می شوند نیز می تواند در کاهش تصادفات جاده ای مؤثّر باشد همچنانکه بعضی از کشورهای جهان و نیز برخی استانهای کشورمان، با چنین تمهیداتی توانسته اند تصادفات و تلفات جاده ای خود را به حداقل رسانند.
موسوی زاده
برچسب ها : تصادف تلفات جاده ای استان خوزستان
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- سخنگوی اتحادیه اروپا: امیدواریم دیپلماسی هستهای با ایران بهزودی احیا شود
- توییت جدید رهبر انقلاب به زبان عبری:تمام سران باندتروریستی صهیونیستی باید محاکمه شوند
- مرکل خواستار گفتوگوی اوکراین و کشورهای غربی با روسیه شد
- مقام روسی : توافقنامه همکاری راهبردی روسیه و ایران حوزه دفاعی و امنیتی را نیز شامل می شود
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند