شماره خبر : 32089
منتشر شده در مورخ : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 11:48
نقش حسّاس روابط عمومی در سازمان

نقش حسّاس روابط عمومی در سازمان


بجهت نقش ارزنده بخش روابط عمومی سازمانها در پیشبرد اهداف سازمان و برقراری ارتباط دوسویه بین سازمان و ذینفان مرتبط سازمان و نیز در جهت هماهنگی با سایر کشورهای عضو سازمان ملل که روز 27 اردیبهشت را به عنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی پذیرفته اند در ایران نیز در سال 1385 این روز به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید تا اهدافی همچون برجسته سازی روابط عمومی در سطح افکار عمومی، تبیین ضرورت توجه به مقوله روابط عمومی در سطح مدیران ارشد و ارتقای دیدگاه آن‌ها در این خصوص، تجمیع مراسم مختلف گرامیداشت روابط عمومی در یک روز معین، محقّق شود.
روابط عمومی بنا به تعریف بخشی از وظایف مدیریت سازمان و عملی ممتد، مداوم و طرح ریزی شده است که از طریق آن، سازمانها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند بدست آورند براین اساس باید گفت پیدایش روابط عمومی ها به شکل امروزی از آنجا ناشی شده که با تشکیل سازمانهای بزرگ و گسترش ارتباط سازمانها با یکدیگر و با مردم، به بخشی در سازمانها نیاز پیدا شد که بتواند ارتباطی دو سویه بین سازمان و دیگر سازمانها و مردم را بشکلی مؤثّر و مفید برقرار کند  تا هردو طرف بتوانند از این ارتباط بهره مند شوند.
لازم به یادآوری و تأکید است که با چنین وظیفه سنگین و حسّاسی که برای روابط عمومی مورد نظر است، ضرورت دارد که این بخش از نظر ساختاری زیر نظر مستقیم بالاترین مقام سازمانی قرار گرفته و از اختیارات لازم برای مشارکت در تصمیم سازی و تصمیم گیریهای سازمانی برخوردار و با داشتن کارشناسان مناسب از تخصّصها، توانائیها و مهارتهای لازم برای انجام وظایفی همچون برقراری ارتباط، نوآوری، خلّاقیت و ابتکار، احساس مسئولیت اجتماعی، صداقت، جامعه آگاهی، سازمان آگاهی، هنر نویسندگی، روانشناسی، حاضرجوابی، مثبت اندیشی و مانند آن برخوردار باشد تا بتواند از انجام وظایف خطیر و حیاتی که در جهت رشد و تعالی سازمان برعهده دارد سربلند بیرون آید، همچنین این بخش مهم سازمان، وظیفه دارد که فضای مناسبی برای برقراری ارتباط صمیمانه و عاطفی میان مردم و مسئولین ایجاد کند و بابرقراری یک ارتباط دو سویه رضایت مردم را در محور برنامه‌های ارتباطی خویش قرار دهد. و از سوی دیگر از رویکرد خطا پوشی و توجیه‌گری عملکرد سازمان‌ها به سمت واقع‌گرایی و اطلاع‌رسانی صحیح حرکت کند تا ضمن جلب رضایت مرتبطین با سازمان، پایه های تعالی سازمان را نیز استوار گرداند.
ناگفته نماند که یکی از منابع اصلی تغذیه اطلاعاتی رسانه های عمومی اعم از نوشتاری، دیداری و شنیداری، روابط عمومی سازمان ها هستند که با ارسال بموقع گزارشات سازمانها مردم را از رخدادهای شهرها و روستاها مطلع می کنند و زمینه را برای تصمیم گیری مردم و نشان دادن واکنش مناسب در رابطه با رخدادهای پیرامون خود فراهم می سازند.
روز ارتباطات و روابط عمومی را به تمام همکاران خود در این بخش حساس از سازمانها تبریک می گوئیم و توفیقات بیشتر آنان را در انجام وظیفه خطیر برقراری ارتباط سازنده سازمان با ذینفعان  آرزومندیم.
موسوی زاده

 

برچسب ها : روابط عمومی در سازمان روابط عمومی افکار عمومی