شماره خبر : 32896
منتشر شده در مورخ : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 10:36
عید گسستن از دلبستگیها و تقرّب به خالق هستی!

عید گسستن از دلبستگیها و تقرّب به خالق هستی!

                              
برطبق تقویم عربستان، در سرزمین وحی امروز روز عید قربان است و زائران بیت ... الحرام پس از بیتوته نیم روزهِ روز گذشته در صحرای عرفات و توقفی کوتاه در مشعرالحرام، امروز پس از طلوع فجر از مشعر حرکت کرده اند تا با سنگباران نماد شیطان و قربانی در صحرای منا و چیدن موی سر، از احرام خارج شده و عید تقرّب را جشن بگیرند.
گفتیم که در مناسک حج، عرفه روز شناخت و  مشعرالحرام محل آگاهی و شعور بوده، امّا منی صحرای عمل است عمل درگیری با شیطان و طرد آن، همچنانکه ابراهیم علیه السّلام بهنگام عزیمت به عرفات برای قربانی کردن فرزندش اسماعیل علیه السّلام با شیطان درگیر شد و پس از دفع آن دشمن غدّار توانست امتحان دشوار قربانی کردن تنها فرزند خود را پیگیری کند و خداوند با جایگزینی ذبح عظیم، توفیق او را در اجرای فرمان الهی امضا نماید و او را اسوه صالحین و صادقین و راهنمای رهائی از زخارف دنیا و قیود و تعلقات دنیوی قرار دهد. امّا ذکر این نکته ضروری است که اگرچه در گفتار عوام این روز یعنی روز عید قربان به عید حاجیان معروف شده لیکن در حقیقت باتوجه به همدلی و هبستگی امّت اسلامی با حُجّاج و صدور احادیث صحیح السند در تأکید بر ضرورت بزرگداشت این ایام در سراسر جهان اسلام، عید قربان که اوج برگزاری مناسک حج است عید تمام مسلمانان بوده و ضمن بزرگداشت آن در کنگره عظیم حج در سایر ممالک اسلامی نیز باید این روز به عنوان یکی از روزهای مهم در تقویم امّت اسلامی، بزرگ داشته شود و تمام مردم مسلمان از برکات آن برخوردار شوند چرا که روز عید قربان برای حاجیان، روز مبارزه با شیطان و رهایی از قید دلبستگی ها و وابستگی های غیر خدایی برای سبکبال شدن و نزدیکتر شدن به خالق هستی است.
حاجیان در صحرای منی قدم به قدم، پا جای پای ابراهیم علیه السلام میگذارند تا ضمن زنده کردن و بزرگداشت از خودگذشتگی ها و مقام اخلاص آن پیامبر عظیم الشان که با سنگ زدن به شیطان برای طرد او و آماده شدن برای ذبح تنها فرزندش، اسماعیل علیه السلام، بالاترین درجه عبودیت را به نمایش گذاشت، آمادگی لازم را برای طرد شیطان نفس و پاره کردن زنجیرهای وابستگی و دلبستگی و در یک کلام، گزینش زندگی ابراهیمی در خود بوجود آوردند. اگر چه در زبان عوام از عید قربان به عنوان عید حاجیان نام برده می شود لیکن حقیقت آن است که این روز فرخنده عید همه مسلمانان در سراسر عالم است و بهره گیری از برکات این روز به حجاج بیت ... الحرام اختصاص ندارد و همه می توانند از برکات این عید به ویژه همگام شدن با حضرت ابراهیم علیه السلام در قطع قیود و تعلقات غیرخدائی و بالا بردن درجه خلوص و نزدیکی به پروردگار مهربان بهره برند و با زیرپا نهادن دلبستگی های دنیوی و تمسک خالصانه به ریسمان الهی به شرف تقرّب به خداوند نائل شوند.هر کس بتواند رضای خود را فدای رضای حق کند و بخاطر دین، از خواسته دنیائی خود بگذرد، خواهد توانست تقرب الهی را به دست آورده و حق بندگی را بخوبی ادا کند.
عید سعید قربان را به تمام مسلمانان جهان تبریک می گوئیم و توفیق امّت اسلامی را در بهره گیری از برکات اتّحاد برانگیز و کفر شکن کنگره عظیم حج، از پروردگار مهربان مسئلت داریم.  
موسوی زاده
 
 

 

برچسب ها : تقویم عربستان عید قربان جهان اسلام