شماره خبر : 33067
منتشر شده در مورخ : ۴ تیر ۱۴۰۳
ساعت : 10:3
محرمیان: ریال دیجیتال همان اسکناس است

محرمیان: ریال دیجیتال همان اسکناس است

 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: ریال دیجیتال در سیاست پولی ابزار خیلی خوبی است که می‌تواند به سیاستگذار کمک کند.

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مهران محرمیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ریال دیجیتال و توسعه آن در سایز بانک‌ها گفت: هم اکنون ریال دیجیتال برای سه بانک ملت، تجارت و ملی عملیاتی است بانک‌های دیگر هم در واقع در صف آزمون هستند و اقدامات خود را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که نگرانی‌ها در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن نقدینگی با ریال دیجیتال وجود دارد آیا ریال دیجیتال ممکن است روی نقدینگی اثر گذار باشد؟ بیان کرد: در گام نخست از ریال دیجیتال برای پرداخت خرد استفاده می‌کنیم طبیعتا ربطی به این موضوع ندارد ولی به هر حال در سیاست پولی ابزار خیلی خوبی است که می‌تواند به سیاست گذار کمک کند.

او همچنین می‌گوید: ماهیت ریال دیجیتال دقیقا همان اسکناس است به عبارت دیگر ریال دیجیتال مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است.

ریال دیجیتال ماینینگ ندارد

این مقام مسئول روز گذشته هم در خصوص تفاوت ریال دیجیتال با رمز ارز‌ها گفته بود: ریال دیجیتال به لحاظ فن‌آوری مبتنی بر همان تکنولوژی dlt ارز رمز است، اما به لحاظ کارکرد کاملا متفاوت از رمز ارز بوده همچنین ریال دیجیتال ماینیگ ندارد و مدیریت متمرکز از سمت بانک مرکزی بر آن اعمال می‌شود و با سیاست پولی حاکم است از این لحاظ اختلاف زیادی با رمز ارز دارد.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

باشگاه خبرنگاران جوان  اقتصادی  بانک و بیمه

برچسب ها : ریال دیجیتال بانک مرکزی بانک و بیمه