شماره خبر : 33728
منتشر شده در مورخ : ۳ مرداد ۱۴۰۳
ساعت : 13:11
آمار نگران کننده غرق شدگی و خفگی در آب!

آمار نگران کننده غرق شدگی و خفگی در آب!

                                               
با اینکه اجرای طرح گشت پیشگیری از غرق شدگی از اسفند سال گذشته توانست کاهش چشمگیر میزان غرق شدگی در استان خوزستان را موجب شود، امّا گزارش غرق شدگیهای مکرّر روزهای اخیر در استان بار دیگر نگرانیها در مورد افزایش آمار غرق شدگان و بالا رفتن دوباره آمار مرگ و میر ناشی از اینگوه حوادث را افزایش داده است.
سال گذشته در چنین روزهائی عنوان اصلی صفحه اوّل روزنامه به نقل از سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی خوزستان، به افزایش دو برابری موارد غرق شدگی در خوزستان اختصاص داشت امّا بشارت تشکیل طرح گشت پیشگیری از غرق شدگی در روردخانه های استان و اعلام کاهش 75 درصدی مرگ و میر ناشی از غرق شدگی در تعطیلات نوروزی، امید به کاهش اینگونه مرگ و میر را در دلها زنده کرد، لیکن با حوادث روزهای اخیر و افزایش آمار فوت  شدگان، بار دیگر نگرانی از بازگشت استان به صدر جدول استانی مرگ و میر ناشی از اینگونه حوادث را موجب گردیده است. بویژه اینکه با ادامه گرمای بی سابقه هوا بنظر می رسد که اگر اقدامی جدّی جهت نظارت بیشتر بر رودخانه ها و دیگر محلهای شنا صورت نگیرد بار دیگر شاهد افزایش آمار این نوع مرگ و میر در استان و کسب دوباره رتبه اوّل کشوری در این فاجعه باشیم.
وقتی غرق شدگی و فوت ناشی از خفگی در آب مطرح می شود معمولاً بیش از همه درگیری استانهای مجاور سواحل دریائی در شمال و جنوب کشور با این مسأله به ذهن خطور می کند، امّا آمارهای رسمی غرق شدگی نشان می دهد که این رودخانه‌های استان خوزستانند که در اثر بی احتیاطیها و عدم نظارت کافی، بیشترین قربانی را از مردم استان خوزستان می گیرند چرا که گرمی هوا از یک طرف و خنکی آبهای زلال رودخانه های متعدّد استان و دریاچه سدها و استخرهای کشاورزی و پرورش ماهی و مانند آن، از طرف دیگر، موجب شده است که در استان خوزستان نیز شنا و بازی در آب به عنوان یکی از تفریحات مطلوب جوانان و امکانات نجات از گرما، از گزینه اصلی اهالی استان و بسیاری از مسافران و گردشگران، برای دفع گرما و پرکردن اوقات فراغت بخصوص در دوران طولانی مدت فصل گرما در خوزستان باشد امّا ناآشنائی بسیاری از شناگران با وضعیت مکانهای شنا باعث شده است که حتی بسیاری از شناگران ماهر بهنگام شنا مغلوب آب شوند.
تا پیش از دو دهه گذشته  استانهای شمالی دارای سواحل دریائی مطلوب برای تن به آب زدن، دارای بیشترین تلفات ناشی از غرق شدگی بودند، لیکن با سالم سازی سواحل دریا و فراهم شدن زیرساختهای مرتبط با این تفریح مفرّح، بتدریج از آمار غرق شدگان این استانها کاسته شد و علیرغم انبوه جمعیت میلیونی بهره برداران از سواحل دریائی، این استان خوزستان بود که بدلیل بی توجهی به موضوع مهم تدارک زیرساختهای بهره برداری از آبهای استان، از آمار مرگ و میر آن کاسته نشد و سالها ننگ آمار بالای غرق شدگی در کشور را به دامن داشت. امّا اینک پس از پیش بینی تمهیداتی همچون تشکیل گشت پیشگیری که در برهه هائی نتایج خوبی ببار آور آورده انتظار می رود که با بکار گیری این تمهیدات در تمام طول سال ومراقبت بیشتر و صدالبته توجّه جدّی به آموزش مردم بخصوص کودکان و جوانان و فرهنگسازی برای سلامتِ استفاده از فرصت کم نظیر وجود امکانات شنا در استان، نگرانی های بوجود آمده در این مورد رفع شود. ان شاء ... .
موسوی زاده

 

برچسب ها : غرق شدگی استان خوزستان سواحل دریا