امکان جابهجایی مسافر از طریق راه آهن شلمچه _ بصره به ۳ میلیون نفر افزایش یافت
همزمان با اتمام و تکمیل راه آهن شلمچه _ بصره علاوه بر کاهش میزان مصرف سوخت شاهد کاهش چشم گیر تصادفات جادهای و افزایش جابهجایی مسافر در این مسیر هستیم.
تکمیل پروژههای حمل ونقل ریلی و تامین منابع مالی لازم برای توسعه زیرساخت های یکی از مهم ترین اقدامات و برنامه های است که باید در دستور کار تمامی بخش ها قرار گیرد و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تکمیل و افزایش خطوط ریلی این توسعه پروژه های ریلی در دستور کار تمامی بخش ها قرار گرفته است.
یکی از پروژه های مهم حملونقل ریلی توسعه خط ریلی شلمچه _بصره بوده است که تاکنون بخش مهم و زیادی از این مسیر به اتمام رسیده و خط راه آهن تهران_ کربلا هم از سال گذشته راه اندازی شده و این خط به صورت حملونقل ترکیبی اقدام به جابه جایی مسافران و زائران کرده است.
گفتنی است در طول این مسیر ۳۰ کیلومتر در مسیر شلمچه به بصره باقی مانده که بخش زیادی از این مسیر دارای مین های دوره دفاع مقدس بوده که باید پاک سازی شود.
پیش از این در این خصوص میعاد صالحی مدیرعامل سابق شرکت راه آهن گفته بود:احداث خط ریلی شلمچه - بصره یکی از طرحهای مهم برون مرزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که به سرعت در حال اجراست
صالحی توضیح داد: با توجه به تلاشهای صورت گرفته، از سال گذشته تا کنون توانستیم حدود ۴ کیلومتر در عمق خاک عراق مین روبی کنیم
او بیان کرد: تاکنون بیش از ۶ هزار نوع مین جنگی و خمپاره، کشف و در سه مرحله این دپوهای کشفشده، منهدم و به تدریج بقیه هم کشف و منهدم میشوند
وی اظهار کرد:بیشتر این مینها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای ۵ است بطوریکه ۵ لایه مین روبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود ۴ کیلومتر داشتیم.
او گفت:امیدواریم با توجه به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران - کربلا، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین دو کشور باشیم.
گفتنی است، در سالهای اخیر، حجم تجارت ایران و عراق، به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است، عراق در سال ۱۴۰۲، چهارمین شریک تجاری و دومین مقصد صادراتی ایران بود
یک مشکل مهم در توسعه مبادلات ایران و عراق، فقدان زیرساختهای ارتباطی مناسب بهخصوص در حوزه مسیر ریلی میان دو کشور بوده است.پروژه احداث راهآهن شلمچه – بصره از حدود ۴۰ سال پیش طراحی شده است. در مورد عملیات اجرایی آن نیز گفته میشود از حدود ۲۰ سال پیش تلاشها در این راستا آغاز شد.
ظرفیت جابجایی سالانه ۳ میلیون نفر زائر، کمک به تحقق تجارت ۳۰ میلیارد یورویی بین ایران و عراق، کاهش بار ترافیکی جادهها، صرفه جویی در سوخت و کاهش تصادفات، فراهم کردن امکان اتصال خط آهن ایران به سوریه و لبنان، اتصال کریدورهای بین المللی از طریق ایران به دریای مدیترانه و در نهایت دسترسی ایران به بازار کشورهای عربی و سواحل مدیترانه از جمله آثار راهبردی پروژه اتصال خطآهن شلمچه – بصره است.
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی
برچسب ها : حمل ونقل قطار راه و شهرسازی
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است
- مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی : بیمهشدگان دارای سابقه کمتر از ۱۵ سال باید ۳۵ سال خدمت کنند
- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد: سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت
- به بهانه روز جهانی زنان خانه دار/ وقتی «خانهداری» وظیفه زنانخانهدار میشود
- موتورسیکلتهای سنگین حتی از خانه تا پیست هم اجازه تردد ندارند
- نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو اهواز؛ فرصتی برای معرفی تولیدات ایرانی باکیفیت
- افتخارآفرینی ورزشکار خوزستانی در مسابقات وزنه برداری قهرمانی ارتش های جهان
- مدیرکل آموزش و پرورش استان: مدارس خوزستان یکسوم روزهای سال تحصیلی تعطیل بودهاند
- کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان برگزار شد؛ هشدار درباره تشدید بحران زیستمحیطی و آموزشی در خوزستان
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است
