
چراغ سبز ایران به ترانزیت بینالمللی
مدیرعامل راهآهن با تشریح ظرفیتهای حمل و نقل و لجستیک ریلی ایران، شرکتهای علاقهمند را به استفاده از این مسیر برای حمل و نقل کالا دعوت کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان - ذاکری با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران، اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای آسیای میانه (از سرخس و اینچه برون)، ترکیه (رازی)، پاکستان (میرجاوه)، امتداد آن تا روزنک افغانستان و شلمچه عراق را از جمله مزایای ترانزیت از طریق ایران برشمرد.
وی همچنین اتصال شبکه ریلی به بنادر مهم جنوبی (بندرعباس، امام خمینی (ره)، خرمشهر) و شمالی (امیرآباد، کاسپین) و در دست ساخت بودن اتصال به بنادر چابهار و انزلی را مورد تاکید قرار داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، کریدور شمال – جنوب، کریدور جنوبی راه ابریشم، کریدور KTI، آلماتی – بندرعباس، آلماتی – تهران – استانبول و ITI را از مهمترین کریدورهای بین المللی عبوری از ایران دانست و از تلاش راهآهن برای عملیاتی کردن هرچه بیشتر این مسیرها خبر داد.
وی با اشاره به سرعت بالای انتقال کانتینرهای ترانزیتی از مرزهای سرخس و اینچه برون به بندرعباس (حداکثر ۵ روز)، فعال بودن شاخه شرقی کریدور شمال – جنوب و تردد مستمر قطارهای کانتینری از روسیه به بندر شهید رجایی (۱۵ روزه) را نمونهای از این تلاشها عنوان کرد.
ذاکری همچنین با اعلام پیشرفت پروژه ریلی زاهدان – چابهار و بهرهبرداری از آن تا پایان سال ۲۰۲۶، بر نقش مهم این خط آهن در ترانزیت کالا بین شمال و جنوب و اتصال هند به افغانستان و آسیای میانه تاکید کرد.
مدیرعامل راهآهن، از سرگیری حرکت قطارهای کانتینری باری چین به ایران از سال گذشته و پیوستن راهآهنهای ازبکستان و ترکیه به این مسیر را تحولی مهم در احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم از طریق ریل دانست و آمادگی راهآهن ایران را برای گفتوگو با شرکتهای لجستیکی و صاحبان کالا جهت تسهیل حمل و نقل از مسیر ایران اعلام کرد.
دکتر ذاکری خاطرنشان کرد: شبکه ریلی ایران، آمادگی ترانزیت ۱۵ میلیون تن بار ترانزیتی شمال به جنوب را دارد و برای برنامه میان مدت نیز برنامه افزایش تا ۲۵ میلیون تن با تکمیل شبکه و توسعه خطوط را در دستور کار قرار داده است.
برگزاری اجلاس چند جانبه برای تعیین تعرفه مشترک بین کشورها در کریدورهای شمال – جنوب، استفاده از ظرفیت موجود شبکه ریلی کشورها از طریق فعالتر شدن شرکتهای فورواردری با تعریف برنامههای میان مدت و بلند مدت برای افزایش ظرفیت حمل کالا و تدوین برنامه مشترک بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بین کشورها و پیش بینی میزان بار آنها و مقصد نهایی؛ از جمله پیشنهادات مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران بود.
منبع: ریل ایران
برچسب ها : ترانزیت بینالمللی حمل و نقل ریلی مدیرعامل راهآهن

راوی گفت: نرخ بالای بیکاری درخوزستان با وجود اینهمه صنعت، ثروت و فرصت ها، باعث شرمندگی مسببان آن است
- راوی گفت: استاندار با مدیرانی که ظرفیت تواضع را ندارند برخورد می کند
- راوی گفت: رئیس جمهور، دست پیش را می گیرد که پس نیفتد؟/پروازهای بین المللی به فرودگاه آبادان باز می گردد
- راوی گفت: استاندار و شورای حل اختلاف، شورای شهر اهواز را تعیین تکلیف کنند
- راوی گفت: استاندار و نمایندگان از نحیف شدن کارون با احداث سدهای بدون مجوز غفلت نکنند
- مشاور امور آرد و نان اتاق اصناف عنوان کرد: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان؛ اصلاح مصرف یا افزایش تخلفات؟ / یارانه نان به مردم پرداخت شود
- هزینه درمان مددجویان زیر ۱۸ سال توسط بهزیستی پرداخت میشود
- از سه شنبه ۲۶ فروردین آغاز میشود: پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اردیبهشت ماه
- آنتی اکسیدانها و محافظت از سلولهای سالم

راوی گفت: نرخ بالای بیکاری درخوزستان با وجود اینهمه صنعت، ثروت و فرصت ها، باعث شرمندگی مسببان آن است
- راوی گفت: استاندار با مدیرانی که ظرفیت تواضع را ندارند برخورد می کند
- راوی گفت: رئیس جمهور، دست پیش را می گیرد که پس نیفتد؟/پروازهای بین المللی به فرودگاه آبادان باز می گردد
- راوی گفت: استاندار و شورای حل اختلاف، شورای شهر اهواز را تعیین تکلیف کنند
- راوی گفت: استاندار و نمایندگان از نحیف شدن کارون با احداث سدهای بدون مجوز غفلت نکنند