شماره خبر : 5384
منتشر شده در مورخ : ۱۹ شهریور ۱۴۰۰
ساعت : 20:10
راوی گفت: وزیر کشور، خلیلیان را به عنوان استاندار ویژه معرفی کرد

راوی گفت: وزیر کشور، خلیلیان را به عنوان استاندار ویژه معرفی کرد


هرچند در حکم آقای خلیلیان، ایشان به عنوان استاندار ویژه معرفی نشده، اما وزیر کشور در مراسم معارفه وی گفته است: <استاندار جدید خوزستان، استاندار ویژه است که علاوه بر اختیار حضور در جلسات دولت و ارتباط مستقیم با کابینه، از امکانات ویژه ای برای اهداف توسعه و پیشرفت خوزستان برخوردار است که امیدواریم با این اختیارات جدید، شاهد تکرار مسائل گذشته در استان خوزستان نباشیم.>
استاندار جدید خوزستان هم در تشریح برنامه‌ها و خط مشی های خود، نویدهای خوبی داد و با عنوان کردن سرفصل های برنامه کاری آینده نشان داد که به مسائل، ظرفیت ها، منابع و قابلیت‌های استان آشنا و بنا دارد در استان تحول ایجاد کند و در جهت رفع محرومیت زدایی و بهره برداری از نیروی انسانی کارآمد و احقاق حق مردم خوزستان بکوشد. 
اینطور که آقای خلیلیان گفت وعدههایی به وی داده شده که پیگیر آنها خواهد بود. 
همانطور که در مطالب پیشین یادآور شدیم پروژههایی داریم که سالهاست با آمدن و رفتن استانداران ناتمام مانده، آقای خلیلیان هم به این موضوع اشاره کرده و گفته <برخی پروژههای راهسازی بیش از ده سال است نیمه تمام مانده است.> 
این درحالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی یک خوزستانی است و استانداری خوزستان پلکان ترقی او بود اما قدمی برای بهبود راه‌های استان بر داشته نشده.
از جمله کارهایی که انتظار میرود استاندار جدید خوزستان همین ابتدای کار انجام دهد این است که خوزستان را به پایتخت نشینها آنطور که هست بشناساند چون دولتمردان، شناخت کافی از این استان ندارند و به همین دلیل است که هرچند وقت یک بار استان با چالشهایی مواجه می شود که برای رفع آنها راه حل پیش بینی نشده است. 
بنابراین یکی از وظایف استاندار ویژه فهرست کردن مشکلات مبتلابه مردم و موانع بازدارنده توسعه است که ایشان میتواند آنها را در هیات دولت مطرح و مطالبات مردم خوزستان را عنوان کند. برای این منظور مسلما به تنهایی نمی تواند یکشبه به همه چیز واقف شوند و باید از افراد آگاه اما صدیق و متخصص کمک بگیرند و این یعنی برخورداری از معدود مشاوران بدرد بخور، البته نه به آن شوری شور که شریعتی 60 مشاور داشت نه به اینکه اصلا موافق مشاوره نباشد. 
خوزستان تا دلت بخواهد آدم دلسوز دارد که می‌تواند راه را برای استاندار هموار کنند. 
البته استاندار وعده داده تا دو ماه دیگر برنامه ویژه ای برای توسعه استان با چشم انداز پنج ساله آینده ترسیم و برای تصویب به هیات دولت تقدیم کند که برای تهیه این برنامه بایداطلاعات صحیح در اختیار ایشان گذاشته شود. 
این بحث را ادامه خواهیم داد. 
اصرار شورای شهر و انکار فرمانداری برسر شهردار انتخابی اهواز
قضیه رد شدن مصوبه شورای شهر اهواز درباره انتخاب شهردار جدید توسط فرمانداری اهواز می‌شد به شکل دیگری مطرح شود تا بازهم این کلانشهر دافعه دیگری برای قبول نکردن مسئولیت از سوی نیروهای کارآمد نشود. 
این اتفاق زمانی رخ داد که مصوبه شورای شهر اهواز به وزارت کشور فرستاده شده بود و بهتر بود تامل میشد نظر وزارت کشور به شورای شهر اعلام شود یاالاقل این موضوع رسانهای نمیشد  و در  اعلام نظر هیات تطبیق عجله نمی کردند؟
سیاوش محمودی رئیس شورای شهر اهواز در گفتگوی ویژه چهارشنبه شب شبکه استانی در این خصوص مسائل را باز کرد و با دلائل قانونی از مصوبه شورا دفاع کرد. وی که پس از مراجعه از تهران سخن می گفت مدعی شد وزارت کشور از اقدام فرمانداری اهواز متعجب شدهاندزیرا صلاحیت اینکار را ندارند و فرماندار فقط شکلی ونه محتوایی میتواند اظهار نظرکند و شورا میتواند از شرایط احراز خود دفاع کند. 
وی این را هم گفت که یک مقام وزارت کشور گفته اولین بار است که یک فرماندار درباره صلاحیت شهردار نظر می دهد. 
به گفته محمودی فرماندار می توانست شورا را دعوت کند و جلسه‌ای در این باره تشکیل و موضوع مطرح شود اما بهرحال مرجع تشخیص وزارت کشور است. 
دفاع فرماندار اهواز از رای هیات تطبیق
آقای عالمی نیسی فرماندار اهواز هم که از مدیران با سابقه استان است، در گفتگوی تلفنی از تصمیم هیات تطبیق دفاع کرد و گفت طبق قانون کلیه مصوبات شورای شهر در هیات تطبیق مطرح می شود تا با قوانین و مقررات مطابقت شوند. 
وی گفت کاش آقای محمودی (رئیس شورا) مدرک شهردار منتخب را نشان می داد تا معلوم شود که مدرک وی فرهنگی است که منطبق با بخشنامه وزارت کشور نیست، سابقه ایشان هم شرایط احراز را ندارد. فرماندار اهواز با این حال گفت اگر شورا بر تصمیم خود پافشاری دارد میتواند رای اصلاحی مبنی بر اصرار بدهد تا آن نظریه تایید یا رد شود. 
حال باید دید این وضعیت یعنی اصرار از شورا و انکار از فرمانداری و هیات تطبیق چه پایانی خواهد داشت.

 

برچسب ها : عالمی نیسی فرماندار اهواز وزیر كشور خلیلیان استاندار ویژه