شماره خبر : 8878
منتشر شده در مورخ : ۱ بهمن ۱۴۰۰
ساعت : 21:9
همت مدیریتی در فعالسازی واحدهای تولیدی استان!

همت مدیریتی در فعالسازی واحدهای تولیدی استان!

در حالیکه خوزستان دومین استان صنعتی کشور محسوب شده و پس از تهران بیشترین سهم را، با فاصله زیاد از دیگر استانها، در تولید ناخالص داخلی دارد متاسفانه در بحث اشتغال نیروهای فعّال رتبه اش بسیار پائین است و همین مساله موضوع بیکاری را در اولویت رسیدگی مقامات و مسئولین قرار داده است. 
روزنامه نورخوزستان نیز از جمله در همین ستون بارها به این موضوع پرداخته و کوشش نموده است که در زنده نگه داشتن موضوع نقش داشته باشد.
در سرمقاله 28 دیماه تحت عنوان"افزایش ظرفیت اشتغال استان با اندک همّت مدیریتی!"، فعّالسازی واحدهای تولیدی راکد و رفع مشکلات واحدهای نیمه فعّال و قابل توسعه موجود را به عنوان یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راههای حل مشکل چند وجهی بیکاری که خود ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و امنیتی است مطرح کردیم و چند ساعت بعد در خبرها خواندیم که براساس گزارش معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تا پایان امسال یکصد واحد صنعتی راکد در استان خوزستان به چرخه تولید باز خواهند گشت، وی از تشکیل کارگروهی نیز خبر داد که با حضور مسئولان دادگستری و مدیران اقتصادی در خوزستان تشکیل شده و توانسته است موفق به راه اندازی واحدهای تولیدی بزرگ غیرفعّال شود. ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان نیز نقطه قوتی است که به مشکلات تولید کنندگان رسیدگی می کند و تاکنون 1400 مصوبه در مورد 800 واحد تولیدی داشته و از آنجا که مصوبات آن کشوری است می توان در حل مشکلات واحدهای تولیدی امید زیادی به آن داشت. توصیه مقامات ارشد استان به شرکتها و کارخانجات بزرگ برای تامین نیازهای خود از واحدهای تولیدی درون استان، خصوصاً خرید بدون واسطه از آنها، و نیز انتقال نقدینگی واحدهای بزرگ به بانکهای استان، تشویق واحدهای تولیدی راکد به فعالیت و واحدهای فعّال به توسعه و افزایش تولید و اشتغالزائی نیز از جمله مواردی است که می تواند به فعالسازی بیشتر واحدهای تولیدی استان کمک کند. گزارشهائی نیز از ابلاغ دستورالعمل تبصره 18 قانون بودجه سال1400 رسیده بود که براساس آن  واحد‌های تولیدی فعال در مناطق محروم با پیشرفت 30 درصد، که تمایل به اخذ وام دارند می‌توانند، ظاهراً بدون محدودیت سقف،  از محل این تبصره نیاز مالی خود را برطرف سازند.  ‌
به این ترتیب براساس زمینه سازیهای صورت گرفته بنظر می رسد شرایط بسیار خوبی برای رونق واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان فراهم شده که هم می تواند بخش عمده ای از یکی از بزرگترین مشکلات استان یعنی بیکاری را که خود سرمنشا  بسیاری از ناهنجاریها است حل کند و هم موجب رونق اقتصادی استان گردد،  مشروط براینکه همه دستگاههای اجرائی و سازمانهای ذیربط استان تحت نظارت دقیق به وظایف خود در این مورد عمل کنند و بویژه بانکهای استان هم به عنون تامین کنندگان مالی و هم به عنوان مالکان بسیاری از واحدهای تولیدی راکد، حقیقتاً به صحنه آیند و ضمن رفع نیازهای مالی این واحدها که قانون و اراده حاکمیتی برآن اصرار دارد، در رفع موانع بازگشت واحدهای تملیکی به صاحبان اصلی آنها نیز مشارکت فعّال داشته باشند. ان شاء ... .
موسوی زاده
1400/11/02

برچسب ها : واحدهای تولیدی استان خوزستان اشتغال استان صنعتی كشور