راوی گفت: قرار گرفتن شهرها روی گسل را قبل از فاجعه اطلاع رسانی کنید
تحدیدهای فرسایشی و استهلاکی سازه هایی مانند ایستگاه های قطار شهری و پل سفید را جدی بگیرید
فاجعه مرگبار متروپل آبادان، در عین تلخی و مصیبت بار بودن، هشداری بوده برای مسئولان و مدیران شهری و استانی که تحدیدهای موجود، چه در بحث فسادهای اداری و چه به لحاظ آسیب پذیر بودن ساختمان ها و ابنیه ها اعم از فرسایشی و استهلاکی در شهرها را جدی بگیرند و از آنها غافل نباشند. از جمله تاسیسات و ساختمان ها و ایستگاه های پروژه قطار شهری اهواز، عمری 10 - 15 ساله دارند که به حال خود رها شده اند و باید فکری برای آنها بشود چرا که هر سازه ای نیاز به بازبینی مستمر، کنترل و تعمیر دارد. خصوصاً سازه های زیرزمینی که انواع و اقسام تهدیدها متوجه آن ها است و شهرداری اهواز نباید از آن غافل بماند. به عبارت دیگر شهرداری نمی تواند بگوید که تا مشکل قضایی پروژه حل نشود، نمی توانیم کاری انجام دهیم و یک پروژه ملی نباید با این استدلال به صورت استخوان لای زخم باقی بماند. می دانیم که فسخی اتفاق افتاده و پروژه به گروگان گرفته شده اما رها کردن کار،درست نیست و به خاطر پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از فرسوده شدن سازه های ساخته شده، مسئولان شهری، استانی و کشوری باید فکری بکنند.یا مثلاً پل سفید یا معلق از سالها پیش عمر مفید آن به اتمام رسیده و بارها در باره خطرات احتمالی آن هشدار داده شده و معلوم نیست تردد وسایل نقلیه که شب ها هم کسی مانع از عبور کامیون از روی آن نمی شود، خطری نداشته باشد. البته در زمان شهرداری مهندس سلیمانی یعنی سال 79 - 80 عرشه پل برداشته شد و عرشه جدیدی برای آن ساختند و تیرگذاری جدید انجام شد، اما امروز بیست سال از انجام این کار گذشته و قطعاً پل نیاز به بازرسی فنی دارد.در مجموع، هر کدام از سازه های شهری باید در معاونت عمرانی شهرداری دارای شناسنامه باشد تا مشخص شود هر سازه چه وضعیتی دارد و با بازبینی پی در پی اگر مشکلاتی دارند مرتفع شوند تا کار از کار نگذرد. از این رو هر دستگاهی که در خصوص ابنیه های موجود شهرها مثل ساختمان ها، پل ها و بناهای ناایمن مسئولیت دارد باید وظیفه خود را انجام دهد تا مردم دچار مشکلاتی نظیر آنچه در آبادان رخ داد، نشوند.
قرار گرفتن شهرها روی گسل را قبل از فاجعه اطلاع رسانی کنید
رئیس مدیریت بحران کشور گفته : خرمشهر و آبادان به دلیل قرار گرفتن بر روی یک گسل رانشی، نباید بیش از هشت طبقه مجوز ساخت داشته باشند، از این رو باید در اسرع وقت برای مقاوم سازی ساختمان هایی که نسبت به این مساله بی توجهی کرده اند، ارزیابی و اقدام جدی شود.
اگر آقایان از چنین خطر و مساله مهمی خبر داشته اند چرا گذاشتند کار از کار بگذرد، بعد اطلاع رسانی کنند. حالا چطور می خواهید با این همه ساختمان هایی که بیش از هشت طبقه ساخته شده، به قول خودتان در اسرع وقت، اقدام کنید؟ ضمناً فقط خرمشهر و آبادان نیستند که روی گسل قرار دارند.
به گفته مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور، در خوزستان گسل بزرگی از ایذه تا مسجدسلیمان گسترده است و شهرهای ایذه، مسجدسلیمان، اهواز، شوشتر، رامهرمز، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر روی ضلع جنوبی گسل قرا دارند و به لحاظ موقعیت گسلی، نیمه شرقی و شمالی خوزستان لرزه خیزتر از جنوب و جنوب غربی در خوزستان است و شهرهایی از استان در معرض این گسل ها و خطر بالای زلزله قرار دارند که در امر ساختمان سازی باید به این مهم توجه شود.
در جریان خاکبرداری ایستگاه های قطار شهری اهواز، آثار مشخصی از گسل های پنهان در شمال گسل اهواز در بخش های زیر سطحی دیده شده که در دو ایستگاه مصلا و میدان فرودگاه قابل اندازه گیری بوده است. در مجموع 10 کیلو متر گسل در اهواز، 50 کیلومتر گسل در دزفول، 32 کیلومتر گسل در لالی، 65 کیلومتر گسل در شوشتر، حدود 30 کیلومتر گسل در مسجدسلیمان، 100 کیلومتر گسل در رامهرمز، 15 کیلومتر گسل در باغملک و 150 کیلومتر گسل در آغاجاری وجود دارد.احتمال رانش در ارتفاعات اهواز مانند حوالی حصیرآباد و سپیدار وجود دارد که در مواردی اتفاق افتاده است. با توجه به این اطلاعات، بهتر است مدیریت بحران کشور که قطعاً از وجود گسل ها در همه جا خبر دارند، منتظر نمانند تا فاجعه ای رخ بدهد بعد اطلاع رسانی کنند.
بعضی تبصره های کمیسیون ماده صد، نیاز به اصلاح دارد
کمیسیون ماده 100 وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی را دارد. یعنی اگر بنایی بدون اخذ پروانه ساخته شود و بنای ساخته شده مطابق با پروانه اخذ شده نباشد یا بعد از پایان ساخت، بخش های دیگری به بنا اضافه شود، کمیسیون ماده 100 به آن رسیدگی می کند. اگر ساخت و ساز، بدون رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی باشد، کمیسیون موظف است حکم به تخریب بنا بدهد. اگر حکم به پرداخت جریمه باشد، میزان جریمه با توجه به متراژ بنائی است که بدون مجوز ساخته شده است. البته این کمیسیون 11 تبصره دارد که با توجه به اتفاق هایی که تاکنون بر اثر بی توجهی به قانون و نقض قانون رخ داده و تلفات جانی داشته، نیاز به اصلاح و تجدید نظر در برخی از ماده ها، محسوس و ضروری به نظر می رسد، به خصوص آنجا که راه برای افزایش بنا و مغایر با طرح و نقشه اولیه باز است چرا که وجود چنین راه فراری بهانه ای برای درآمدزائی شهرداریهاست که با جان مردم بازی می کند و متخلفین با سوء استفاده از برخی تبصره ها، تشویق به تخلف و بعد پرداخت جریمه آن می شوند.
شبکه سه رسانه ملی، حق بینندگان غیر فوتبالی را ضایع نکند
خیلی از بینندگان شبکه سه صدا و سیما شاکی هستند که این شبکه در حق بینندگان غیر فوتبالی جفا می کند چون همزمان با وقت پخش سریال، پخش مستقیم فوتبال می گذارند و در همین چند روز، دو نوبت چنین موردی بوده است. مردم می گویند یا زمان پخش سریال را از 21 و 45 تغییر بدهند یا برگزاری مسابقات را در زمان مناسبی قرار دهند تا این همه تداخل ایجاد نشود. راه سوم هم اینست که پس از پایان مسابقه، ادامه سریال پخش شود و کمی در زمان پخش برنامه ها، به خاطر رضایت مردم تغییراتی بدهند. اگر این نکات و خواست مردم رعایت نشود، چه بسا باز هم از تعداد بینندگان رسانه ملی کاسته شود. از ما گفتن.
برچسب ها : گسل قطار شهری پل سفید
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند