شماره خبر : 11090
منتشر شده در مورخ : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 14:40
نماینده ولی فقیه در امور حج: گرانی‌ها در عربستان هزینه‌های حجاج را بالا برد

نماینده ولی فقیه در امور حج: گرانی‌ها در عربستان هزینه‌های حجاج را بالا برد

 

نماینده، ولی فقیه در امور حج، افزایش بهای ارز و افزایش قیمت‌ها در عربستان و نیز افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۳ درصد به ۱۵ درصد توسط دولت عربستان را علت اصلی افزایش هزینه‌ای حج امسال دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج شب گذشته مهمان برنامه صف اول بود.

نماینده، ولی فقیه در امور حج در این برنامه به تشریح برنامه‌ها سازمان حج برای اعزام حجاج ایران به سرزمین وحی و دلایل افزایش هزینه‌های سفر به حج امسال را بیان کرد.

گرانی کالا در عربستان و افزایش مالیات بر ازش افزوده از ۳ به ۱۵ درصد عامل افزایش هزینه هاست 
حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: دولت عربستان امسال قیمت گزافی را برای زائران گذاشته است و بطوریکه مالیات بر ارزش افزوده از ۳ درصد به ۱۵ درصد رسیده که این یکی از علت‌های گران شدن اجناس در عربستان است. همچنین دولت عربستان بهای خدمات را از هزار و ۴۵۰ ریال به ۶ هزار و ۱۱۱ ریال افزایش داده است و عامل دیگر افزایش قیمت‌هایی است که در داخل عربستان اتفاق افتاده است. برخی از کشور‌ها به علت افزایش هزینه‌های حج امسال از حضور و اعزام زائران به عربستان انصراف داده اند، این موضوع نگران کننده است که دولت عربستان چنین شیوه‌ای را اتخاذ کرده است.

سهمیه امسال ایران ۳۸ هزار زائر است 
وی در باره سهمیه اعزام حجاج ایرانی به عربستان گفت: در سال ۹۸ و قبل از کرونا سهمیه برخی از کشور‌ها دو هزار و ۵۰۰ نفر سهمیه داشتند، اما این رقم در امسال به ۵۵۰ نفر رسیده است که تقریبا ۱۹ درصد است و این سهمیه برای کشورمان ۴۵ درصد است که حدود ۳۸ هزار زائر و هزار نفر برای عوامل است.

نواب در خصوص واکسن‌های مورد قبول عربستان برای حجاج گفت: اکثریت زائران کشورمان، واکسن ایرانی و سینوفارم تزریق کرده اند و تعداد محدودی هم باید دوز بعدی واکسن را سینوفارم تزریق کنند که برای اعزام به حج مشکلی نداشته باشند و همه زائران باید کارت واکسن به همراه داشته باشند.

نماینده، ولی فقیه در امور حج در باره تامین امنیت حجاج ایران در زمان مراسم حج گفت: ۶ جایگاه در مسیر‌های حجاج ایرانی در منا و عرفات در نظر گرفته شده است که نمایندگانی از سازمان حج و زیارت، هلال احمر برای ایجاد امنیت و کمک به زائران حضور دارند.

نواب در باره نام نویسی جدید برای اعزام به حج گفت: در رابطه با تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری که در صف هستند باید تدبیری اندیشیده شود که سال به سال آن‌ها مشرف شوند و تا زمانیکه برنامه اعزام آن‌ها مشخص نشده است نمی‌توانیم ثبت نام کنیم.

۸۵۰ هزار فیش عمره دست مردم است

نماینده ولی فقیه در امور حج در باره تدابیر اتخاذ شده برای سفر حج عمره گفت : در حال حاضر 850 هزار نفر فیش حج عمره در اختیار دارند و باید تدابیری از سوی دولت اندیشه شود تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان سفر حج عمره راه انجام شود . 

اخذ روادید برای سفر به عتبات باقیست
حجت الاسلام و المسلمین نواب در باره تمهیدات لازم برای رهپیمایی اربعین گفت : دولت عراق با توجه به مشکلاتی که دارد برای زائران اربعین خدمات خوبی ارائه می دهد و در داخل کشورمان نیز 14 کمیته مسئولیت برنامه های ریزی برای این حرکت ملی را برعهده دارند. نواب در باره لغو روادید زمینی میان ایران و عراق گفت : هنوز این موضوع نهایی نشده است و اخذ روادید برای سفر به عتبات عالیات در عراق پابرجاست . 

آموزش کاروانها ادامه دارد
نماینده ولی فقیه در امور حج در خصوص برگزاری کلاس ها و دورهای آموزشی برای حجاج گفت : تا کنون 564 جلسه آموزشی در کاروان ها برگزار شده است . این آموزش ها شامل: احکام، مناسک، اصرار و معارف، تاریخ و سیره، کلام و عقاید و هم سبک زندگی که بصورت حضوری و غیر حضوری داده شده است .

 

برچسب ها : نماینده ولی فقیه در امور حج حج عربستان