شماره خبر : 11172
منتشر شده در مورخ : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 13:13
سخنگوی قوه قضاییه ، در پرونده متروپل تاکنون ۱۴ نفر بازداشت شده اند

سخنگوی قوه قضاییه ، در پرونده متروپل تاکنون ۱۴ نفر بازداشت شده اند

 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تاکنون در پرونده حادثه متروپل ۱۴ نفر بازداشت شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ، درباره آخرین وضع پرونده حادثه متروپل آبادان با تسلیت به بازماندگان این حادثه، افزود: در همان لحظات اولیه حادثه، مسولان قضایی استان در محل حاضر شدند و دستور‌های لازم صادر شد.
وی گفت: کارگروه قضایی و حقوقی متشکل از قضات استان و شهرستان تشکیل شد تا ابعاد حادثه با دقت بررسی شود.
ستایشی ادامه داد: تحقیقات مقدماتی انجام‌شد و در نهایت پس از صدور قرار کارشناسی هیئت کارشناسی علت اصلی حادثه را بررسی کنند تا افراد مقصر حادثه مشخص شوند.
وی افزود: همزمان کمیته‌ای برای حفظ اموال برجای مانده در محل تشکیل شد، پزشکی قانونی هم در محل مستقر شد تا پیکر‌های زیر آوار پس از کشف در مراحل شناسایی و تشخیص هویت قرار بگیرد.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: با رعایت قواعد حقوقی و قضایی افرادی که ممکن است قصوری داشته باشند شناسایی و بازداشت شدند.
وی گفت: در حال حاضر ۱۴ نفر از افرادی که تا این مرحله مقصر حادثه شناخته شده اند با قرار‌های کیفری متناسب با بزه ارتکابی تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شدند.
ستایشی افزود: شهردار سابق و رییس سازمان نظام مهندسی ابادان، مهندس ناظر، شهردار منطقه یک سرپرست شهرداری منطقه یک، سرپرست معاونت فنی و عمرانی و معاونت شهرداری جزو بازداشتی‌ها هستند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه پیگیر طرح بی اعتبار شدن اسناد عادی هستیم گفت: هنوز طرح بی اعتبار شدن اسناد عادی به مرحله تصویب نرسیده است.

پیگیری برای طرح بی اعتبار شدن اسناد عادی

مسعود ستایشی در نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره حل مشکلات اسناد قولنامه ای افزود: یکی از مشکلات فعلی که حجم پرونده های وارده به مراجع قضایی را افزایش داده، مربوط به اسناد عادی است که به ابزار سواستفاده برخی افراد تبدیل شده است.
وی گفت: بهترین شیوه این است که برسیم به بند ۲۲ قانون ثبت رسمی و ما تلاش می کنیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم‌و به سمت توسعه اسناد رسمی برویم.
ستایشی ادامه داد: طرح بی اعتبار شدن اسناد عادی در محلس تصویب شده، در شورای نگهبان ایرادتی مطرح شده و به مجلس برگشته و‌در حال بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان است.
وی گفت: سامانه ای برای املاک طراحی شده و دفاتر اسناد هم متصل می شود و پس از هر قرارداد در سامانه ثبت خواهد شد.

شکایتی مبنی بر تعرض از سوی بازیگران مطرح نشده است.
مسعود ستایشی درباره مطالب مطرح شده از سوی بازیگران درباره برخی سواستفاده ها افزود: باعث تاسف است و البته کسانی مطرح می کنند که توسط افراد دیگر مورد تعرض واقع شده اند و در فضای مجازی هم دست به دست می شود. وی گفت: دستگاه قضا چنانچه افراد شکایت کنند رسیدگی می کند.
ستایشی ادامه داد: تا روز گذشته شکایتی از سوی بازیگران مطرح نشده اما از طرف فردی که نسبت هایی به وی داده شده امروز شکایت افترا ثبت شده است.

تاکنون ۵ دادگاه علنی جرم سیاسی برگزار شده است
مسعود ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اجرای بخشنامه جرایم سیاسی و برگزاری دادگاه ها افزود: در راستای تحقق قانون جرائم سیاسی بخشنامه ای صادر شد و مسایل قانونی در این بخشنامه تبیین و تاکید شد.
وی گفت: ما بر تحقق قانون تاکید داریم و تکلیف داریم برابر مقرررات ۳۵۲ قانون ایین دادرسی کیفری عمل کنیم.
ستایشی افزود: دادگاه با هیئت منصفه و علنی است مگر قرار غیرعلنی بودن برای دادگاهی صادر شود.
وی گفت: تاکنون بر اساس گزارش شعبه ۹ کیفری تهران ۵ دادگاه علنی درباره جرائم سیاسی برگزار شده اما ۱۶۷ مورد دادگاه داشتیم با حضور اعضای هیئت منصفه که فقط ۵ دادگاه مربوط به جرم سیاسی بوده است.

اعضای دولت قبلی و فعلی اموال خود را در سامانه ثبت اموال اعلام کرده‌اند

مسعود ستایشی در نشست خبری درپاسخ به سوال خبرنگار رسانه ملی مبنی بر اعلام اموال مسئولان دولت فعلی و قبلی در سامانه ثبت اموال مسئولان افزودد : اعضای دولت قبل و دولت فعلی همه اموال خود را برای ریاست قوه قضاییه ارسال کرده اند و برای ثبت و اعلام اموال و دارایی خود اقدام کرده اند.
وی افزود : به موجب اصل ۱۴۲ قانون رییس جمهور و معاونان ایشان و وزیران و همسر و فرزندان قبل ودبعد از خدمت توسط رییس قوه به اموالشان رسبدگی می شود . تا برخلاف حق این اموال افزایش پیدا نکند .
سخنگوی قوه قضاییه گفت : براساس آخرین آمار ۸۰ درصد این قانون در قوه قضاییه اجرایی شده است و اکثر قضات ما در اعلام صورت دارایی در سامانه مشارکت داشته اند.
وی افزود : بر اساس پیگیری صورت گرفته در سایر وزارتخانه‌ها و نهادها که باید امار به قوه قضایبه بدهند ، این مشارکت در خور نبوده و خیلی کمتر بوده است.
ستایشی گفت : معاون اول رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور در این خصوص پیگیری های خوبی داشته اند و با اهتمام پیگیر موصوع هستند .

برچسب ها : سخنگوی قوه قضاییه متروپل سامانه ثبت اموال