شماره خبر : 11373
منتشر شده در مورخ : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 20:32
راوی گفت: جاده صاف کن های گرانی، به مردم خیانت می کنند

راوی گفت: جاده صاف کن های گرانی، به مردم خیانت می کنند

  کاری کنید که مردم به جای صندوق امانات به سرمایه گذاری در چرخه اقتصاد روی بیاورند
رئیس پیشین بانک مرکزی با انتشار تصاویری از اموال مسروقه صندوق امانات بانک ملی نوشته: بخشی از امانات این صندوق که عمدتاً دلار و یورو و سکه (جواهرات) است و میلیاردها دلار بالغ می شود و راکد مانده، می تواند به چرخه اقتصاد وارد شود که اگر می خواهیم اثر تحریم را کم کنیم (در کنار تلاش برای رفع تحریم) صاحبان پس انداز باید به سرمایه گذاری در کشور علاقمند شوند.
علاوه بر آقای همتی، کارشناسان اقتصادی هم بر این باورند که نگهداری فیزیکی ارز و سکه شاید در کوتاه مدت برای دارنده آن سود ده باشد اما در بلند مدت، چون سرمایه را از چرخه اقتصادی خارج می کند، سودی برای آینده اقتصاد ندارد و بهتر است آن را به چرخه تولید هدایت کرد، اما به اعتقاد یک مقام آگاه در نظام بانکی، از آنجا که بانک در زمان اجاره صندوق، محتوای آن را از مشتری نمی پرسد، گزینه خوبی برای نگهداری اموال ارزشمند است و همین امر سبب شده تا کسانی که ارز یا مسکوکات طلا در خانه نگهداری می کنند، به فکر اجاره صندوق در بانک باشند.
البته بانک مرکزی سعی کرده با طراحی سپرده های ارزی و تضمین اصل و سود آن، راهی برای بازگرداندن ارزهای خانگی به چرخه اقتصاد کشور بیابد.  ‌
طبق بخشنامه ای در این مورد، سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار با نرخ سود به ترتیب 3،2 و 4 درصد با تضمین بانک مرکزی انجام می شود. با این حال از نظر مردم با توجه به این که هیچ کس از محتویات صندوق مطلع نمی شود، صندوق امانات، مطمئن ترین جا برای نگهداری پول و جواهرات و اشیاء قیمتی بوده مگر این که حادثه اخیر سرقت صندوق های امانات بانک ملی، اندکی از این اطمینان بکاهد، هر چند بعضی اتفاق ها نادر هستند و امکان تکرار آنها دور از ذهن است و نباید باعث سلب اعتمادها بشود. علت بی انگیزگی مردم در ورود دارائی هایشان به چرخه اقتصاد، اطمینان نداشتن از آخر و عاقبت و سودهی در کار است که باید فکری برای آن کرد.
جاده صاف کن های گرانی، به مردم خیانت می کنند
از بدترین حرکاتی که از طرف برخی افرادی که خود را مغز اقتصادی و خبره در پیش بینی آینده اقتصاد کشور می دانند، این است که با سر زبان انداختن شایعه های گرانی، راه را برای بدتر شدن اوضاع و فشار بیشتر به مردم فراهم می سازند. مثلاً جنابعالی چکاره مملکتی که در فضای مجازی شایع می کنی قرار است با جمع آوری کارت های بنزین، از فلان تاریخ واریز 60 لیتر دوم بنزین فلان قیمت و 60 لیتر سوم فلان قیمت می شود و این طرح بطور آزمایشی دو ماه اجرا خواهد شد تا اگر مردم عکس العمل نشان ندادند، بنزین سهمیه ای قطع و بنزین با نرخ بین المللی لیتری فلان تومان عرضه شود. وقتی مراجع رسمی افزایش نرخ بنزین را تکذیب می کنند، شایعه پردازان با چه قصدی آتش بیار معرکه می شوند؟ 
‌ بنابراین اگر آگاهانه این کار را برای صاف کردن جاده گرانی می‌کنند، خدا از تقصیرشان نگذرد، اگر هم جاهلانه دست به این کار می زنند که بهتر است متوجه اشتباه خود بشوند و به زیان مردم و جامعه نباشند اما چنانچه قابل هدایت نیستند و سوء نیت شان ثابت شود، مستحق برخورد هستند. مردم به اندازه کافی دغدغه و گرفتاری دارند و شایسته نیست بیش از این، هر کس با روحیه و اعصاب آنها بازی کند. البته فقط افراد عادی نیستند که به گرانی دامن می زنند و عوامل دیگر هم پیشاپیش به استقبال گرانی می روند. مثلاً بعد از گران شدن مواد شوینده، حالا دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته : تولید کنندگان تن ماهی و رب گوجه در انتظار تصمیم برای <اصلاح> قیمت این دو کالا از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کنندگان هستند و به همین دلیل عرضه آن را محدود کرده اند. به گفته وی قیمت قوطی از 2 هزار و 300 تومان به 3 هزار و 700 تومان و تن ماهی از 31 هزار تومان به 55 هزار تومان افزایش یافته که این تغییرات به غیر از محاسبه کارتن، دستمزد کارگر، هزینه حمل و نقل و روغن خوراکی است. بد نیست بدانید که تا پیش از این، تن ماهی و رب گوجه به عنوان کالاهای تحمیلی در مقابل فروش روغن مایع به بنکداران و فروشندگی ها داده می شد.  ‌
به این ترتیب دبیر اتحادیه بنکداران هم قبل از اعلام هر قیمت جدیدی، ساز آن را کوک کرد تا مردم در به در دنبال این دو کالا باشند و اگر گیر آوردند به انبار خانه اضافه کنند.
منتظر فاجعه دیگری هستید، بعد سراغ مجتمع های خطرساز بروید؟
 در حالی که خبر جدیدی از روند تخریب و سرنوشت ساختمان فرو ریخته متروپل در دست نیست هر شب در بخش خبری ساعت 23 شبکه استانی، ساختمانی نمایش داده می شود که نواقص زیادی دارد و ستون ها ترک خورده و احتمال ریزش آن می رود. حتی در  ساختمان یا بهتر بگوئیم مجتمع تجاری، مسکونی که شنبه شب نشان داده شد علاوه بر فرسودگی و خطر تخریب، فاقد  آسانسور بود و به جای آن چاه آسانسور به شکل خطرناکی به حال خود رها شده بود و اهالی مجتمع از ترس تخریب، شب ها خارج از ساختمان و زیر چادر در فضای باز می خوابند و گرما را تحمل می کنند. به قرار اطلاع با وجود گذشت سالها از بهره برداری این مجتمع، گویا پایان کار هم ندارد که البته با وجود این همه نقص فنی، نباید هم به آن پایان کار بدهند. تعجب این جاست که با وجود چنین وضعیتی، چطور مدیریت بحران استان، شهرداری و فرمانداری ها چنین ساختمان هایی را تعیین تکلیف نمی کنند¿  آیا منتظرند فاجعه دیگری رخ بدهد، بعد سراغ آنها بروند؟
بعضی ادارات بخشنامه کاهش ساعت کار را اجرا نمی کنند
با وجود صدور اطلاعیه و بخشنامه مربوط به تعیین ساعت کار ادارات، برخی سازمان ها و دستگاه ها، بطور کامل از دستور پیروی نمی کنند و کارکنان قسمت هایی از اداره تا دو ساعت بعد از پایان قانونی ساعت کار محل را ترک نمی کنند و کولرها و چراغها همچنان روشن هستند که بهتر است دستگاههای ناظر، مثل دفتر شکایات استانداری و فرمانداری اهواز به ادارات سرکشی و با هر گونه نقض قانون برخورد کنند. هر جا هم که شامل این تغییر ساعت نشده اند در حالی که به خاطر گرما از قبل از ساعت 13 ارباب رجوع ندارند، به لیست مربوطه اضافه کنند.
یادش بخیر استانداری داشتیم که نه بخاطر گرما بلکه سیاستش این بود که عقیده داشت بعد از پایان ساعت اداری، تمام کارکنان باید به خانه بروند و وسایل برقی خود را خاموش کنند. البته اضافه کاری را که برای جبران کمی حقوق بود، پرداخت می‌کردند.
 
 

 

برچسب ها : صندوق امانات سرمایه گذاری اقتصاد