شماره خبر : 11406
منتشر شده در مورخ : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 12:59
جزئیات ساخت و واگذاری نفتکش ایرانی به ونزوئلا؛ساخت نفتکش غول پیکر افراماکس به دست متخصصان ایرانی

جزئیات ساخت و واگذاری نفتکش ایرانی به ونزوئلا؛ساخت نفتکش غول پیکر افراماکس به دست متخصصان ایرانی

 

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران گفت: دومین نفتکش افراماکس در مدت دو سال به همت متخصصان داخلی ساخته و به ونزوئلا تحویل داده شد. 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ نفتکش افراماکس ۲؛ دومین نفتکش ساخت ایران به ونزوئلا تحویل داده شد. آقای علی زارعی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با حضور در برنامه صبح به خیر ایران در خصوص این موفقیت بزرگ توضیحاتی داد؛ متن گفتگوی کامل بدین شرح است: 
 
مجری: بعد از این که توانستید دومین نفتکش ایرانی را به فروش برسانید چه حسی به شما دست داد؟
 
  • مهمان: احساس خوشحالی و غروری است برای ما که بتوانیم چنین سازه بزرگی را با تکنولوژی روز دنیا به عنوان ساخت ایران تحویل دهیم و این برای ما واقعا جای غرور و افتخار دارد.
 
مجری: اسم خاصی برای آن گذاشتید؟
 
  • مهمان: کارفرما اسم شناور را به نام یکی از سرداران خودشان، یوراکو نام گذاری کردند. 
 
مجری: بجز مجموعه شما یعنی شرکت صنعتی دریایی ایران، مجموعه دیگری را در کشور داریم که توان ساخت نفتکش داشته باشد؟
 
  • مهمان: در کشور ما یکی دوتا مجموعه بزرگ هستند که در زمینه کشتی سازی کار می‌کنند و توانمندی‌های خوبی دارند، ولی در کشور تنها سازنده هم اکنون مجموعه صنعتی دریایی ایران صدرا بوده است که توانسته دومین فروند کشتی نفتکش را بسازد.
 
 مجری: وضعیت کشور‌های منطقه در ساخت این چنین نفتکش‌هایی چگونه است؟ 
 
  • مهمان: در منطقه خاورمیانه تنها ما این محصول را ساختیم.
ساخت نفتکش غول پیکر افراماکس به دست متخصصان ایرانی
مجری: درباره پیچیدگی‌های این صنعت بگویید و چه صنایعی به آن وابسته است و چه فناوری‌هایی در آن به کار گرفته شده و چقدر طول می‌کشد یک نفتکش را از زمان شروع و تا تحویل بخواهید بسازید؟
 
  • مهمان: مجموعه صنعتی دریایی ایران صدرا اولین شرکت ایرانی در زمینه ساخت سازه‌های دریایی و شناور‌های مختلف هست که حدود نیم قرن سابقه دارد. این شرکت زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است و به عنوان بازوی توانمند اجرایی قرارگاه خاتم الانبیا در حوزه صنعت فراساحل فعالیت می‌کند. این شرکت ایرانی در زمینه ساخت شناور‌ها است که در شمال کشور و در بندر امین آباد دارای کارخانه کشتی سازی و در جنوب کشور استان بوشهر جزیره صنعتی صدرا کارخانجات ساخت کشتی داریم که با توجه به مجاورت این جزیره کنار بوشهرکار ساخت سازه‌های فراساحل و کشتی را آنجا انجام می‌دهیم و اغلب سازه‌های دریایی میادین گازی و نفتی کشور آنجا ساخته شده است.
 
  • بیش از ۶۰ درصد سکو‌های پارس جنوبی را در مجموعه صدرا ساختیم همچنین در حوزه صنعت فراساحل ما ده سکوی پارس جنوبی را به صورت همزمان ساخته ایم که خودش ۱۰ مگا پروژه بوده است و کار عظیمی بود که قرارگاه خاتم الانبیا مهندسی، ساخت و حمل و نصب را در دریا انجام داد که بعد از ساخت این سکو و نصب بود که ما در میدان پارس جنوبی در برداشت از این میدان پیشی گرفتیم.
 
  • همچنین ما در زمینه ساخت انواع شناور‌های سبک و سنگین با زمینه‌های مختلف، فعالیت داریم و در ساخت شناور‌ها با سایز‌های مختلف، در زمینه‌های صیادی، تجاری، فله بر و شناور لوله گذار را برای اولین بار در کشور ساخته ایم و انواع بارج‌های حمل را در سایز‌های مختلف ۵ تا ۲۰ هزار تن به صورت تخصصی ساخته ایم، انواع یدکش و لنگر انداز و بزرگترین نفتکش که در کلاس افرامکس ساختیم.
 
  • صنعت کشتی سازی یک صنعت هایتک است که همه تخصص‌های مختلف را شامل می‌شود، از جوشکاری ساده گرفته تا آخرین تخصص‌های مربوط به الکترونیک و سیستم‌های کنترل ابزار دقیق در این کشتی مطابق استاندارد‌های روز دنیا استفاده می‌شود، انواع تخصص‌های ما در حوزه مکانیک، ناوبری و زمینه‌های مختلف همه تکنولوژی به روز در این کشتی استفاده ساخته شده است. 
 
مجری: چند صنعت وابسته به فعالیت شما می‌شود؟
 
  • میهمان: در گرایش‌های مختلف به طور خلاصه بخواهم دسته بندی کنم در بحث سازه، لوله کشی کشتی، در برق ابزار الکترونیک، در سیستم‌های ناوبری و سیستم‌های وابسته یعنی یک پکیج در کشتی وجود دارد که همگی مورد استفاده قراغر می‌گیرند. 
 
مجری: در خصوص ساخت هواپیما می‌دانیم استاندارد‌هایی وجود دارد و مراجع بین‌المللی باید تایید کنند، در ساخت این کشتی‌های غول‌پیکر وضعیت چگونه است؟ 
 
  • مهمان: در مورد کشتی‌ها هم همینطور است، ما در زمینه ساخت هواپیما استاندارد‌هایی داریم که متخصصان باید نظر دهند، ولی در حوزه کشتی سازی ما استاندارد‌های سازمان بین المللی دریانوردی را داریم که ملزم به رعایت آن‌ها هستیم و موسسات رده بندی هستند که به عنوان ناظرین شخص ثالث حضور دارند که در مراحل ساخت از ابتدایی‌ترین مرحله ساخت یک شناور در کلاس‌های مختلف حتی شناور‌های کوچک ماهیگیری گرفته تا کلاس‌های مختلف این موسسات رده بندی حضور دارند و موسسات رده بندی بین المللی معروفی هستند که در دنیا این کار را تحت نظر سازمان آی ام او و تاییدیه‌های لازم را برای این شناور‌ها باید صادر می‌کنند. مخصوصا اقیانوس پیما‌هایی مانند افرا ماکس باید استاندارد‌های خاصی را کسب کنند و در تمام مراحل این ناظرین حضور دارند و تاییدیه‌ها صادر می‌کنند که بتواند تحت آن کلاس در آب‌ها تردد کنند و بدون مجوز اجازه تردد ندارد.
 
مجری: برای ساخت یک نفتکش چه تعداد نیرو و چه مدت زمانی لازم است؟ 
 
  • مهمان:برای ساخت شناور با توجه به ابعاد و نوع آن مختلف تعداد نیرو و زمان لحاظ شده متفاوت است، ولی برای کلاس افرا ماکس حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر همزمان به صورت مستقیم برای ساختن کشتی مشغول می‌شوند و اشتغالزایی را غیرمستقیم شاید تا حدود ۱۰ هزار نفر برآورد کنیم. صنعت کشتی سازی صنعتی است که وقتی فعال می‌شود پیش از شروع برای صنایع وابسته نیز ایجاد اشتغال می‌کند. 
 
مجری: این مقیاس در بوشهر ساخته شد؟
 
  • بله
 
مجری: پس ساخت این نفتکش بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ اشتغال زایی برای اهالی بوشهر و بومی‌های منطقه داشته است؟
 
  • مهمان: بله در تمام مراحل ساخت این کشتی ما یک نفر خارجی هم حضور نداشت و همه جوان‌های متخصص کشور خودمان بودند.
 
مجری: چقدر خوب است که این صنایع در مناطق خاص که می‌بینیم مشکل اشتغال زایی دارند انجام و باعث رونق اشتغال می‌شود.
 
  • مهمان: ما در زمانی که ۱۰ سکوی پارس جنوبی در این جزیره ساخته می‌شد حدود ۴ هزار نفر اشتغال زایی مستقیم داشتیم که این تعداد برای استان بوشهر بسیار بالا بود. 
 
مجری: ساخت دومین فروند چقدر طول کشید؟
 
  •  مجری:حدود دو سال و دو سه ماه طول کشیده است.
 
مجری: شنیدم چند سفارش دیگر هم داشتید؟
 
  • میهمان: بله، چند سفارش دیگر هم داریم. چهار فروند از این کشتی را برای کارفرمای خارجی قرار است بسازیم که فروند اول ساخته و تحویل این شرکت داده شد و در آب‌های بین المللی در حال تردد است و این دومین فروندی بود که تحویل دادیم که ظرف مدت دو سال ساخته شد و کار ساخت فروند سوم هم شروع شده و پیش‌بینی ما این است که انتهای سال آینده بتوانیم آن را بعد از انجام تست‌ها تحویل دهیم و بعد از آن کشتی چهارم هم با یک بازه زمانی تحویل خواهد شد.
 
مجری: بازخوردی که از کشتی اول گرفتید چگونه بود؟
 
  • میهمان: میزان رضایت از کشتی اول بسیار خوب بود وقتی که کشتی اول را تحویل دادیم خدمه‌ای که از طرف مجموعه شرکت خارجی آمده بودند و در این کشتی حضور داشتند بعد از انجام تست‌های مختلف که در دریا انجام می‌شود برای کشتی خیلی با شور و شعف صحبت می‌کردند و برایشان باور پذیر نبود و می‌گفتند ما باور نمی‌کنیم چنین صنعتی با این کیفیت در ایران ساخته شده باشد و کسانی که با صنعت کشتیرانی و ساخت کشتی‌های غول پیکر اقیانوس پیما آشنایی دارند تایید می‌کنند که این کار بسیار بزرگی است و دوستانی که دیدند برایشان قابل باور نبود و این موضوعات را تایید کردند که چنین کشتی با چنین تکنولوژی تحت مدیریت قرارگاه خاتم ساخته شده و جای افتخار دارد.
 
 مجری: مبلغ قرارداد شما با ونزوئلا چقدر بود و آیا این پول وصول شد؟ 
 
  • میهمان: هر کدام مبلغ ۶۰ میلیون یورو و پول آن وصول شده است.
 
مجری: در شرایط تحریم‌های ظالمانه ما به این فناوری و افتخار رسیدیم و از آن طرف ما نظام تحریم را زیر سوال بردیم، چون با ونزوئلا که خودش تحریم آمریکا است، ارتباط صنعتی داشتیم، تاثیرات سیاسی آن چگونه است؟
 
  • میهمان: وقتی یک کشور با این حجم تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، چنین سازه‌ای را با این کیفیت و ابعاد می‌سازد خودش پیام دارد برای تحریم کنندگان ما، خود ما هر جا که خودمان را باور کردیم و ورود کردیم و به خودمان و نیرو‌های جوان و متخصص خودمان در صنعت کشور اعتماد کردیم جواب گرفتیم و نمونه عینی آن را شما می‌بینید. ما در مجموعه قرارگاه خاتم در زمینه‌های مختلف در حوزه‌های خودکفایی ورود کردیم و الحمدالله توانستیم این را به منصه ظهور برسانیم و اثبات کنیم.
 
  • در حوزه‌های مختلف ساخت پالایشگاه در زمینه‌های مهندسی، ساخت و همینطور در زمینه سازه‌های بزرگ مانند این کشتی وقتی ورود کردیم با هجمه‌های زیادی از جانب بعضی مواجه شدیم که گفتند شما نمی‌توانید، ولی آن باور می‌توانیم که در بدنه قرارگاه خاتم الانبیا و مجموعه‌های صنعتی وابسته به قرارگاه تزریق شده این را اثبات کرده و هر جا که به نیروی جوان اعتماد کردیم جواب گرفتیم، خارجی‌ها فقط می‌توانند با این تحریم‌ها سرعت ما را تا حدودی بگیرند، ولی اینکه بتوانند ما را ناتوان کنند قطعاً این گونه نیست.
 
مجری: اشاره کردید به روحیه خودباوری و اینکه ما خوشبختانه در این صنعت به خودکفایی رسیدیم، از کی مجموعه شما به فکر ساخت نفتکش افتاد؟ شما چند سال به عنوان مدیرعامل حضور دارید؟ 
 
  • میهمان: من یک سال است که در مجموعه صدرا حضور دارم، در پروژه افرامکس شرکت صنعتی دریایی ایران بازاریابی‌هایی را در حوزه‌های مختلف هم در داخل کشور و هم خارج از کشور انجام داده و در همین موضوع بازاریابی بین المللی منجر به عقد قرارداد برای ساخت این ۴ فروند کشتی شد که در حال انجام است و به خوبی پروژه پیش می‌رود، در داخل کشور هم ما پیگیری‌های بسیار زیادی در حوزه‌های بازاریابی با شرکت‌های داخلی و مجموعه‌های کشتیرانی خودمان مذاکراتی داشتیم و با تدابیری که دولت جدید داشتند اقبال خوبی شده است. 
 
  • بعد از توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری داشتند در خصوص تولید ملی و خودکفایی در زمینه تولیدات داخل و اقبال انجام شده، مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعاتی به ما داشتند و منجر به عقد قرارداد شده است که قرار است دو فروند ۳۵۰۰ تنی در شمال کشور بسازیم و همچنین در حال مذاکره با شرکت‌های داخلی دیگر برای ساخت شناور‌های دیگری هستیم. 
 
مجری:جرقه ساخت نفتکش از کی به ذهن همکاران شما در مجموعه افتاد؟
 
  • میهمان: ما این توانمندی را در مجموعه خودمان ایجاد کرده بودیم و پتانسیل‌ها در مجموعه ما موجود بود و همیشه هم ما دنبال کار‌های بزرگ در کشور هستیم و سازه‌های به این صورت باید مشتری داشته باشد و به محض اینکه مشتری داشته باشد اعلام آمادگی می‌کنیم. 
 
 مجری: مشتری خارجی دیگری بجز ونزوئلا داریم؟
 
  • مهمان: کشور‌های دیگر با مشاهده توانمندی‌ها و کیفیت کار اقبال نشان داده اند و مذاکراتی با برخی کشور‌ها انجام شده که امیدواریم به عقد قرارداد بیانجامد. 
 
مجری: درباره شرکت‌های داخلی اشاره کردید اتفاقی که همیشه می‌گویند مرغ همسایه غاز است می‌خواهم ببینم که برای شما مصداق داشته با این حال که این توان در کشور ما است سراغ کشور‌های دیگر بروند؟
 
  • میهمان: یکی از موهبت‌های الهی که در کشور ما است سواحل بسیار زیاد و مرز‌های آبی که ما در کشور داریم و پتانسیلی که در کشور موجود است برای اقتصاد دریا محور که متاسفانه فکر می‌کنم تا الان شاید به آن خوب پرداخته نشده است و هنوز شاید بخش عمده‌ای از سواحل به صورت سنتی کار می‌کنند و هنوز ورود نکرده ایم. شرکت‌های داخلی که در زمینه کشتیرانی فعالیت می‌کنند، تا الان شاید آن گونه که شایسته بوده به شرکت‌های کشتی ساز داخلی اعتماد نکرده بودند و این شاید مقداری سرعت پیشرفت ما را در زمینه کشتی سازی در کشور کند کرده باشد.
 
  • در حال حاضر در دنیا می‌بینیم کشور‌هایی مانند کره و چین پیشرفت زیادی داشتند و رو به سری سازی آوردند اقبالی بوده که از کشور‌های دیگر به آن‌ها سفارش داده بودند، ولی در کشور خودمان متاسفانه به هر دلیلی این اقبال نسبت به شرکت‌های داخلی تا الان صورت نگرفته و در حال حاضر رویکرد مقداری در حال تغییر است و رویکرد مثبت در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هم مجموعه ملی نفتکش رویکرد بسیار مناسبی داشتند با تغییراتی که انجام شده و دنبال بحث بومی سازی و داخلی سازی هستند و امیدواریم که ادامه داشته باشد.
 
مجری: در مورد به آب انداختن این نفتکش توضیح دهید که چگونه آن را به آب می‌اندازند و در مورد تجهیزات خود کشتی بفرمایید. 
 
  • مهمان: مطابق نقشه‌ها وقتی برشکاری بدنه انجام می‌شود که بزرگ‌ترین قسمت کشتی، سازه کشتی است که حدود ۲۵۰ متر طول و ۴۴ متر عرض و ۲۱ متر ارتفاع تا سطح عرشه دارد. یکی از پتانسیل‌های مجموعه صدرا حوضچه خشک صدرا است که حوضچه با طول ۳۰۰ متر و عرض ۵۰ متر و عمق ۱۲ متر که این کشتی را در آن حوضچه ساختیم، بعد از برش کاری ورق‌ها به صورت قطعات مختلف که اصطلاحا بلوک می‌گوییم ساخته می‌شود و این بلوک‌ها وزنشان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن است و در حوضچه کنار هم مونتاژ می‌کنیم و بدنه کشتی شکل می‌گیرد و حوضچه را آب گیری می‌کنیم و تشت کشتی را از حوضچه بیرون می‌آوریم و ادامه کار را در آنجا انجام می‌دهیم.
 
  • در مورد راه اندازی کشتی اول، در بحث راه اندازی موتور و راه اندازی تجهیزات خاص از نیرو‌های خارجی استفاده کردیم، ولی در کشتی دوم کلا از نیرو‌های توانمند خودمان استفاده کردیم و بخش دیگر در بحث کالا‌های اولیه ساخت کشتی است که ما در کشتی اول بخش عمده تجهیزات خارجی بود و ورق کشتی خارجی بود، در کشتی دوم سعی کردیم بخش زیادی از این‌ها را بومی سازی کنیم و با شرکت‌های سازنده داخلی صحبت کردیم و توانستیم ایرانی استفاده کنیم.
 
مجری: در باره پروژه‌های مجموعه صدرا در میدان پارس جنوبی توضیح دهید؟
 
  • میهمان: مهمترین پروژه‌ای که صدرا انجام داده در مورد میدان پارس جنوبی، ساخت ۱۰ سکوی پارس جنوبی مربوط به طرح توسعه میدان فاز ۱۳ پارس جنوبی، فاز‌های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و فاز ۱۷ و ۱۸ بوده که شامل ۱۰ سکو بوده و هر سکو حدود ۲۷۰۰ تن وزن داشت که این ده سکو به صورت همزمان در جزیره ساخته شد و تمامی مراحل مهندسی، ساخت، حمل و نصب در دریا و راه اندازی توسط مجموعه صدرا انجام شد و بعد از ساخت و نصب آن توسط متخصصین ما در مجموعه شرکت صدرا و قرارگاه خاتم الانبیا بود که توانستیم در برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از کشور قطر سبقت بگیریم.
 
مجری: توصیه شما به صنایع دیگر مانند صنعت خودروسازی چیست و چگونه می‌شود که ما هم به توان ساخت داخلی خوب برسیم و هم رضایت مشتریان را جلب کنیم؟ 
 
  • میهمان: این موضوع در حوزه تخصصی من نیست و قطعا خودروسازان ما هم زحمت می‌کشند و شاید مشکلات خاص خودشان را داشته باشند. ما هر جایی که به نیرو‌های جوان و خلاق خودمان توانستیم اعتماد کنیم و هرجا که صرفاً بحث سودآوری برای ما نباشد و کمک به موضوع خودکفایی ملی و خودباوری باشد جواب گرفتیم و با تاکید مقام معظم رهبری بربحث خودباوری، خودکفایی و جوانگرایی، بخش عمده‌ای از مدیران قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجموعه‌ای پیشرو در جوان گرایی، متولدین دهه شصت و جوان هستند و تاکید خاصی مجموعه قرارگاه و سپاه پاسداران در حوزه جوان گرایی دارند و با این تفکر نیرو‌های جوان سر کار آورده‌اند و هر جا به خدا توکل کردیم و به نیرو‌های جوان اعتماد کردیم جواب گرفتیم.

برچسب ها : ساخت نفتکش غول پیکر افراماکس نفتکش متخصصان ایرانی