شماره خبر : 11540
منتشر شده در مورخ : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 19:32
راوی گفت: نمایندگان خوزستان مانع از تلخ شدن کام مردم شکرستان شوند

راوی گفت: نمایندگان خوزستان مانع از تلخ شدن کام مردم شکرستان شوند

   دارو، هم گران شده، هم کمیاب!
وزیر بهداشت در حالی منکر افزایش قیمت داروست که نه تنها دارو گران شده، در مواردی هم برخی داروها کمیاب یا اصلاً پیدا نمی شود.
البته سازمان غذا و دارو به صراحت گفته افزایش قیمت دارو در سال 1400 به خاطر رشد هزینه های تولید و تغییر قیمت ارز بوده است.
محسنی بند پی عضو کمیسیون بهداشت و درمان هم گفته : وزارت بهداشت ادعا می کند که دارو گران نشده اما حقیقت ماجرا این است دارو گران شده و این گرانی و تورم را می توان با پوست و گوشت خود لمس کرد و اگر دارو گران نشده، چرا مردم از این بابت معترض هستند؟
معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت هم افزایش قیمت دارو طی سال گذشته را، بیشتر از پیش بینی ها دانسته، ضمن اینکه با تامین نشدن منابع مالی مناسب برای بیمه سلامت در جهت برقراری پوشش کافی بیمه دارو، قیمت ها افزایش یافت.
به گفته وی سال گذشته 560 قلم دارو، افزایش قیمت داشت در حالی که منابعی برای این افزایش قیمت دیده نشده و افزایش قیمت تحت پوشش قرار نگرفت و این بار به مردم تحمیل شد.
به اعتقاد یک عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برخورداری از سلامت حق آحاد مردم و تامین سلامت از وظایف دولت است و این که مردم متحمل افزایش قیمت دارو می شوند، به نوعی شانه خالی کردن دولت از مسئولیت خود است.
او این را هم گفته که اگر مدیریت مصرف دارو در کشور به درستی انجام نشود، حتی در صورت ماندگاری ارز ترجیحی در صنعت دارویی، باز هم به سمت شرایط بدی پیش می رویم که دارو و تجهیزات پزشکی به مهمترین عامل توزیع فقر در جامعه بدل خواهد شد.
نکته گفتنی این که مردم خوزستان و به ویژه خانواده های دارای فرزند خردسال به علت شیوع بیماری های حساسیت زا، درگیر نه تنها گرانی بلکه نبود داروهای این بیماری ها هستند و سرپرستان خانواده ها تمام شهر را برای دریافت مثلاً یک پودر ضد حساسیت زیر پا می گذارند اما آن را پیدا نمی کنند حتی به قیمت بالاتر از معمول.
نمایندگان خوزستان مانع از تلخ شدن کام مردم شکرستان شوند
 سرانجام کمبود یا بهتر بگوئیم نبود قند و شکر در بازار به اینجا ختم شد که قیمت آنها افزایش یافت.  ‌
به گفته دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور، براساس ابلاغ جدید وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت و معدن، قیمت هر کیلو قند 37 هزار و 100 تومان و قیمت هر کیلوگرم شکر 23 هزار و 230 تومان برای مصرف کننده تعیین شد که معلوم نیست با وجود افزایش قیمت، در بازار، بیشتر از این به دست مردم برسد چون اعلام شده که هر گونه افزایشی از این قیمت، تخلف محسوب می شود. معمولاً در بازار شاهد چند نرخی قند و شکر بوده ایم.
اما حرف ما این است که خوزستان با وجود داشتن این همه ظرفیت های تولید شکر نباید درگیر مسائل آن و افزایش قیمت باشد و معلوم نیست چرا برای مردم استانی که بخش اعظم شکر کشور در آنجا تولید می شود، امتیازی که قائل نمی شوند هیچ، بلکه حقش را هم نادیده می گیرند و ای کاش نمایندگان استان در این مورد از موکلین خود دفاع می کردند و مانع از تلخ شدن کام مردم شکرستان می شدند.
محدودیت برق، به قیمت سیمان شوک وارد کرد
هر سال تابستان، محدودیت برق برای کارخانه های سیمانی، باعث شوک به قیمت آن می شود.  ‌
امسال هم این وضعیت تکرار شد تا جائی که به قرار اطلاع پس از اعلام محدودیت های برقی، قیمت یک پاکت سیمان از 50 هزار تومان، به 65 هزار تومان رسید و در مناطقی که محدودیت برق بیشتر است هر پاکت سیمان تا 90 هزار تومان عرضه می‌شود. پیش از این مدیر عامل سیمان آبیک، در 16خرداد، قیمت یک پاکت سیمان را در بازه یک ماهه 100 هزار تومان پیش بینی کرد که در حال تحقق است.
به این ترتیب خاموشی، بهانه ای برای بالا بردن قیمت سیمان و فولاد بوده و خواهد بود.  ‌
پر واضح است که گران شدن سیمان به رکود کارهای ساختمانی و افزایش قیمت ساخت و ساز و بهای خانه، منجر خواهد شد.
حال باید دید سازمان‌های نظارتی تا چه حد خواهند توانست تولید سیمان و کنترل قیمت آن را مدیریت کنند.
دستور فوری فقر زدائی چه شد؟
 به خاطر داریم که رئیس جمهور دستور داده بود که از جامعه فقر زدائی شود و در انجام این مهم، مسئولان حتی یک روز درنگ نکنند، اما در عمل نشانه هایی از اجرای این دستور مشاهده نمی شود و چه بسیار خانواده هایی که همچنان با فقر دست و پنجه نرم می کنند و دستشان به جائی بند نیست و نام و نشانی این افراد در موسسه های خیریه موجود است.  ‌در این میان وضعیت سرپرست خانواده هایی که بر اثر طلاق با داشتن چند فرزند رها شده اند از بقیه بدتر است.
بعضی از زیر پوششی های کمیته امداد هم مختصر مستمری آنها برای اقساط وامی که به آنها می دهند قطع می شود.  ‌
انتظار این است امور اجتماعی استانداری و فرمانداری ها در این باره آسیب شناسی و چاره اندیشی کنند. فقر زدایی می تواند بهترین عملکرد یک دولت باشد.
 
 
 
 
 
 
 

برچسب ها : نمایندگان خوزستان دارو فقر زدائی