شماره خبر : 11632
منتشر شده در مورخ : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 19:4
شهید چمران؛ الگوئی برای همه عصرها  و نسل ها!

شهید چمران؛ الگوئی برای همه عصرها  و نسل ها!

داشتن الگوی مثبت و سازنده، از نیازهای اساسی برای تربیت نسل جوان است. 
جوانان حتی اگر برای زندگی خود هدفگذاری هم کرده باشند، اما بدون داشتن الگو و سرمشق خوب ممکن است از مسیر صحیح منحرف شده، از دستیابی به هدف خود باز بمانند. از ظرفیت‌های بی‌نظیر و ارزشمند مکتب و انقلاب ما وجود الگوهای مثبت و ارزنده‌ای است که در صورت معرفی درست به نسل جوان، کار تربیت آینده‌سازان جامعه را بسیار آسان می‌کنند. شهید بزرگوار دکتر مصطفی چمران که امروز ،31 شهریور، مصادف با سالروز شهادت او در جبهه دهلاویه است از سرمشق‌هائی است که تمام مراحل زندگی‌اش قابل الگوبرداری برای تربیت نسلهائی در شان انقلاب اسلامی ایران است. این شهید بزرگوار در میان سرمشق‌های منحصربفردی که که تمام مراحل زندگیشان برای تربیت نسلی در شان انقلاب اسلامی ایران قابل الگوبرداری است، جایگاهی ویژه دارد.  ‌
شهید مصطفی چمران پس از گذراندن دورانی طولانی در هجرت و مجاهدت، با پیروزی انقلاباسلامی ایران، به میهن بازگشت و باوجود مسئولیتهای سنگین، مشتاقانه در جنگ تحمیلی شرکت کرد و در خطوط مقدّم جبهه، جان خود را فدای حراست از انقلاب و میهن اسلامی نمود.زندگی پرحماسه این فرزند هجرت و جهاد و شهادت و اسوه حرکت و مقاومت از چنان قابلیت و کیفیتی برخوردار است که می تواند الگویی همیشگی برای ملت ایران و نیز سایر آزادی‌خواهان و حق‌طلبان جهان برای رشد و رستگاری و مقابله با باطل و اسوه ای متعالی از عشق و ایثار و فداکاری در راه آرمان های الهی باشد.
دکتر چمران تا قبل از بازگشت به ایران، اگرچه به عنوان الگوی دانشجویان مبارز در محافل دانشجوئی و در بین گروههای مخالف رژیم شاه چهره شناخته شده ای به حساب می آمد، امّا عموم مردم ایران با این عارف مجاهد از زمانی بیشتر آشنا شدند که با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد و مسئولیت وزارت دفاع را به عهده گرفت و با سعه ی صدر و بردباری زمینه تبدیل ارتش شاهنشاهی به ارتش اسلامی را فراهم آورد و سپس به فرمان حضرت امام رحمت ا... علیه به صورت معجزه آسائی کردستان را از چنگال مزدوران بیگانه خارج کرد. 
حقیقت وجودی این مجاهد عارف و آگاه به مسیر حق وقتی آشکارتر شد که به عنوان نماینده امام رحمت ا... علیه در شورای عالی دفاع همراه حضرت آیت ... خامنه ای به خوزستان آمد و ستاد جنگهای نامنظم را برای مقابله با تجاوزکاران بعثی تشکیل داد. شرح فداکاریها، ازخودگذشتگی‌ها و جانفشانی‌های این اسوه اخلاق و صفا که فاتح میدان‌های جهاد اکبر و جهاد اصغر بود و ولایت پذیری، روحیه مردمی، صمیمت، مهربانی و در عین حال قاطعیت و شجاعت وصف ناپذیر از ویژگی‌ها و صفات بارز و برجسته او به شمار می‌ رفت، اگرچه بارها بازگو شده است اما هنوز زوایای زیادی از زندگی او وجود دارد که باید با ابزارهای هنری تصویر گردد و مجموعه زندگانی پربار وی به عنوان ذخیره ای ارزشمند و الگوئی راستین، جهت رشد و تعالی جوانان، دانشجویان، فرهیختگان، مجاهدان، مبارزان، مسئولان و خانواده ها به کار گرفته شود و از فیوضات این وجود ارزشمند که زندگی و مرگش سراسر زیبایی بود، جامعه انسانی بهره مند گردد.
موسوی زاده
1401/3/31

برچسب ها : شهید چمران نسل جوان حضرت آیت ... خامنه ای