شماره خبر : 11759
منتشر شده در مورخ : ۴ تیر ۱۴۰۱
ساعت : 21:15
راوی گفت: با محدودیت های وزارت صمت فرصت طلائی صادرات تولیدات فولادی از دست رفت

راوی گفت: با محدودیت های وزارت صمت فرصت طلائی صادرات تولیدات فولادی از دست رفت

  فولاد حاضر نیست چهار میلیارد تومان هزینه تعمیر پل ششم را در اختیار شهرداری و شورا بگذارد
بازسازی قسمت هایی از پل فولاد که مدتی است عبور و مرور از روی آن ممنوع و بسته شده، هر چند به کندی در جریان است اما با پی گیری های معاونت عمرانی استانداری خوزستان در حال شکل گیری است. قضیه از این قرار است که شهرداری و شورای شهر اصرار دارند شرکت فولاد پول را در اختیارشان بگذارد و آنها هر طور بخواهند خرج کنند، اما فولاد این روش را قبول ندارد و می گوید براساس پیشرفت کار و صورت وضعیت هزینه پرداخت می کند. ضمناً شرکت فولاد قرار شده چهار میلیارد تومان برای تعمیر پل هزینه کند و دو میلیارد تومان سفارش آهن آلات داده اند. به هر حال اصل موضوع تسریع در مرمت پل و بازگشائی آن است چون در حال حاضر با بسته بودن پل ششم (فولاد) وضعیت ترافیک قسمت هایی از شهر آشفته و تریلرها و کامیون ها با عبور از داخل شهر هم به تاسیسات شهری آسیب می رسانند، هم خطر تصادف رانندگی زیاد است که مرتب این اتفاق می افتد.
شهرداری و شورای شهر هم به جای اصرار خواست های خود، بهتر است پایان دادن به وضعیت موجود و رفع معایب پل را در اولویت قرار دهند. برای حراست از پل هم باید تصمیم گیری شود تا هر وقت سارقین اراده کنند، قطعاتی از پل سرقت نشود، حتی اگر کیوسک نگهبانی ایجاد شود باز هم هزینه این کار در برابر سرقت قطعات پل به صرفه است.
با محدودیت های وزارت صمتفرصت طلائی صادرات تولیدات فولادی از دست رفت
اوکران و روسیه که دو قطب صادرات فولاد جهان بوده اند، بعد از جنگ بین این دو که همچنان ادامه دارد، هر دو کشور از این بابت محروم شدند چون اوکران که نمی تواند با وجود جنگ در کشورش صادرات داشته باشد، روسیه هم که خرید از آن تحریم است.  ‌
این وضعیت فرصت خوبی برای دیگر کشورهای صادر کننده فولاد است که از آن جمله کشور خودمان با صادرات 11 میلیون و 687 هزار تن فولاد در سال 1400، اما به نظر می رسد محدودیت های دولتی مانند عوارض صادراتی و قطعی برق و ... صادرات فولاد را در سال جاری با تنگنای جدی مواجه کرده تا آنجا که برخی شرکت های فولادی را خطر تعطیلی تهدید می کند. البته اخیراً وزارت صمت اصلاحیه ای مبنی بر عوارض صادراتی منتشر کرد که نشان می داد برخی محصولات از شمول عوارض خارج شده اند، اما بررسی ها نشان می دهد که درست محصولاتی که جذابیت بیشتری برای صادرات دارند، همچنان دارای بیشترین عوارض هستند، مثل اسلب و بیلت. این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت جهانی فولاد، قاعدتاً باید زمینه برای هر چه بیشتر صادرات فولاد ایران هموار می شد.
یک کارشناس اقتصاد مدعی شده که اقدامات وزارت صمت موجب تعطیلی بیش از صد کارخانه فولادی شده که 25 هزار نفر بطور مستقیم در آنها شاغل بوده اند. این کار خانه ها سالانه 6 میلیون تن فولاد صادر می کردند. مدیران این کارخانه ها اواخر سال گذشته هشدار داده بودند که با محدودیت های وزارت صمت در باره آنها، به خصوص افزایش عوارض صادرات و تعرفه آزاد برق و مسائل کارگری و با توجه به قیمت تمام شده تولیدات آنها، سودآوری ندارند و در سال 1401 تعطیل خواهند  شد چون حقوق کارکنان را از جیب خود پرداخت می کنند. این کارخانه ها متعلق به بخش خصوصی است.  ‌امیدواریم وزارت صمت این رویه را تغییر بدهد تا کار به جائی نرسد که کارخانه ها و شرکت های بزرگ فولادی مثل فولاد خوزستان هم از این محدودیت ها لطمه ببینند.
استاندار به خانه خدا رفت و شاید به استانداری برنگردد
به قرار اطلاع آقای خلیلیان استاندار خوزستان برای انجام حج تمتع رهسپار خانه خدا شدند. در غیاب استاندار، آقای فتوحی معاون برنامه ریزی استانداری به تشخیص استاندار جانشین وی خواهد بود که البته با توجه به اینکه مدت زیادی از حضور آقای فتوحی در استان نمی گذرد، بهتر بود معاونی که بومی استان و آشنایی کامل به مسائل و جغرافیای خوزستان دارد، این مسئولیت را عهده دار می شد. خبر دیگر این که احتمال تغییر استاندار بسیار بالاست و جایگزین ایشان از نهاد ریاست جمهوری خواهد بود.
بعضی مقامات بعد از کنار رفتن بلبل زبانی می کنند
عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی که حالا سمتی ندارد مدعی شده: <سال 1399 بانک های روسی می خواستند برای واردات گندم، اعتبار با بهره 14 درصد به ما بدهند که قرارداد ترکمانچای بود و هم من و هم آقای روحانی مخالفت کردیم و نپذیرفتیم.> کسی نیست به این آقا بگوید اگر شهامت و جسارت داشتی، همان موقع این را می گفتی چون حالا پوتین و روحانی را چطور راضی کنیم که صحت و سقم ادعایت را تایید یا رد کنند؟ قضیه همان است که گفت یکی اینجا که می ایستاده ام مرکز زمین است، قبول نداری، مترش کن!
خرید جهیزیه 60 عروس کار یک نفر نبود، کادوی خودروی صفر کیلومتر هم حقیقت ندارد
تا قبل از رواج و ایجاد این همه شبکه های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و در مجموع رسانه ها تا به صحت و کامل بودن یک خبر اطمینان پیدا نمی کردند، دست به انتشار نمی زدند، اما حالا هر رهگذر فیلمی گرفت از آن به عنوان یک خبر دست اول استفاده می‌شود که در خیلی موارد موضوع تکذیب یا اصلاح می شود.
از جمله در یک ویدیو، ادعا شده بود که یک نفر خیر خرید جهیزیه 60 عروس و اهدای یک دستگاه خودرو صفر کیلومتر به آنها را تقبل و انجام داده است که موضوع به سرعت و با گستره فراوان انتشار یافت و از فرد خیر قدردانی بسیار شد. حالا این شخص متواضعانه پاسخ داده که این اقدام به همت چندین خیر یک موسسه خیریه که مبالغی برای کمک به زوج های جوان جمع آوری کرده اند، انجام شده و خرید 60 دستگاه خودرو برای 60 زوج جوان به عنوان کادو هم صحت ندارد.وی این را هم گفته که فیلم منتشر شده زمان تحویل جهیزیه به زوج های جوان گرفته شده و اطلاع ندارد چه کسی آن را منتشر کرده که به اشتباه تمام جهیزیه ها را به نام یک نفر عنوان کرده است و درست نیست کار عده زیادی از خیرین به نام بنده ( آقای شحیطات ) مصادره شود.به گفته این خیر، قرار است 28 تیرماه امسال هم جهیزیه 100 زوج دیگر تهیه شود.
توفیق هر چه بیشتر این خیرین عزیز و دیگر خیرین گمنام را که با کمک آنها عروسهای جوان صاحب جهیزیه می شوند، خواستاریم.

 

برچسب ها : وزارت صمت خلیلیان استاندار خوزستان فتوحی معاون برنامه ریزی استانداری