شماره خبر : 11967
منتشر شده در مورخ : ۱۱ تیر ۱۴۰۱
ساعت : 20:56
راوی گفت: چرا اسنپ تحت پوشش هیچ ارگانی نیست و کرایه های آن بالاست؟

راوی گفت: چرا اسنپ تحت پوشش هیچ ارگانی نیست و کرایه های آن بالاست؟

معمولاً می گویند قانون بد، بهتر از بی قانونی است، اما حالا باید دید در شهری که برای برخی موارد و نیازهای مردم هیچ قانونی وجود ندارد و هیچ دستگاهی مسئولیت نمی پذیرد و روال دلبخواه حاکم است، تکلیف شهروندان چیست و چرا مسئولین شهری از جمله فرمانداری، استانداری، شهرداری و شورای شهر احساس مسئولیت نمی کنند!
منظور از این مطلب، قضیه خودروهای اسنپ است. یکی پیدا بشود بگوید؟ اینها زیر نظر چه سازمان و ارگانی هستند. اگر کرایه های آنها بالاست ( که بالاست ) اگر به مردم اجحاف می شود و اگر نرخنامه ای در کار نیست، شهروندان باید به کجا شکایت کنند و انتظار رسیدگی داشته باشندº البته منکر مدیریت قابل قبول و نظم کاری آنها نیستیم و مشکل کرایه های آنهاست.
راوی، مستند می گوید که همین پنجشنبه گذشته برای جا به جائی، 54 هزار تومان کرایه به اسنپ پرداخت کرده که راننده در برابر اعتراض به موضوع، مبلغ کرایه را که روی تلفن همراهش ثبت شده بود نشان داد که درست بود. واقعاً چرا قانونگذار، تصمیمی برای این سیستم از جابه جائی مردم در شهر نگرفته است؟ 
مسئولان سازمان تاکسیرانی می گویند در این باره مسئولیتی ندارند و تحت نظر آنها نیستند. 
آژانس های مسافرکشی شهری یا همان تاکسی تلفنی ها هم گزینشی برای مشتری ماشین می‌فرستند و اغلب یا جواب نمی دهند یا وقتی مقصد را شنیدند می گویند ماشین نداریم. خودروها هم که غالباً بی کیفیت هستند. اما فعلا اینجا بحث اسنپ است.
یادمان هست که این سیستم با شعارهایی مانند : با اسنپ ارزان سفر کنید، تاکسی اینترنتی در خدمت شماست و قیمت گذاری در اسنپ، رقابتی، منطقی و شفاف است، شروع شد، اما حالا از نظر قیمت کرایه نسبت به بقیه پیشی گرفته است.  ‌
نکته دیگر اینکه همه می دانیم سفرهای شهری در تهران یا دیگر شهرها در استان ها از نظر بعد مسافت قابل مقایسه نیست و ترافیک تهران باعث می شود که طول جابه جائی از نظر زمانی چند برابر شهرستانها باشد با این حال همین الان اسنپ در تهران کمتر از اهواز، کرایه دریافت می کند و هر کس تهران رفته و از اسنپ استفاده کرده این موضوع را تایید می کند، پس چرا اینجا کرایه ها بالا هستند و هر چند روز یکبار نرخ ها تغییر و اضافه می‌شوند¿
بهر حال انتظار اینست که موضوع کرایه های اسنپ بررسی و معلوم شود که این سیستم تحت نظر و زیر پوشش کدام ارگان یا سازمان است تا مردم تکلیف خود را بدانند. بررسی کرایه تاکسی هم که قرار است همین هفته ساماندهی و نرخنامه در خودروها و تاکسی ها نصب شود، بماند برای فرصتی دیگر.
با وجود تکذیب شایعه وبا و آب آلوده، رعایت توصیه های بهداشتی، ضرر ندارد
گویا قرار نیست بطور کامل خیال مردم از بابت سلامت و رهایی از بعضی بیماری ها راحت شود چرا که هنوز به قول مسئولان بهداشت و درمان خطر کرونا بطور کامل رفع نشده، این بار شایعه بیماری وبا، شنیده می شود و هشدارها و دستورالعمل هایی برای پیشگیری از این بیماری خطرناک به مردم داده می شود که بر اضطراب مردم می افزاید.
مثلاً می گویند آب آشامیدنی به دلیل نفوذ فاضلاب در شبکه های آبرسانی ممکن است به میکروب آلوده باشد. 
یا این که سبزی های خوردن، با فاضلاب آبیاری می‌شوند و مصرف آنها مشکل زاست. همین طور مصرف میوه یا سبزی جات دیگر را یا نباید مصرف کرد یا حتماً ضد عفونی و بعد مصرف کنند.
در باره وبا باید بدانیم که یک بیماری عفونی است که عامل آن یک باکتری است که بیشتر در آب زندگی می‌کند و از طریق خوردن آب آلوده وارد دستگاه گوارش شده و در معده و روده تکثیر می شود. این باکتری با ترشح سم موجب دفع بیش از حد آب و املاح بدن از دیواره روده شده و به همین دلیل معمولاً با علامت اسهال همراه است. 
وبا، معمولاً از طریق تماس های معمول، از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود، اما بهتر است توصیه های بهداشتی کاملاً رعایت شود تا شاهد شیوع این بیماری که اگر مهار نشود، کشنده است، نباشیم.
در این میان مواردی وجود دارد که برای ایجاد آرامش بین مردم باید شفاف و پاسخگویی شود.  ‌
در خصوص ادعای آبیاری مزارع و باغات سبزی با فاضلاب، تنها اعلام این مطلب که مردم را مشوش می‌کند کافی نیست و بهتر است بگویند برخورد با این موضوع وظیفه چه دستگاهی است و برای پایان دادن به این وضع چه خواهند کرد. 
اما روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و همین طور روابط عمومی آبفای اهواز با صدور اطلاعیه ای، تمام اخبار منشتر شده در فضای مجازی مبنی بر آلودگی آب اهواز را شایعات و کذب اعلام کردند، ضمن این که خاطر مردم را آسوده کردند که تاکنون هیچ مورد مشکوک یا قطعی ابتلا به وبا در خوزستان گزارش نشده که امیدواریم این اطلاع رسانی همواره سریعتر از انتشار شایعات انجام شود.
شهرداران و خانواده هایشان مکلف به سکونت در محل خدمت شدند
سرانجام دستورالعمل جدید نحوه احراز سکونت شهرداران ابلاغ شد که به موجب آن تمامی شهرداران مکلف هستند در محل خدمت خود سکونت داشته باشند، ضمن آن که خانواده آنها هم شامل همسر و فرزند یا فرزندان تحت تکفلشان باید در داخل محدوده شهر ساکن و اقامت داشته باشند. 
البته بهتر بود این دستور شامل معاونین و مدیران زیر مجموعه شهرداری هم می شد که در این مورد باید سوال شود تا شهرداران نتوانند نیروهای غیر بومی را که حاضر نیستند خانواده هایشان را به محل خدمت بیاورند، در محل های استیجاری ( با کرایه بالا) ساکن کنند.
نیروهای شرکتی مراکز بهداشتی از تمام مزایا محرومند
در روزگاری که کارکنان و به ویژه مدیران و مسئولان برخی دستگاهها و شرکت ها از حقوق های نجومی و مزایای آن چنانی برخوردارند، شاید باورتان نشود قشری از جامعه که در سخت ترین شرایط دوران اوج کرونا ایثار می کردند و از نزدیک با بیماران کرونائی در تماس بودند، از محروم ترین نیروها به حساب می آیند و نه خودشان از این وضع شکایتی می کنند، نه مدیران آنها امکاناتی برای تغییر وضعیتشان در اختیار دارند. این گروه که مظلوم واقع شده اند در شمار مدافعان سلامت هستند که با عنوان نیروهای شرکتی بهداشت و درمان خدمت می کنند و در مراکز و پایگاه های بهداشتی، همچنان به خدمات خود ادامه می دهند در حالی که از اضافه کاری ( با وجود داشتن شیفت حتی روزهای تعطیل) حق مᅢموریت و حتی سرویس ایاب و ذهاب محرومند. این قشر زحمتکش انتظار دارند مسئولان مربوطه در استان، ضمن سرکشی به محل های کارشان برای تغییر وضعیت آنها همت کنند.
می دانیم که توجه به بهداشت و نیروهای این حوزه، مطالبه رهبری و دلسوزان حوزه سلامت است.






 

برچسب ها : اسنپ فاضلاب سازمان تاكسیرانی