شماره خبر : 12005
منتشر شده در مورخ : ۱۲ تیر ۱۴۰۱
ساعت : 19:54
راوی گفت: با افزایش تورم خوراکی ها، فشار برگروه های کم درآمد بیشتر می شود

راوی گفت: با افزایش تورم خوراکی ها، فشار برگروه های کم درآمد بیشتر می شود


به اعتقاد کارشناسان، تورم دهک های فقیر (پائین) جامعه، روند صعودی داشته است و فشار تورمی از دهک های بالا به دهک های میانی و خصوصاً دهک اول منتقل شده که علت آن، افزایش شدید قیمت خوراکی هاست، چرا که اقلام خوراکی سهم بالایی در سبد مصرفی خانوارهای کم درآمد دارد و با روند فعلی، کاهش تورم پیش بینی نمی شود. 
به عبارت دیگر، هر چه از دهک های بالای درآمدی  به دهک های پائین درآمدی نزدیک تر شده ایم، شاهد تورم بالاتری بوده ایم.
می دانیم خانواده ها بر اساس مجموع درآمد و هزینه های سالیانه، در 10 گروه دسته بندی می شوند. دهک اول، کم درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانواده ها را تشکیل می دهند. مرکز آمار، هر ماه انواع هزینه ها و ویژگی های هر کدام از دهک ها را بررسی و در جداول مختلف اعلام می کند. بررسی این جدول ها می تواند شمای کلی از وضعیت اقتصادی هر کدام از دهک ها را نشان بدهد. این دسته بندی دو گانه، به خوراکی و غیر خوراکی تقسیم بندی می شود و با توجه به ضریب اهمیت متفاوت گروه های کالایی و خدماتی در دهک های مختلف، اصولاً سهم کالاهای غیر خوراکی در درآمدهای پر درآمد بیشتر است. آنچه دهک های درآمدی را از یکدیگر جدا می کند، وزن کالا در سبد مصرفی خانوار است. دهک های کم درآمد به علت درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص می دهند، به همین دلیل وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکی ها و آشامیدنی ها دارند، به طوری که بیش از 40 درصد از سبد مصرفی آنها مربوط به این کالاها است و هر گاه در این کالاها گرانی اتفاق بیفتد و تورم خوراکی ها زیاد شود، برای کم درآمدها قابل لمس است، در نتیجه با افزایش تورم خوراکی ها، فشار بر گروهای کم درآمد افزایش خواهد یافت.
عجیب است که با توجه به این واقعیات، عزمی برای کاهش قیمت کالاهای خوراکی مشهود نیست و پنداری تیم اقتصادی دولت از این بدیهیات و حال و روز دهک های پائین آگاهی لازم را ندارد و شاید هم واقعیات پنهانی وجود دارد که جامعه از آنها بی خبر است.
اتصال شیرین شهر و شهر رامین می تواند برای این دو شهر جاذبه و مناطق مسیر را متحول کند
فاصله تهران – قم چندان دور نیست اما برای همین فاصله انواع قطار و مترو ایجاد شده که یکی از یکی بهتر است و با استفاده از آنها، مسافران لذت یک سفر بدون دغذغه از هر خطری، همراه با بهترین امکانات را می برند، از جمله قطار اتوبوسی با صندلی های راحت و لوکس، سیستم تهویه مطبوع، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، امکانات صوتی و تصویری و روزنامه، از این امکانات است. قطار ریل باس هم از جمله وسیله خوب و راحتی است که مسافران تهران – قم آن را می پسندند.
منظور از این مقدمه آنست که سوال شود چرا در این کلانشهر فکر بهره برداری از چنین سیستم هایی به مغز مسئولان نمی رسد و در عوض تا دلت بخواهد کارها و پروژه های نیمه تمام داریم که تکمیل آنها می تواند هم چهره زشت شهر را عوض کند، هم برای مردم امکانات سفرهای کوتاه شهری را فراهم سازد، ضمن اینکه برای برخی مناطق مشکل دار شهری از نظر تردد، جاذبه ایجاد کند.
به عنوان مثال اگر دو شهر جدید یعنی شهر رامین و شیرین شهر از طریق مترو یا ریل باس متصل شوند، چقدر این کار به نفع مردم مسیر بین این دو شهر و مرکز شهر خواهد بود و راه های دسترسی این مسیر مناطق زیادی از شهر را متحول می کند. منتهی نیل به این مهم و اقدام برای انجام چنین کاری، دلسوزی، تخصص، تجربه و مدیر پی گیر و کاری می خواهد که تا وقتی از این بابت خلاء داریم، نمی توان امیدوار باشیم که طرحی نو در این کلان شهر، به اجرا درآید و مرور پروژه های نصف و نیمه مانده از تقاطع های غیر هم سطح تا پل های نیمه تمام و غده سرطانی آنها یعنی پروژه قطار شهری، برای اثبات سوء مدیریت ها کافی است که امیدواریم دستی از غیب بیرون آید و معجزه کند.
هم خوبه !!
هیأت رئیسه مجلس، اسامی 20 نماینده ای را که بیشترین مشارکت را در رأی گیری های جلسات علنی را داشته اند، اعلام کرد که به موجب آن، از میان 18 نماینده استان، نام مجتبی یوسفی نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به چشم می خورد.
هم خوبه! اگر این آقا نبود، بدجوری ضایع می شدیم.
عرضه گوشت دام بیمار در قصابی ممنوع اما فروش گوسفند زنده در فضای بازآزاد است
رئیس دامپزشکی اهواز، از پلمپ دو واحد قصابی در اهواز که نسبت به کشتار و عرضه غیر مجاز گوشت اقدام می کردند، خبر داده است. 
همچنین به گفته وی 6 رأس دام سبک بیمار که در یک مجتمع مسکونی نگهداری و اقدام به کشتار غیر مجاز می کردند، با اخذ حکم قضائی ضبط شدند.
عرض شود این طور که رئیس دامپزشکی گفته این متخلفین براساس گزارش های مردمی شناسایی و با آنها برخورد شده اما چرا آقایان سراغ فروشندگان دام زنده که در چندین نقطه اهواز به کارشان ادامه می دهند و معلوم نیست این گوسفندان مشکلی نداشته باشند و در محل هم کشتار می کنند، نمی روند؟ اصولاً در شهر این طور جا افتاده که بازرسی ها فقط مختص مغازه ها و فروشندگی های ثابت است و هر کس آزاد است هر کالایی را با هر کیفیت خارج از مغازه بفروشد، مثل این همه فروشندگان مواد پروتئینی از کله و پاچه و ماهی گرفته تا سنگدان مرغ و .... در بازارچه چهار راه سلمان فارسی.

برچسب ها : تورم کالا در سبد مصرفی خانوار رئیس دامپزشکی اهواز