شماره خبر : 13342
منتشر شده در مورخ : ۵ شهریور ۱۴۰۱
ساعت : 19:40
راوی گفت: چرا ما نتوانیم مثل استاندار تهران برای بیکارها فراخوان بدهیم؟

راوی گفت: چرا ما نتوانیم مثل استاندار تهران برای بیکارها فراخوان بدهیم؟

استاندار از کم کاری مسئولان گذشته در بخش های مختلف پرده برداشت
استاندار خوزستان در تشریح کارهای انجام شده و علل برخی عقب ماندگی های استان در گفت و گوی ویژه شبکه استانی به مناسبت هفته دولت عنوان کرد که در بخش راه های استان، سه دهه کار نشده است. 
به گفته خلیلیان پروژه دو خطه کردن اهواز – اندیمشک هم 20 سال است خوابیده و به همین دلیل خیلی از قطعات آن به سرقت رفت. 
استاندار این را هم گفت که در بحث فاضلاب، کم کاری زیادی بوده و در گذشته کاری نشده است.
همانطور که پیش از این گفتیم مسئولان گذشته اگر کم کاری داشته یا قصوری کرده اند نباید در امان باشند و بجاست عملکرد آنها بررسی و پاسخگوی مطالبات مردم و سازمان های نظارتی باشند. 
وقتی استاندار تأیید می کند که در بخش راههای استان سه دهه کار نشده و دو خطه کردن اهواز – اندیمشک بیست سال طول کشیده باید به این اتلاف وقت وحشتناک از سوی مسئولان وقت رسیدگی شود. همین طور وقتی مشخص شده که در بخش فاضلاب ( وآب) در گذشته کار نشده، باید موضوع کالبد شکافی و آنها که کم کاری کرده اند، مآخذه شوند.
اگر سوابق برخی مسئولان گذشته زیر ذره بین برود، معلوم خواهد شد که چنین مدیرانی در مدت مدیریت خود به جای کار کردن تا توانستند نیروی ناکارآمد و غیر تخصصی وارد سیستم کردند که امروز پرداخت حقوق آنها مسئله است و اگر در زمان این مدیران پروژه های ضروری به خصوص در بخش فاضلاب اجرا شده بود، هزینه بسیار کمتری می خواست و نیاز نبود که امروز برای اجرای آن ها نیاز به اقیانوسی اعتبار باشد.
اختیارات هیأت مدیره ها و مدیران شرکت ها عامل بعضی ریخت و پاش هاست
رئیس مجلس گفته : شرکت های خصوصی مثل فولاد مبارکه، سال ها حیاط خلوت بوده اند و حالا باید شفاف شوند. 
قالیباف با اعلام مصادیق در این ماجرا قبل از رسیدگی قضائی، مخالف است و معتقد است برخورد سیاسی، مبارزه با فساد را به حاشیه می برد.
به موجب ماده 107 لایحه قانون تجارت، شرکت های سهامی عام و خاص توسط هیأت مدیره اداره می شوند. در حقیقت بازوی اداره شرکت، هیأت مدیره محسوب می شود و بازوی تصمیم گیری شرکت، مجامع عمومی هستند. همچنین به موجب ماده 118 لایحه قانون تجارت، هیأت مدیره به عنوان مدیر شرکت و یکی از ارکان اداره شرکت، از اختیارات عام برخوردار است، مشروط به آن که این اختیارات در چارچوب موضوع فعالیت شرکت باشد. به موجب همین لایحه قانونی، مقرر شده جز در باره موضوع هایی که در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، مدیران شرکت دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت باشند. بنابراین شاید یکی از علل برخی ریخت و پاش ها در بعضی شرکت ها یا همه آنها، وجود اختیارات بالای هیئت مدیره و مدیران آنهاست که البته اگر اقدامات انجام شده موجب ضرر و زیان شرکت شود، تخلف محسوب می شود.
این تصور که شرکت ها لیست کمک های گوناگون مالی ندارند، اشتباه است و آنها هر جا صلاح بدانند، چه به صورت فعالیت اجتماعی و چه در سایر زمینه ها پرداخت هایی دارند که مسلماً در جای مربوطه ثبت می شود و با رضایت و دستور مدیران صاحب اختیار است. بنابراین اگر سایر شرکت ها هم مورد تحقیق و تفحص قرار گیرند، چه بسا لیست های پرداخت های مختلف مشاهده خواهد شد که توجیهات خود را دارد و تخلف مالی به حساب نمی آیند. اما البته در این مورد به خصوص، براساس گزارش مجلس اقداماتی انجام شده، رئیس جمهور هم دستور رسیدگی آن را به قوه قضائیه داده که پس از اقدامات لازم چگونگی آن اطلاع رسانی خواهد شد.
چرا ما نتوانیم مثل استاندار تهران برای بیکارها فراخوان بدهیم؟
استاندار تهران در برخی محله های آسیب پذیر فراخوانی داده که هر کس بیکار است بیاید تا او را مشغول کار کنند. یعنی اگر کسی اهل کار کردن باشد در چند شهرستان ظرفیت و آمادگی لازم وجود دارد تا در سریعترین زمان ممکن به کارگاه ها و کارخانه ها معرفی شود. وی این را هم گفته : « مشکل اینجاست که افراد، خواهان مشاغلی هستند که خود می خواهند.»
خبر داریم که تهران تافته جدا بافته ای است که خیلی چیزها دارد که استان ها ندارند، اما از این یکی خبر نداشتیم. کاش یک همچون موردی در خوزستان که مدعی هستیم یک استان صنعتی است و مسئولان مدعی هستند صدها کارخانه و واحدهای نیمه تعطیل فعال شده اند، چنین فراخوانی می دادند. بنده خداها، افراد جویای کار ما هم ادعائی ندارند و با وجود حتی دارندگان مدرک تحصیلی بالا بین بیکارها، حاضرند فقط یک کار بیمه دار به آنها پیشنهاد شود تا فوراً در محل حاضر شوند. از دستفروشی زیر آفتاب که بهتر است.
با کدام امکانات، مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند؟
سرپرست سازمان پایانه های شهرداری اهواز، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را درمانی برای معضل کمبود جای پارک خودرو در حاشیه خیابان های شهر در شرایط کنونی به منظور پاسخ به کمبودهای موجود می داند.
عرض شود که مشکل اصلی شهری ما اینست که ظاهراً برخی مسئولان از وضعیت شهر و نحوه کارسازمان های زیر مجموعه شهرداری، به درستی اطلاع ندارند یا خود را به آن راه می زنند. مثل همین سرپرست محترم پایانه های شهرداری که استفاده از حمل و نقل عمومی را به مردم توصیه می کند. چه خوب می شد اگر این آقا یکبار خود یا خانواده اش که قصد رفتن به جائی از محله زندگی خود می کند تصمیم می گرفت مثلاً از اتوبوس شهری استفاده کند تا متوجه شود چقدر باید در ایستگاه معطل شود تا یک اتوبوس از راه برسد، تازه اگر مسیر مورد نظرش باشد. ضمن این که هر چه منطقه محروم تر باشد تعداد اتوبوس کمتر است مثل مناطقی مانند پردیس که اهالی توان پرداخت کرایه غیر اتوبوس را ندارند. تجربه نشان داده که حتی با افزایش تعداد اتوبوس هم، بی نظمی و معطلی مردم حل نشده و اشکال در مدیریت هاست. نکته دیگر، بی برنامه گی امور شهری است. مثلاً سالها پیش تصمیم گرفتند خیابان طالقانی را یک طرفه کنند که شد اما بخشی از آن را برای عبور وَن ها جدا کردند. حالا مدتهاست از آن ون ها خبری نیست و قسمت مورد نظر از خیابان، علیرغم شلوغی و ترافیک آنجا بلااستفاده مانده است. بسیاری از خیابان ها و حتی چهارراه نادری هم در انحصار مسافرکش ها و تاکسی هاست و لوله گذاری شده و ترافیک را از آنچه هست بدتر کرده که باید دید چطور آقایان از مسئولان شهرداری تا نیروهای راهنمایی و رانندگی این وضع را شاهد هستند و فکری برای حل آنها نمی کنند.

برچسب ها : استاندار تهران قانون تجارت خوزستان