شماره خبر : 13518
منتشر شده در مورخ : ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
ساعت : 17:54
راوی گفت: کارشناسی دقیق عوامل حادثه مرگبار رانندگی می تواند پیشگیرانه باشد

راوی گفت: کارشناسی دقیق عوامل حادثه مرگبار رانندگی می تواند پیشگیرانه باشد



بار دیگر شاهد یک حادثه مرگبار رانندگی بودیم که قربانیان آن تعدادی از محروم ترین افراد جامعه و از اهالی یک منطقه محروم اند. آنها زنان و مردانی بودند که هر بامداد، قبل از برآمدن آفتاب، راهی مزارعی می شدند تا به عنوان کارگر فصلی، محصولات باغات را برداشت کنند، اما برای این کارگران، روز دوشنبه بازگشتی به خانه نبود و قبل از آغاز یک روز کاری جان باختند، تعدادی را هم که زنده ماندند به بیمارستان بردند، تا چه پیش آید.
نوع حادثه جاده کمربندی شوشتر، منحصر به فرد نبود و در گذشته نظیر آن اتفاق افتاده اما هرگز در صدد پیشگیری از چنین حوادثی برنیامدند. شاید هم یکی از علل تکرار چنین حوادثی اعلام نکردن دلایل دقیق کارشناسی است، چرا که معمولاً می گویند، علت حادثه انحراف به چپ و خواب آلودگی راننده بوده ، در حی که تاکنون بارها برای خودروهایی مثل همین مینی بوس اتفاق منجر به مرگ چند نفر داشته ایم، علت هم این است که برخی از این مینی بوس ها از رده خارج اند و یکی از دلایلی که رانندگان آنها صبح خیلی زود را انتخاب می کنند این است که در آن ساعت پلیسی نیست که آن را متوقف کند. نکته دیگر اینکه بارها گفته شده رانندگان سرویس های ایاب و ذهاب کارگران یا افراد دیگر باید صلاحیت و توانائی این کار را داشته باشند تا در مواقع خطر قادر به کنترل خودرو باشند. باریکی و مشکلات جاده ای و نبود علائم هم در وقوع حادثه تᅢثیر دارد.  ‌
ضمن تسلیت به خانوده های داغدیده حادثه شوشتر، انتظار این است سایر موارد به جز خواب آلود بودن یکی از رانندگان که معمولاً فوت می کند و نمی تواند از خود دفاع کند، بررسی و تا آنجا که ممکن است از تکرار آن جلوگیری شود.
300 مینی بوس فرسوده در جاده های استان تردد دارند
رئیس پلیس راه استان در بخش خبری ساعت 23 شبکه استانی، ضمن تشریح علل حادثه جاده کمربندی شوشتر عنوان کرد که 300 دستگاه مینی بوس در شرکت ها و سازمان‌های استان مشغول کارند که عمر مفیدشان تمام شده و فرسوده اند.  ‌به گفته سرهنگ دولتشاهی قرار بود این مینی بوس ها جایگزین شوند که تا حالا این اقدام انجام نشده است.
وی این قول را داد که تمام عوامل منجر به این حادثه توسط کارشناسان مربوطه بررسی و گزارش کاملی در این باره ارائه شود. البته رئیس پلیس راه استان این را هم گفت که در گذشته گزارش های لازم پیرامون حوادث این چنینی تهیه و به مراجع ذیصلاح داده شده است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان هم به موضوع تصادف مرگبار جاده کمربندی شوشتر ورود کرده و اعلام کرد که پی گیری لازم در این مورد به منظور تشخیص علل حادثه و برخورد با عواملی که ممکن است در این مورد مقصر شناخته شوند انجام خواهد شد.
مدیران بر کنار شده حقوق خانه نشین شدن را می گیرند!
چند سالی است جا افتاده که وقتی یک مدیر (فرق نمی کند در چه رده و سازمانی) به هر دلیل تغییر می کند، پست دیگری به او نمی دهند در حالی که دارای تجربه است و برای او سرمایه گذاری شده تا به اینجا رسیده است اما او خانه نشین می شود و در خیلی موارد خانه سازمانی او همچنان در اختیارش می ماند و برای مدیر جایگزین خانه اجاره می کنند! مثلاً در حالی که حق استفاده از خانه سازمنی 3 سال و با ارفاق 5 سال است، افرادی هستند که نزدیک به 10 سال است از خانه سازمانی استفاده می کنند و بعضی ها هم مدتها پس از بازنشستگی خانه را خالی نمی کنند. بدتر از آن این که این مدیران برکنار شده، با وجود دریافت حقوق و مزایا در خانه می مانند و هیچ بهره ای از آنها در سازمان های متبوعه نمی برند حال آن که لااقل می شود مثل یک کارشناس یا حتی کارمند در اداره باشند. 
در مواردی هم می بینیم مثلاً مرکز یک استان مثل خوزستان فرماندار ندارد، در حالی که کسی که در چندین شهرستان فرماندار بوده و مسئولیت های اجرایی مهمی را داشته، خانه نشین است و معلوم نیست چرا باید مدیریت ارشد استان به این امر راضی باشد و از نیروهای پخته و امتحان داده در سیستم استفاده نمی کند¿  
 ‌قول شهردار اهواز برای شتاب دادن به پروژه های عمرانی شهر
شهردار اهواز گفته تابلوی روزشمار برای افتتاح پروژه تقاطع غیر هم سطح میدان دانشگاه نصب شده و برای پایان بخشی آن شتاب داده ایم و امید است فاز اول آن اوایل مهرماه به بهره برداری برسد و تا آخر آذرماه بخش عمده ای از پروژه آماده شود.
امینی در خصوص سرنوشت پروژه قطار شهری اهواز هم گفته : در این مورد برنامه ریزی شده که تیم مشاوره ای از تهران، مشهد و اهواز جمع بندی کرده تا تمرکز خود را روی بخشی از پروژه بگذاریم که حداقل از میدان ساعت تا مصلی ظرف مدت سه سال آینده راه اندازی شود.
می دانیم که هم پروژه میدان دانشگاه و هم قطار شهری در مختل کردن ترافیک شهری اهواز نقش دارند اما آن چه که بیش از طولانی شدن اجرای این دو پروژه مردم را آزار می دهد و مورد گلایه شهروندان است بی تفاوتی در باره کناره های این دو پروژه است که باعث اتلاف وقت مردم و زشت شدن چهره شده و حتی دست اندازهای اطراف پروژه میدان دانشگاه را پر نمی کنند و خودروها در آنها می افتند.
مورد دیگر همکاری نکردن برخی سازمان های خدماتی مثل گاز و فاضلاب است که بخشی از طولانی شدن اجرا به خاطر ورود دیر هنگام آنها برای جابه جایی لوله ها و تاسیسات زیرزمینی است که باید دید این وضع تمامی دارد یا خیر.
یک خوزستانی نائب رئیس فدراسیون فوتبال شد
دکتر منصور قنبرزاده که اصالتاً خوزستانی است و سرپرست اداره کل سلامت و تربیت بدنی وزارت نفت را تاکنون عهده دار بوده، به عنوان نایب رئیس فدراسیو فوتبال منصوب شد.  ‌وی ضمناً مدیر عامل پیشین باشگاه نفت تهران بوده است.  ‌
امیدواریم آقای قنبرزاده در سمت جدید، نیم نگاهی به هم استانی های خود داشته باشد و برای ارتقای ورزشی خوزستان به ویژه جوانان همواره قهرمان استان قدم بردارد.

 

برچسب ها : تاسیسات زیرزمینی قطار شهری پروژه میدان دانشگاه