دلنشینی سال تحصیلی جدید و ناکارآمدیهای نظام تعلیم و تربیت!
بنا به اعلام مقامات وزارت آموزش و پرورش، با فراهم شدن امکانات لازم بفضل الهی، مدارس سراسر کشور در دوم مهرماه با حضور 900 هزار فرهنگی و بیش از 16 میلیون دانش آموز بازگشائی خواهند شد. ناگفته نماند که همچون سالهای گذشته امسال نیز قبل از بازگشائی رسمی مدارس، جشن شکوفهها از امروز با حضور بیش از 1 میلیون و 500 هزار نفر کلاس اوّلی برپا خواهد شد تا این عزیزان با محیط مدرسه بیشتر الفت بگیرند و با شروع رسمی سال تحصیلی بتوانند با شرایط مراکز آموزشی آشنا شده و با آرامش بیشتری دوران تحصیل خود را آغاز کنند.
یقیناً بعد از تعطیلی 25 ماهه مدارس و دوری دانش آموزان از محیط دوست داشتنی مدرسه بدلیل شرایط کرونائی و نیز آشکارشدن تاثیرات آموزش های غیرحضوری و مجازی در افت تحصیلی دانش آموزان، برپائی آموزش حضوری، سال تحصیلی جدید را هم برای خانواده ها و مربیان و هم برای دانش آموزان بسیار دلنشین خواهد کرد امّا در عین حال باقی ماندن بعضی ناکارآمدیها در نظام تعلیم و تربیت موجود همچنان موجب نگرانی است، چرا که ملاحظه می شود علیرغم گذشت43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تلاشهائی که جهت تدوین نظام آموزشی مطلوب صورت گرفته، بدلیل رسوب عناصر تاثیر گذار نظامهای آموزشی بیگانه در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری، هنوز هم دستیابی به آنچه در تعلیم و تربیت مورد انتظار است، میسّر نشده و نظام آموزشی موجود بعضاً نه تنها در تربیت سرمایههای انسانی مطلوب، ناموفق بوده، بلکه دسترنج سایر نهادهای تربیتی از جمله خانوادهها، مساجد و دیگر محافل تربیتی را نیز بر باد میدهد که تاثیرپذیری بنیادهای این نظام از فرهنگ الحادی و ضدارزشی غرب، ریشه بسیاری از این مشکلات و عامل ناکارآمدی نظام آموزشی در تربیت انسانهای مطلوب است.
غربیان که در علم و فناوری میراثخوار فرهنگها و تمدنهای دیگرند، با به اسارت گرفتن علوم و فنون برای مقاصد سلطهگرانه و زیادهخواهانه، و تحمیل عقاید و نظرات و جهانبینی خود به سایر ملّتها، زمینه را برای تربیت نیروی انسانی مطیع و مطلوب خود در کشورهای تحت سلطه فراهم کردند و امروز حتی کشورهای رها شده از سلطههای نظامی، سیاسی و اقتصادی غرب، به این علّت که با هزاران رشته مرئی و نامرئی به آن فرهنگ، وابسته بوده و در برنامه ریزی و اجرا منفعلانه عمل می کنند، هنوز نتوانستهاند به استقلال کامل فرهنگی دست یابند و تربیت شدگان این نظامهای آموزشی، خصوصا اگر از فرهنگ و نهادهای فرهنگی خود تاثیر کمتری پذیرفته باشند، به غرب و فرهنگ غربی بیشتر از فرهنگ و تمدن بومی خود تمایل و گرایش دارند و بهمین دلیل است که بسیاری از ملّتها از محصولات نظام آموزشی خود ناراضیاند و احساس میکنند که باید بر بستر فرهنگ بومی دگرگونیهای وسیع و عمیقی در نظام آموزشی بوجود آورند تا به تربیب انسانهای مطلوب جامعه خود موفق گردند.
کشور ما با فرهنگ و تمدّنی درخشان و با تاثیرپذیری عمیق از فرهنگ اسلامی، این ظرفیت را دارد که در زمینه برپائی انقلاب در تعلیم و تربیت و رهاسازی نظام آموزشی از بنیانهای شیطانی فرهنگ غرب و سلطه جهانبینی غربی گامهایی به پیش بردارد و بدین جهت لازم است با تمرکز بیشتر بر پاکسازی نظام آموزشی موجود از آلودگیهای فرهنگ الحادی غرب، تحوّلی بنیادین در نظام تعلیم و تربیت موجود بوجود آورد.
موسوی زاده
1401/6/30
برچسب ها : دلنشینی سال تحصیلی جدید نظام تعلیم و تربیت علوم و فنون
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند