شماره خبر : 14550
منتشر شده در مورخ : ۱ آبان ۱۴۰۱
ساعت : 17:51
راوی گفت: مشکلات کودکان کار با همایش و سخنرانی حل نمی شود

راوی گفت: مشکلات کودکان کار با همایش و سخنرانی حل نمی شود

راهکارهای سطحی مثل گرفتن مالیات مانع از مهاجرت نخبگان نمی شود
این روزها بحث جلوگیری از مهاجرت نخبگان ( این سرمایه های ارزشمند انسانی) است، این در حالی است که به گفته یک حقوق دادن، این امر نه غیر قانونی و نه غیر اخلاقی است و تصمیمی کاملاً مشروع است، پس قانون نمی تواند از آن جلوگیری کند اما اگر زندگی نخبگان در داخل کشور تأمین باشد و امنیت اقتصادی داشته باشند و مجبور نباشند انواع تنش ها را تحمل کنند، بی شک تن به مهاجرت نخواهند داد. بنابراین راه حل ها باید براساس واقعیت های موجود طراحی شود نه براساس تخیلات و سطحی نگری و مقررات باید متناسب با واقعیات موجود وضع شود تا مثل خیلی از موارد، قوانین و مقررات، خود مشکل زا و بحران آفرین نباشند.
برخی اظهار نظرها در خصوص مهاجرت نخبگان قابل تأمل است. رئیس جمهور از این مسأله به عنوان «غارت مغزها» نام می برد، در حالی که معنی غارت چپاول کردن است که کسی یا کسانی به جائی حمله کنند و اموالی را به یغما برند، حال آنکه در قضیه مهاجرت نخبگان، نخبه خود را به هزار آب و آتش می زند، هزینه می کند و به هر کاری متوسل می شود تا برود و بنظر نمی رسد با زور بخواهند او را ببرند.
روزنامه دولت (ایران) در یک پیشنهاد عجیب اخذ مالیات از متقاضیان مهاجرت را مطرح کرده است. این روزنامه همچنین عنوان کرده : نخبگان غیر جوان مانند پزشکان متخصص معتبر در صورتی که تمایل جدی برای مهاجرت دارند، باید مالیات سنگینی بابت استفاده از امکانات کشور بپردازند، اما در این مورد قانونی یا تبصره ای نداریم.
یک نماینده مجلس با اشاره به مهاجرت حدود چهار هزار نفر پزشک و هزاران نفر از جمعیت دانشگاهی که مدارک آنها فوق لیسانس و دکترا بوده گفته : جمعیت وسیع نخبگانی که میل به مهاجرت دارند یا شرایط آن را پیدا کرده اند نشان دهنده آن است که در کشور نیازمند مؤلفه های امید آفرینی هستیم و بهتر است به جای خط و نشان کشیدن و تهدید به مجازات مالی برای نخبگان مهاجر، دیدگاه ها و راهکارهای صحیح و در عین حال عملی را مطرح و اجرایی کنیم.
در یک کلام، نخبگان به دلیل دافعه های داخلی و جاذبه های فراوان در کشور مقصد به مهاجرت گرایش پیدا می کنند و راه حل آن است که برای پیشگیری از روند صعودی مهاجرت آن ها قوانین منطقی و نه سطحی برای ماندگاری نخبگان و تقویت جاذبه هایی که تدوین می شود وضع و اجرا شود که در این مورد باید از همفکری صاحبان اندیشه و دست اندرکاران موضوع بهره برد و آقایان تصور نکنند همه چیز با پول گرفتن و مالیات وضع کردن قابل حل است.
مشکلات کودکان کار با همایش و سخنرانی حل نمی شود
در خبرها بود که همایش کودکان کار در اهواز برگزار شد و با توجه به مشکلات زیر ساختی و بهداشتی و نازیبائی شهر که در دستور کار بود این همایش، مصوباتی داشت که البته اشاره ای به این مصوبات نشده تا مردم در جریان آنها باشند و اجرای آنها را مطالبه کنند. حق این است که برای کودکان کار در استان، فراتر از همایش، کارهای اساسی بشود. دیدن این همه کودک و نوجوان چه به عنوان زباله گرد و چه اشتغال در واحدها و کارگاه هایی که با سن آنها تناسبی ندارد واقعاً تأسف بار است. می دانیم که این کودکان در شرایط نامطلوب از نظر تغذیه، بهداشت و انجام کارهای خطرناک و حاد به سر می برند و به راحتی می توانند بازیچه دست بزهکاران حرفه ای شوند. همچنین محروم بودن آنها از آموزش و تحصیل، قدرت رقابت با سایر کودکان را سلب می کند و بی توجهی و نادیده گرفتن این کودکان باعث بروز بسیاری از ناهنجاری ها در جامعه می شود، ضمن این که بهره وری نیروی کار در جامعه را کاهش می دهد و فاصله طبقاتی در جامعه را بیشتر می کند که نتیجه آن بروز آسیب های اجتماعی و به مخاطره افتادن پیشرفت و توسعه در کشور است.
 شهرهای جدید نیاز به تسریع در ایجاد زیر ساخت و جاذبه های ورزشی و گردشگری دارند
یکی از راه های توزیع متناسب جمعیت و اشتغال در سطح کشور که با اهداف استراتژیک و به سبب محدودیت های موجود در بحث منابع آب، خاک و انرژی در دهه 80 انجام شد، احداث شهرهای جدید بود، اما از 21 شهر جدید، برخی از شهرها در جذب جمعیت موفق نبوده اند که علت آن نبود زیر ساخت های لازم و امکانات مورد نیاز ساکنان آنها بوده است.
در خوزستان شاهد احداث دو شهر جدید بوده ایم. یکی شیرین شهر که در سال 1383 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید. این شهر در 23 کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارد که 132 هزار هکتار از زمین های سبز نیشکر در مجاورت آن واقع شده و برای اسکان 100 هزار نفر مطالعه و برنامه ریزی شده است.
شهر جدید رامین هم در سال 1368 به منظور جذب و اسکان سرریز جمعیت شهر اهواز در محدوده مکانی 7 هزار هکتار در جوار جاده مواصلاتی اهواز – شوشتر و در 30 کیلومتری شمال اهواز احداث شده است.
آقای شربت دار مدیر عامل شهر رامین به راوی گفت : تاکنون 500 واحد مسکونی در این شهر افتتاح شده و حدود 500 واحد در حال ساخت و تکمیل است و سعی شده جذابیت هایی برای متقاضیان و ساکنان آنجا ایجاد شود. البته هنوز زیر ساخت های لازم مثل نیروی انتظامی در آنجا ایجاد نشده چون می گویند تا جمعیت 10 هزار نفر شود، نمی توان پاسگاه راه اندازی کرد، ضمناً قرار است جاده منتهی به رامین چهار خطه شود، مطالعه برای احداث راه های جدید علاوه بر سرویس رایگان به منظور تسهیل در رفت و آمد ساکنان و دیگر شهروندان به این شهر مانند ریل باس هم انجام شده است.
مدیر عامل شهر رامین همچنین در زمینه ایجاد اشتغال در این شهر گفت : قرار است با تعامل شهرک های صنعتی، شهرک دانش بنیان ایجاد شود تا زمینه اشتغال 12 هزار نفر بطور مستقیم در حوزه صنعت و صنایع جانبی و تبدیلی فراهم شود که در این زمینه بحث محیط زیستی آن به منظور صدور مجوزهای لازم در جریان است.
البته برخی اقدامات مثل ایجاد پیست دوچرخه سواری منتهی به شهر رامین و جاذبه هایی از این دست می تواند در اتصال مسیر اهواز به شهر رامین و رونق آن مؤثر باشد.
 
 
 
 
 

 

برچسب ها : کودکان کار سخنرانی نیروی کار گردشگری