روزنامه الاخبار از شبه کودتایی در ایران پرده برداشت
اسناد مربوط به توطئه مشترک و در حال اجرای سعودیها و اماراتیها و البته با هماهنگی و حمایت آمریکاییها علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار؛ اسناد مربوط به توطئه مشترک و در حال اجرای سعودیها و اماراتیها و البته با هماهنگی و حمایت آمریکاییها علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.
براساس گزارش روزنامه الاخبار لبنان، این طرح از سال ۲۰۱۶ میلادی با محوریت تغییر دیدگاه قشر جوان درباره مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی و ... و با استفاده از ابزار اصلی یعنی انواع رسانهها به ویژه فضای مجازی و در نهایت براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، در حال اجراست.
براساس این اسناد؛ اتاق فکر سعودی - اماراتی (علیه ایران) پنج سال قبل پس از اعدام شیخ باقر النمر (از رهبران مخالفان سعودی در عربستان) تشکیل شده و یکی از برنامههای آن تأسیس شبکه تلویزیونی فارسی زبان برای تحریک جوانان بوده است.
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان معتقد است «هدف اصلی ما نظام ایران است ما منتظر نمیمانیم که عربستان سعودی میدان جنگ شود، بلکه تلاش میکنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم.»
علی مراد خبرنگار الاخبار گفت زمانی که محمد بن سلمان در پاسخ به سئوال «داود الشریان» درباره ایران گفت «ما منتظر نمیمانیم عربستان میدان جنگ شود، بلکه تلاش میکنیم نبرد را به درون ایران بکشانیم» مسئلهای را مطرح کرد که در سیاست خارجی عربستان معمول نبود.
در آن زمان، بسیاری در تفسیر گفتههای بن سلمان استدلال میکردند که ریاض طبق عادت درصدد به کارگیری و اعزام گروههای تروریستی مشابه داعش به ایران و اجرای عملیاتهای خرابکارانه است، موضوعی که مدتها توسط جریانهای تجزیهطلب و تکفیری سیستان و بلوچستان، در قلب ایران صورت میگرفت.
وی افزود در اسنادی که الاخبار به دست آورده است، مشخص شد منظور بن سلمان، هدف قرار دادن داخل ایران، با طرح نفوذ بر جوانان ایرانی است.
براساس این اسناد، چهار روز پس از انتشار خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر و جمعی از جوانان قطیف؛ شورای ملی اطلاع رسانی امارات طرحی را به نمایندگان عربستان و بحرین ارائه کرد که آنرا «راهبرد رسانهای برای برخورد با موضوع ایران» نامید که در سالهای بعد با هماهنگی آمریکاییها شکل گرفت و به «طرحی برای تضعیف ایران از درون» تبدیل شد.
این راهبرد رسانهای از سوی سلطان الجابر وزیر مشاور و رئیس شورای ملی رسانه در امارات ارائه شد و تمرکز آن تأثیر بر افکار عمومی داخلی برای مخالفت با سیاستهای ایران بوده است.
راهبرد رسانهای برای تعامل تبلیغاتی مبتنی بر عناصر زیر است:
- انتشار و تحکیم پیام سیاسی به کشورهای منطقه درباره دخالت آشکار ایران در امور این کشورها
- تعمیق ارزشهای وفاداری و وابستگی به کشور به دور از مذهب و طایفه (گرایشهای ملی)
- ایجاد افکار عمومی منطقهای و بین المللی ضد سیاستهای ایران
- مقابله و واکنش به رسانههای ایران و طرفداران آن برای بیان خطاها و تناقضها در این کشور
- کلیدن زدن برنامههای رسانهای اختصاصی برای افشاگری درباره سیاستهای ایران
- مخاطب قرار دادن افکار عمومی در ایران و تمرکز بر نقاط اختلاف بین ملت و دولت ایران
- برجسته سازی و افشاگری علیه حمایتهای ایران از نیروهای مقاومت سنی و شیعه
- دستاوردهای ملت به ویژه جوانان با تمرکز بر محرومیت ایرانیها از رفاه اجتماعی در مقایسه با کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) تحت الشعاع قرار گیرد.
در طرح اولیه، همانطور که سند شماره ۱ نشان میدهد، افرادِ هدف؛ افکار عمومی منطقه، افکار عمومی خلیج (فارس)، افکار عمومی داخل ایران (مردم ایران و اقلیتهای ایرانی غیرفارس به ویژه) و مخالفان ایرانی داخل و خارج از کشور است.
اماراتیها در بند شرکای اجرایی طرح پیشنهادی خود «سازمان همکاری اسلامی» را در کنار نهادهای رسمی خلیج (فارس)، اتحادیه کشورهای عرب و مخالفان ایرانی آورده اند، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای اصلی این سازمان است که عربستان سعودی از بدو تأسیس بر تصمیمات آن تاثیر گذاشته و در راستای منافع خود از آن بهره برداری میکند.
این راهبرد رسانهای حاوی جزئیات «سازوکارهای اجرایی» است؛ در این زمینه، «توسعه برنامههای تلویزیونی و رادیویی، ایجاد وبسایتهایی به زبانهای عربی، انگلیسی و فارسی، ساخت پلتفرمهای (سکوهای) اجتماعی، و استفاده از بازوان رسانهای سفارتها» پیشنهاد شده است.
براساس اسناد منتشر شده دو ابزار برجستهای که در این راهبرد مطرح شده «ایجاد مرکز مطالعات و تحقیقات مسائل ایران» و «تأسیس شبکه خبری فارسی زبان ۲۴ ساعته» است که اخباری برای هدف قرار دادن جوانان ایرانی پخش کند.
خبرنگار الاخبار تصریح کرد اما در متن این راهبرد آمده است بودجه شبکه خبری ایران اینترنشنال که از اواسط سال ۲۰۱۷ در لندن تأسیس شد و همچنان به دنبال جذب روزنامه نگاران و فعالان رسانهای مخالف ایرانی است، سالانه بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون دلار است.
البته گزارشها حاکی از آن است که بودجه سالانه این شبکه در حال حاضر افزایش یافته است. این شبکه دارای ۱۰۰ نیرو است و هدف آن، تهیه برنامههای اجتماعی شامل مسائل روزمره برای جوانان ایرانی است.
ایران اینترنشنال در اغتشاشات مهرماه ایران که از نیمه سپتامبر آغاز شد بیشترین فعالیت را داشته است.
با تطبیق آنچه در متن این راهبرد آمده و آنچه در عالم واقع رخ داده است، مشخص میشود مرکز مطالعات در مارس ۲۰۱۶ تأسیس شده و نام «مرکز ایرانشناسی خلیج عربی (فارس)» برای آن انتخاب شده است، اما اسم این مرکز بعدا به «مرکز بینالمللی ایران شناسی – رسانه» تغییر یافت و از زمان تأسیس، محمد السلمی سعودی آنرا اداره میکند.
وی در ادامه گفت طبیعتا در کنار این دو ابزار اصلی، چند طرح برای اجرای آنها از طریق سایتهای اجتماعی در نظر گرفته شده است. هدف این طرحها نفوذ در افکار جوانان ایرانی و القای این سخنان بود که ای مردم ایران پولهای شما برای گروههای مقاومت منطقه صرف میشود، در داخل به شما چیزی نمیرسد و در خارج هزینه میشود، پولهای شما به خارج کشور میرود.
در سندی که الاخبار منتشر کرده؛ آمده است شورای ملی رسانه امارات، تیمی ده نفره را از کارشناسان و متخصصان مسائل ایران تشکیل داد تا اجرای این راهبرد را پیگیری کنند.
سلطان النعیمی کارشناس امور ایرانی و مدیرکل مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی امارات و نویسنده رساله دکترای تفکر سیاسی ایران از زمان انقلاب ایران تا سال ۲۰۰۰ گفت رئیس شورای ملی رسانههای امارات، رئیس هیئت مدیره شرکت «ابوظبی برای رسانه ها» در ماه مارس ۲۰۲۱ از عزم امارات برای سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در فلسطین اشغالی (اسرائیل) خبر داد.
عادل الطریفی وزیر فرهنگ و رسانههای عربستان، دارای مدرک دکترا در روابط بین الملل سال ۲۰۱۲ از دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، نویسنده رسالهی دکترا با عنوان «روابط عربستان – ایران بین ۱۹۷۹ - ۲۰۰۹»
هانی الضلعان: مشاور وزیر اطلاع رسانی عربستان
احمدبن خالد العریفی: در دفتر معاون اول نخست وزیر بحرین کار میکند؛ و گفته میشود که سیف الزعابی، سفیر امارات در تهران نیز در نشستهای این کمیته حضور پیدا میکند.
سندهای شماره ۳ و ۴، عبارت از دو پیام از سوی سلطان الجابر، رئیس شورای عالی رسانهای امارات به عبد بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات است که پیام اول، درباره این راهبرد و بخشهای مختلف و اهداف آن است که به اطلاع وی میرساند و پیام دوم، آخرین تحولات مربوط به اجرای این طرح از سوی امارات را به اطلاع وی میرساند.
اما گفته شده که این شورا با هر دو طرف برای اجرای این طرح در تماس بوده است.
الجابر با اشاره به ارتباط با سعد محسنی که وی را قطب رسانهای توصیف میکند و مالک شبکههای تلویزیونی بسیاری از جمله "فارسی ۱" است، میگوید «هدف از این ارتباط، این است که وی تصویری کامل از نحوه همکاری برای استفاده از تریبونها و شبکههای تحت تملک خود برای رساندن پیامهای اصلی ما در اختیار ما قرار دهد».
بنابراین، امارات به طور رسمی اشاره میکند آنها از مخالفان ایرانی کمک گرفتهاند که از خارج از ایران برنامه پخش میکنند تا با کمک آنها پیامهای مورد نظر خود را به داخل ایران برسانند.
نویسندگان سند شماره ۵ که مهمترین سند است با اشاره به ارائه این راهبرد به طرف آمریکایی گفتند کمیته سه جانبه آمریکایی، سعودی و اماراتی، این راهبرد را پذیرفتند و درچارچوب آنچه "نتایج گفتگوی راهبردی آمریکا و خلیج" نامیده شد، تلاش میکنند.
پر واضح است که تاریخ ارائه این طرح به آمریکاییها بعد از خروج ترامپ از توافق هستهای با ایران در ماه مه ۲۰۱۸ بوده است به شکلی که گفته میشود طرف سعودی – که واضح است که بازیگر اصلی این طرح به شمار میرود - در دیدار با هیئت آمریکایی در حاشیه نشستهای گروه بیست – که ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ در آرژانتین برگزار شد - یک سری گامهای عملی بیشتر را برای پیشبرد این راهبرد رسانهای مطرح کرد که نام آن به طرح موسوم به "تضعیف ایران از داخل" تغییر یافت.
این سند میگوید ریاض به آمریکاییها وعده داد کمبود نفت ناشی از تحریم ایران را جبران کند.
عربستان سعودی هم تأکید کرد به ارتباط با مزدوران ایران در آسیا و اروپا ادامه میدهد تا سوختهای جایگزین نفت را پیدا کند تا روند ضربه زدن به اقتصاد ایران تسهیل شود.
براساس متن این سند، تلاشهای عربستان به کاهش قیمت نفت در داخل آمریکا منجر شده است و سعودیها این مسأله را موفقیتی بزرگ برای "جناب رئیس جمهور ترامپ" خواندند.
براساس اسناد درز یافته از امارات، این طرح تفصیلی، نشان دهنده مجموعهای از طرحها با هدف نفوذ و ایجاد شکافهایی در داخل جامعه ایران به ویژه در میان جوانان از طریق ابزارهایی برای استفاده از برنامههای اجتماعی و فرهنگی و نیز شبکههای ارتباط اجتماعی است.
از جمله این طرح ها، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
طرح اول (با بودجه ۳۳۸ هزار دلار)
ایجاد پایگاه اینترنتی و شبکههای آنلاین آموزشی، تفریحی و ... (Iranian Hub web portal)
- از آنجایی که آموزش از ارزش بالایی در جامعه ایران برخوردار است و جوانان ایرانی شدیدا جویای علم هستند و به فناوری توجه زیادی دارند و خواهان برخورداری از جدیدترین ابزارهای فناوری هستند از طریق شبکههای "آن لاین" به کالاها و خدماتی که مورد نیازشان هست، دسترسی پیدا میکنند.
باید یک پلتفرم (سکو) الکترونیکی فارسی زبان ایجاد کرد که از طریق آن، کاربر ایرانی به دنبال موضوعات مورد توجه خود باشد یا کلیپها یا محتواهای مربوط به فنآوری و هنر و موسیقی و علوم و مد و خانواده را در آن پیدا کند و این فرصتی برای نفوذ به فرهنگ ایران و گردآوری اطلاعات درباره مردم ایران است.
میتوان این سازه بن را به شبکههای ارتباط اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و آپارات و فیسنما و نیز تبلیغات موتورهای جستجوگر ارتباط داد و این مسأله موجب توجه به آن و افزایش فرصت گسترش آن میان ایرانیها میشود.
طرح دوم (با بودجه ۳۳۸ هزار دلار)
" پویش تصور کن اگر ایران این بود"
از طریق این طرح، فعالان و هنرمندان به مشارکت از طریق عکس یا ویدئو یا متن نظرات خود را بیان میکنند و میزان هوشیاری آنها نسبت به شیوه زندگی بهتر در ایران در آینده افزایش پیدا میکند و میزان آمادگی برای تغییر جامعه بیشتر میشود.
هدف ایجاد پویشی است که توسط هنرمندان نوپا و عکاسان ایرانی هدایت میشود که در مورد موضوعات مرتبط با ابراز وجود و هویت است و اینکه آنها میخواهند ایران چگونه باشد و رؤیاهای آنها درباره گسترش صلح در جهان چگونه تحقق پیدا کند.
هدف دیگر، ایجاد پویشی برای مبتکران و هنرمندان از طریق همکاری با سازمانهای جامعه مدنی قابل اعتماد در ایران مانند سازمان ملل است و نتیجه مورد انتظار، یک نمایشگاه الکترونیک برای نقاشی و عکس و کلیپ است که موضوعات یاد شده را بررسی میکند.
توسعه جامعه الکترونیکی برای افزایش تعامل با ایرانیها درباره موضوعاتی که در کمپینها مطرح میشود تا زمینه برای گسترش قصهها و نقطه نظرات، وتمرکز بر مشکلات داخل جامعه ایران فراهم شود و با استفاده از روحیه طنز و تمسخر از طریق فیسبوک و اینستاگرام و یوتیوب به این مشکلات پرداخته شود.
طرح سوم / نقطه نظرات (با بودجه ۲۸۸ هزار دلار)
نزدیک شدن به شیوه تفکر جوانان ایرانی و از بین بردن اعتقادات موجود درباره درگیریهای جدید و وقایع تاریخی.
مواجه کردن ایرانیها با نظرات دیگران از نقطه نظری متفاوت و به شیوهای ساده و جذاب ...
تلاش برای تهیه کلیپهای اینترنتی به شیوه اینفوگرافیک به روشی ساده و از نگاهی متفاوت که جوانان ایرانی در آن به بررسی مسائل مختلف درخصوص درگیریهای جدید و عقاید سیاسی و غیر سیاسی و اینکه چگونه این درگیریها شکل گرفت، بپردازند.
طرح چهارم/بیندیش، بپذیر و تغییر بده (با بودجه یک میلیون و ۷۱۴ هزار د لار)
این طرح، خواهان به چالش کشیدن افکار رایج در ایران که کلیشهای خوانده شده و جوانان را به "فکر کردن، پذیرش تفاوتها و تغییر باورهای پوچ" تشویق میکند و خواهان آن است تا ایرانیان به مطالبه حقوق خود بپردازند و تفاوتها را بپذیرند و دلایل موجه برای مبارزه برای حقوق خود یا ترک ایران ارائه کنند.
این طرح، بر سهولت زندگی افراد تأثیرگذار ایرانی مقیم خارج از کشور تمرکز میکند و برای پخش ویدئوهایی الهام بخش از آنان در شبکههای اجتماعی تلاش میکند.
تهیه کنندگان این طرح با علم به اینکه ایرانیها دارای فرهنگی ریشه دار هستند و با عقاید و افکار از نظر آنها "کلیشه ای" بزرگ شده اند، مدعی هستند که به آسانی میتوان در افکار مردم ایران نفوذ کرد یا این افکار را از بین برد.
بخش دیگری از این طرح، شامل تشویق افراد تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی به منظور ایجاد اعتماد با یک دوست یا خانواده در این پویشن است و تلاش دارد به پویشی که به زعم آنان، "افکار کلیشه ای" رایج در ایران را به چالش میکشد، اعتبار ببخشد و جوانان را به تفکر، پذیرش تفاوتها و تغییر تشویق میکند.
بر اساس این طرح، میتوان این کار را از افسانههای فرهنگی و تاریخی ایران شروع کرد. پس از شروع به جلب محبوبیت و تعامل میتوان به عرصه سیاسی وارد شد و برحقوق زنان و فساد تمرکز کرد.
طرح پنجم/ اینفوگرافیکها و کارتونهای سرگرم کننده (با بودجه ۸۶۶ هزار دلار)
این طرح تلاش میکند تا از طریق اینفوگرافیکها و کاریکاتورهای سرگرم کننده و نیز کانالهای رسانههای اجتماعی، با جوانان ارتباط برقرار کند و این ارتباط از طریق تمرکز بر اطلاعات واقعی درباره ایران است؛ اطلاعاتی که مشابه آنچه دولت ایران ارائه میکند، نباشد. همچنین مطرح کردن مسائل فرهنگی، درگیریهای سیاسی و سلطه دولت نیز بخشی از این طرح است.
طرح ششم/ معرفی با پویانمایی
ساخت پویانما از یک شخصیت از داخل جامعه ایران برای تمرکز کردن بر روی موضوعات رایج در جامعه این کشور به صورت طنز و کار بر روی تعداد بازدید از سایت، و میزان حضور در هر پلتفرم اجتماعی، درصد تعامل در شبکههای ارتباطی و در هر پویش، و تعداد توییتها و هشتگها در توییتر و تعداد طرفداران و فالوورهای شبکههای اجتماعی.
جزئیاتی از بودجههای اختصاصی برای بخشهای مختلف این طرح به شرح زیر است:
۱- ایجاد شبکه تلویزیونی اینترنشنال با بودجه ۴۶۷۹۶۴۸۷ میلیون یورو
۲- راه اندازی سایت ایرنین هاب دات کام ۳۳۸ هزار دلار
۳- بودجه اجرای طرح ”تصورش بکن ایران اینگونه شود“ با بودجه ۳۳۸ هزار دلار
۴- طرح ”ایران اجتماعی “و راه اندازی پایگاههای ارتباط اجتماعی در این خصوص با بودجه ۲۸۸ هزار دلار
۵- اجرای طرح ”اندیشیدن پذیرفتن و تغییر “ بخش اول با دستور کار تولید فیلم در فضای مجازی با هدف تحریک جوانان برای رسیدن به حقوقشان و درخواست رفاه اجتماعی با بودجه ۵۴۶۷۰۰ هزار دلار
۶- اجرای طرح ”اندیشیدن پذیرفتن و تغییر“ بخش دوم با دستور کار تشویق جوانان برای ایجاد تغییرات فرهنگی و همچنین تغییر خط مشی سنتی و سپس وارد کردن آن به عرصه سیاسی با بودجه ۴۶۸۷۰۰ دلار
۷- پویانمایی و شخصیتهای کارتونی با دستور کار ایجاد ابزارهای جذاب و تاثیر گذار و در عین حال طنزآمیز برای جوانان ایرانی در مسائل مختلف با بودجه ۸۶۶ هزار دلار
۸- ساخت سریالهای سرگرم کننده با بودجه سه میلیون و سیزده هزار دلار. این طرح به درخواست امارات برای پخش در شبکههای فارسی زبان دنیا ارائه شده است.
۹- راه اندازی پایگاه اینترنتی برای جوانان ایرانی با بودجه دو میلیون و ۶۸ هزار دلار و هدف از آن نیز گردآوری جوانان فارسی زبان در ایران در این پایگاه
۱۰- ساخت برنامههای تلویزیونی با بودجه ۷۲۳۷۵۰ دلار هدف از ساخت این برنامهها نیز تمرکز و نورافکنی روی وجوه مشترک بین جوامع ایرانی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از نظر جغرافیای مکانی و انسانی با دستور کار ترغیب به بحث و مناقشه در پایگاههای ارتباط اجتماعی
برچسب ها : روزنامه الاخبار شبه کودتایی در ایران ایران
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند