شماره خبر : 15121
منتشر شده در مورخ : ۲۹ آبان ۱۴۰۱
ساعت : 8:50
راوی گفت:با کدام مجوز، یونولیت سقفی تا 60 درصد افزایش قیمت یافت؟

راوی گفت:با کدام مجوز، یونولیت سقفی تا 60 درصد افزایش قیمت یافت؟

ششمین انتخاب شورای شهر مسجدسلیمان به عنوان شهردار، 
تایید شد
بعد از گذشت مدتها و تایید نشدن پنج نفر منتخب شورای شهر مسجدسلیمان از طرف استانداری خوزستان، سرانجام ششمین انتخاب این شورا یعنی عبدالحسین حسینی با 7 رای، شهردار مسجدسلیمان شد که با توجه به سوابقی که داشته به نظر می رسد بتواند از عهده کار برآید به شرطی که شورا با او همکاری کند و بگذارد آن طور که یاد گرفته کار کند نه آن طور که به او دستور بدهند.  ‌
حسینی 17 سال سابقه در سمت های شهردار و دیگر مسئولیت‌های مرتبط دارد و عنوان شهردار برتر کشور (زیر کلانشهر) را کسب کرده و در حال حاضر هم شهردار شوش دانیال است که اگر مشکلی پیش نیاید باید به مسجدسلیمان برود. وی مدرک دکترای برنامه ریزی شهری و عضو هیات مدیره سازمان همیاری شهرداری های استان و نماینده شهرداران خوزستان است که امیدواریم در انجام وظایف محوله موفق باشد.
شهرداری اهواز برای بازسازی 12 محله و 6 منطقه بافت فرسوده چه کرده است؟ 
محله های فرسوده ای در فضای شهری اهواز است که مسائل و پیچیدگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارد. 
این محله ها و بافت ها دارای ریشه های سکونتی ارزشمندی با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و به دلیل فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و تطابق نداشتن با زندگی امروزی شهری و شهرسازی مدرن مشکلاتی دارند.
در اهواز هزار و 102 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که 12 محله و شش منطقه این کلانشهر را شامل می شوند و نیاز به احیا دارند و مردمی که در این بافت ها خانه دارند، در انتظار وعده های مسئولان برای تبدیل خانه های آنها به واحدهای ایمن هستند.  ‌
بافت های فرسوده اهواز در مناطق عامری، منبع آب، حصیرآباد، لشکر آباد، هسته مرکزی و قسمت هائی از بخش های جنوبی شهر واقع اند. منازل شهروندانی که در بافت فرسوده قرار دارند به دلیل آن که استحکامی ندارند در معرض خطر تخریب بوده و هر چه سریعتر باید تعیین تکلیف شوند. ضمن این که لازم است مسئولان مربوطه گزارشی از چگونگی اقدام در این مورد را به اطلاع مردم برسانند، کما اینکه در سایر کلانشهر چنین گزارش های از پیشرفت کار در بافت های فرسوده ارائه داده اند.
 از جمله در کلانشهر اصفهان اجلاس سازندگان و طراحان معماری آن شهرستان با حضور چند هزار نفر از فعالان حوزه معماری و عمران شهری برگزار شد و تصمیمات خوبی گرفتند و به اجرا گذاشتند. در آنجا شهرداری زمینه هایی را فراهم ساخته تا فعالان عرصه ساخت و سازها، خانه های قدیمی را خریداری و با استفاده از تسهیلات، سکونت های قدیمی را احیا کنند.  ‌
شهرداری به دوستداران میراث فرهنگی هم اطمینان داده که با احیاء بافت فرسوده، آسیبی به میراث فرهنگی نخواهد رسید زیرا بافت فرسوده، شامل بافت تاریخی نمی شود و آنها ضوابط خاص خود را دارند. ببینیم شهرداری اهواز برای احیای بافت فرسوده چه کرده و آیا قبل از اتفاق احتمالی، در این مورد تسریع خواهد کرد.
با کدام مجوز، یونولیت سقفی تا 60 درصد افزایش قیمت یافت؟ 
در حالی که مردم در انتظار برخی تغییرات و بهبود اوضاع رفاهی و اقتصادی هستند. افزایش قیمت ها همچنان ادامه دارد. در این میان گران شدن برخی مصالح ساختمانی، وضعیت مسکن و ساخت و ساز را بیش از پیش با مشکل مواجه کرده است.
از جمله افزایش ناگهانی و چندین برابر یونولیت صدای انبوه سازان را درآورده و آنها معتقدند این گرانی، بر قیمت مسکن هم اثر نامطلوب خواهد داشت.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفته قیمت پلاستوفوم (یونولیت سقفی) بین 50 تا 60 درصد افزایش یافته است و قیمت یک بلوک استاندارد پلاستوفوم که حدود 150 هزار تومان بوده، حالا 235 هزار تومان بالا رفته است.
وی این را هم گفته که کارخانه های تولید پلاستوفوم می گویند : عدم عرضه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید از سوی پتروشیمی ها، باعث افزایش قیمت شده است.  ‌
گفتنی است که قیمت یونولیت سقفی در شهریورماه 70 تا 80 هزار تومان بوده است.
به یاد داریم که زمانی ریشه تمام گرانی ها را تحریم می دانستند و می گفتند چون مواد اولیه از خارج وارد نمی شود، افزایش قیمت‌ها امری طبیعی است اما وقتی کالایی در کشور تولید و مواد اولیه اش در اختیار خودمان است چرا باید این همه افزایش قیمت را شاهد باشیم. 
البته گران شدن کالاهایی که مواد اولیه آنها را پتروشیمیها تولید می کنند، تازه گی ندارد و قبلاً از این دست افزایش قیمت ها مثل شویندهها و وسایل پلاستیکی را فراوان داشته و داریم. 
در اینجا این سوال هم مطرح می شود که مگر نه هر افزایش قیمتی باید مجوز داشته باشد؟ اگر چنین است، پتروشیمی‌ها براساس کدام مصوبه یا مجوز، قیمت مواد اولیه خود را غیر معقول بالا می برند و کاری به کارشان ندارند و چرا به عواقب چنین کاری نمی اندیشند؟ با پدید آمدن چنین وضعیتی آیا نهضت ساخت ملی مسکن و ادامه کار و تکمیل واحدهای مسکن مهر، می تواند پیشرفتی داشته باشد؟
یک انتصاب امیدوار کننده در خوزستان
پس از مدت ها، یک انتصاب منطقی در استان انجام شد که امید است آغازی برای کنار گذاشتن مدیران سفارشی و ناکارآمد و انتصاب های بعدی با رعایت شایسته سالاری باشد. در این رابطه با حکم رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، شهرام ملائی هزاروندی، به سمت سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان منصوب شد.
تایید این انتصاب از آن جهت است که ملائی از مجموعه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان است و رزومه او نشان می دهد که در سمتهای مختلف، کار در جائی که به سرپرستی آن منصوب شده را تجربه کرده و به امور این اداره کل کاملاً آشناست.  
‌ضمن تبریک به آقای ملائی برای ایشان در سمت جدید آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم بتواند در توسعه آموزش فنی و حرفه ای و آموزش نیروهای جویای کار و ارتقاء سازمانی فنی و حرفه ای خوزستان منشاء اثرات مفید و ماندگاری باشد.

برچسب ها : فضای شهری اهواز اهواز آموزش فنی و حرفه ای