شماره خبر : 15429
منتشر شده در مورخ : ۱۴ آذر ۱۴۰۱
ساعت : 18:7
راوی گفت: در تغییرات مدیریتی استان، باز هم نمایندگان غافلگیر نشوند

راوی گفت: در تغییرات مدیریتی استان، باز هم نمایندگان غافلگیر نشوند


نگرانی از وارد شدن ضربه مهلک دیگری به کارون بزرگ
دکتر مهدی قمشی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز که متخصص مهندسی علوم آب است، دغدغه و نگرانی خود را پیرامون انتقال بین حوضه ای آب برای تامین نیاز شرب و بهداشت عنوان نموده و متذکر شده است: خبرهای مختلف روزهای اخیر در مورد فشارها و پی گیری های مدیران استان اصفهان در خصوص تامین آب شرب این استان و شنیدن قول های مساعد مسئولان کشور مبنی بر رفع مشکل فوری این خواسته بدون روشن نمودن نحوه به سرانجام رسیدن آن فضائی غبارآلود را دامن زده است. 
اما در خوزستان که هر چند مدت یک بار خبرهای انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز اذهان مردم را درگیر می کند، نگاه ها و نگرانی ها را در مورد دست اندازی های جدید به رودخانه کارون به این بهانه شدت یافته و متاسفانه از آنجائی که راه حل هائی که توسط مسئولان استان اصفهان و وزارت نیرو معمولاً پی گیری می شوند با تکیه بر اصلاح مدیریت منابع آب درون حوضه نیست و بلکه بیشتر معطوف به انتقال بین حوضه ای آب از حوضه رودخانه کارون بزرگ است، لذا دل نگرانی‌هائی در مورد وارد شدن ضربه مهلک دیگری به رودخانه کارون بزرگ، بیش از پیش تقویت شده است.
به اعتقاد این متخصص مهندسی علوم آب، مقدار انتقال های بین حوضه ای از سرشاخه های کارون و دز به حوضه زاینده رود که در حال حاضر فعال هستند، از نظر حجمی، بیش از سه برابر نیاز شرب و بهداشت استان اصفهان با چشم انداز جمعیتی سال 1415 این استان را تامین می کند. 
بنابراین از نظرگاهها و محاسبات مختلف دامن زدن به مسئله انتقال آب بین حوضه ای و حق دادن به این خواسته به نام کمبود شرب و بهداشت، کاملاً غیر منطقی و غیر علمی و به عبارتی مجازی است و عملاً نتیجه اش نابودی استان پائین دست حوضه مبداء که خوزستان است، خواهد بود. منظور این که حتی اگر کمبود آب شرب و بهداشت در برخی استان ها جدی باشد باید با صرفه جوئی یا کاهش سطح کشت از دل بخش کشاورزی خود حوضه تᅢمین شود نه از سهم کشاورزان و یا نیاز زیست محیطی حوضه مجاور، تا تنش بینهم وطنان را دامن نزند.
از محل اعتبار حق آلایندگی، به پارک های محله ای اهواز برسید
استاندار خوزستان همچنان از موفقیت بزرگ <دریافت 5 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار حق آلایندگی با پی گیری مستمر از هیئت دولت> سخن می گوید و مدعی شده که هیچ شهر و روستائی در خوزستان از دریافت این اعتبار محروم نیست.
خلیلیان توسعه زیرساخت ها، مبلمان شهری، تجهیزات و امکانات مورد نیاز ساماندهی پسماندها، پارک ها و تکمیل پروژه های نیمه تمام در شهرها و ساخت پارک، مکان ورزشی، پل و ... در روستاها را از اولویت های استفاده از اعتبار حق آلایندگی بر شمرده که مصوب شده است. حال باید دید تا کی باید پز دریافت این اعتبار را بدهند و آیا واقعاً نظارتی بر حسن اجرای چگونگی هزینه کرد این پول هست و ضمانتی برای آغاز و اتمام پروژه های مورد نظر، وجود دارد؟
شاید اگر تمام این اعتبار فقط صرف ایجاد تحول در این به اصطلاح کلانشهر شود، هنوز اهواز جای کار بسیار دارد، چون شهر از ابتدائی ترین مظاهر شهری برخوردار نیست. به عنوان نمونه بنا به اظهار شهروندان، به خصوص خانواده ها در اهواز یک پارک که دارای وسایل و تجهیزات لازم برای استفاده خانواده ها باشد، وجود ندارد و تمام وسایل بازی و سرگرمی بچه ها از بین رفته و پارک های محله ای بصورت مخروبه درآمده اند.
متاسفانه شهرداران مناطق، یا حتی معاونین آنها زحمت بازدید از این پارک ها را به خود نمی دهند و اگر این کار را می کنند و این همه خرابی و کمبود در پارک های محدوده خود می بینند و بی تفاوت هستند، وامصیبتا.
هر جا هم بحث خرابی وسائل پارک ها می شود یاد گرفته اند سرقت آن ها را بهانه کنند در حالی که به هر دلیل که این وسایل ناقص باشند باید جایگزین یا لااقل تعمیر شوند. 
به هر حال حالا که استاندار خوزستان گفته از محل اعتبار عوارض آلایندگی قرار است در روستاها ساخت پارک و مکان ورزشی و غیره انجام شود، در راه خدا پارک های اهواز ( این کلان روستا را) هم سر و سامانی بدهید و قبل از این که پول به مصرف حقوق های معوقه یا پرداخت هزینه های جاری برسد، لااقل به پارک های محله ای و مرکزی شهر برسید.
در تغییرات مدیریتی استان، باز هم نمایندگان غافلگیر نشوند
در خبرها بود که با تصمیم رئیس جمهور، تا پایان ماه جاری 10 تغییر مدیریتی در سطح ملی و استانی انجام می شود.
این تصمیم و تغییر مدیریتی در صورتی بدرد استان ها خواهد خورد که با توجه به تخصص و تجارب علمی باشد نه این که باز هم از میان تعدادی افراد انگشت شمار مورد نظر برخی طیف های جناحی که برای سمت های کلیدی صرف نظر از تخصص مورد نیاز برگزیده می شوند، با شد، چرا که خوزستان از این بابت، لطمات شدید دیده و همچنان این وضع ادامه دارد.
در این میان باید دید آیا نمایندگان استان از شنیدن این خبر واکنشی نشان می دهند یا این بار هم در خواب زمستانی هستند تا غافلگیر شوند و زمانی به خود آیند که نیروی دست چندم ناتوانی از استان های کوچکتر را در خوزستان میزبانی کنیم، همان طور که تا حالا چنین بوده است.
عمده فروشان مواد مخدر را هم شناسائی کنید
در خبرها بود که در اجرای طرح پاکسازی مناطق جرم خیز یکی از شهرهای خوزستان، 6 خرده فروش مواد مخدر شناسائی و پس از هماهنگی نیروی انتظامی با مقام قضائی، طی عملیات غافلگیرانه در مخفیگاهشان دستگیر شدند.  ‌
ضمن قدردانی از زحمات نیروی انتظامی، امیدواریم آنها که مواد را در اختیار خرده فروشان می گذارند هم شناسایی و به دام بیفتند چون در برخورد با هر فساد و جرمی، ریشه کن کردن آن مهم است.
تغییرات در فرمانداران به شرطی که حقبه حقدار برسد
شنیدنی ها حاکی از تغییر تعدادی از فرمانداران استان است. از جمله گفته شده قرار است رضا نجاتی معاون سابق سیاسی و اجتماعی استانداری، فرماندار شهرستان دزفول شود که امیدواریم انتصابات جدید از این جنس باشد و حق به حقدار برسد و در تغییر مدیران، سوابق، تخصص و تجارب نیروها مد نظر قرار گیرد.

برچسب ها : نمایندگان اهواز حق آلایندگی