شماره خبر : 16865
منتشر شده در مورخ : ۳۰ دی ۱۴۰۱
ساعت : 18:26
راوی  گفت: اولین دستور قاطع استاندار به شهردار و شورای شهر اهواز پس از دیدن مناطق آب گرفته

راوی  گفت: اولین دستور قاطع استاندار به شهردار و شورای شهر اهواز پس از دیدن مناطق آب گرفته

زمان تغییر مدیریت سنتی و استفاده از ظرفیت جوانان و نخبه ها در رأس کارها رسیده است
استاندار خوزستان در نشستی با مدیران یکی از ادارات کل گفته : با تکیه به مدل مدیریت سنتی تحول ایجاد نمی شود. محراب راه حل این ضعف مدیریتی را هم عنوان کرده و تأکید نموده « باید از توان و ظرفیت جوانان و نخبه ها در رأس کارها استفاده کرد.»
این راهکار استاندار، همان حلقه مفقوده استان است و معلوم می شود که ایشان در همین مدت کم پس از آمدن به خوزستان و مشاهده وضعیت استان، متوجه شده که گیر کار در ضعف مدیریتی است. منتهی وقت آن رسیده که چنین راهکارهایی از حرف به عمل درآید. به این معنا که همواره شاهد این هستیم که مدیران و مقامات دستگاه ها ، در سخنرانی هایشان برای راهگشایی گره های کور استان از کلماتی مانند «باید» و «ضرورت» و مشابه آن استفاده می کنند، در حالی که بارها گفته شده «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست.»
اشاره استاندار به مدیریت سنتی کاملاً به جاست و اگر خواستار تحول هستیم مدیریت استان باید پوست عوض کند و یکبار برای همیشه انتصاب هایی براساس توانمندی، تخصص و تجربه و به قول استاندار، نترس و ریسک پذیر و نیز بدون سفارش عمر و زید، سکان ادارات و سازمان ها را به دست گیرند و مدیران خسته، پیر یا جوان بی تجربه را مرخص کرد. البته راوی اطلاع دارد که استاندار مطالعات خود را برای تغییرات اساسی در استان آغاز کرده و سرگرم گمانه زنی برای تزریق نیروهای کارآمد در سطوح مختلف است که امیدواریم این بررسی ها خیلی به درازا نکشد و در برابر لابی ها و احیاناً فشارهایی که برخی ها برای ابقای خود می کنند، و استاندار سابق بارها به آن اشاره کرده بود، مقاومت جانانه نشان دهد.
اولین دستور قاطع استاندار به شهردار و شورای شهر اهواز پس از دیدن مناطق آب گرفته
بارندگی های اخیر در اهواز نشان داد که با وجود اجرای طرح هایی به منظور دفع آب های سطحی با صرف هزینه های بالا، این شهر همچنان از نظر آبگرفتگی مشکل دارد و به خصوص در مناطق محروم و عقب مانده با هر بارندگی زندگی برای اهالی سخت می شود تا جائی که حتی امکان تردد مردم وجود ندارد و باید از میان آب عبور کنند. روز شنبه استاندار علیرغم بارانی بودن هوا، بازدیدی از چند منطقه که دچار آبگرفتگی شدید بودند، داشت و مردم با دیدن وی از وضع موجود گله کردند و به استاندار گفتند که با هر بارندگی، زندگی آنها مختل می شود، مدارس تعطیل و استفاده از خدمات معمولی امکان پذیر نیست. در این بازدید که معاون عمرانی استانداری و شهردار اهواز هم حضور داشتند استاندار از دیدن وضعیت مردم و خرابی مناطق، متأسف شدند و تأکید کردند که شهردار و شورای شهر اهواز باید موظف به پایان دادن به این وضع شوند.
حالا دیگر استاندار با دیدن اوضاع پس از بارندگی این به اصطلاح کلانشهر قطعاً مصمم به اقدام اساسی برای کاهش گرفتاری های مردم خواهد شد، مشروط به این که ایشان با حرف ها و بهانه های تکراری مسئولان شهری قانع نشوند و از آنها کار بخواهد، چون کمتر کسی فکر می کرد با آن همه اعتبار که صرف اجرای طرح های دفع آب های سطحی اهواز شد، امسال هم زمستان سختی داشته باشیم و حتی مناطق مرکزی شهر به صورت دریاچه درآیند. اکنون مردمی که شاهد بازدید استاندار از مناطق شان بوده اند، انتظار دارند آقای محراب برای رفع مشکلشان، قاطعانه عمل کند و تنها به تذکر اکتفا نکند و به مسئولان، زمان رفع مشکل بدهد و اگر در پایان ضرب الاجل باز هم مشاهده کرد با باری به هر جهت کار مهمی انجام نداده اند، دست به یک خانه تکانی برای مسئولان شهری و استانی بزند تا برخی مسئولان ( چه در شهرداری و شورای شهر، چه در سایر سازمان ها و دستگاه ها) تصور نکنند «دَر» همچنان روی پاشنه گذشته می چرخد و با تکیه به حامیانی که دارند، خطری جایگاهشان را تهدید نمی کند.
اگر این همه بنزین با کیفیت تولید می شود، چرا اهواز سهمی از «یورو» ها ندارد؟
مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مدعی شده به اندازه یک کشور 300 میلیونی، مصرف بنزین داریم، پس وقتی مصرف سه برابر می شود، خود عامل آلودگی است. وی در این خصوص که سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است وزارت نفت در زمینه اجرای قانون هوای پاک یا کیفی سازی، خوب عمل نکرده یا از برنامه عقب است، این حرف را کاملاً اشتباه می داند.
مروج مدعی است که بنزین تولیدی در پالایشگاه ها، با کیفیت است و نقشی در آلودگی هوا ندارد. او با اشاره به فعالیت پالایشگاه ها در تولید بنزین سالم گفته : در پالایشگاه تهران بنزین با استاندارد روز دنیا تولید می شود، بنزین پالایشگاه تبریز مطابق استاندارد جهانی است و پالایشگاه نفت و گاز اصفهان روزانه نفت و گاز یورو 5 وارد بازار می کند. وی در پاسخ به این سوال که اگر بنزین تولیدی در کشور استاندارد است، چرا آلودگی و مصرف بالاست می گوید: بنزین در کشور مطابق استاندارد توزیع می شود اما از آنجا که زیر ساخت های حمل و نقل شهری ضعیف است، خودروهایی که در کشور تردد می کنند، عموماً پر مصرف هستند و صدی 10 تا 12 لیتر در 100 کیلومتر پیمایش مصرف دارند. همچنین سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف است، بنابراین وقتی خود را با کشوری مانند ژاپن مقایسه می کنیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که آنها دارای شبکه پیشرفته ای از سیستم حمل و نقل زیرزمینی هستند. 
به گفته این مسئول وزارت نفت، شرکت پالایش و پخش را متعهد کرده تا سه سال همه فرآورده های تولیدی اش را مطابق استاندارد ملی وارد بازار کند. استاندارد ملی در سال 83 – 84 وضع شده است.
با توجه به مطالب این مدیر نفتی، دلایل اصلی پر مصرف بودن بنزین در کشور، ضعف های سیستم حمل و نقل عمومی و پُر مصرف بودن خودروهاست و این وسط، مردم نقشی در آن ندارند و تنها تاوان سوء مدیریت خودروسازان و ناکارآمدی مسئولان حمل و نقل عمومی را می پردازند. ضمناً چرا از این همه بنزین با کیفیت و یورو که در پالایشگاه ها تولید می شود، کلانشهر اهواز به عنوان پایتخت نفت کشور نباید سهمی داشته باشد؟
از نظر وزیر نفت، هیچ کمبود گازی نداریم
وزیر نفت در پاسخ به دلایل پدید آمدن وضعیت گاز در کشور، به خصوص مناطق سردسیر گفته : ما به هیچ وجه غافلگیر نشدیم و هر جا هم که گاز قطع شده، سیلندر و نفت سفید توزیع شده و مردم مشکلی ندارند. به این ترتیب قطع گاز هزاران خانه در استان های شمالی، توقف تولید بر اثر قطع گاز و مسایل دیگر ظاهراً دلیل غافلگیر شدن نیست و همه چیز رو به راه است، اما بهتر است از هم اکنون با تجربه امسال فکر زمستان سال بعد باشند.


 

برچسب ها : استاندار خوزستان شهردار و شورای شهر اهواز اهواز خوزستان