شماره خبر : 1718
منتشر شده در مورخ : ۱ خرداد ۱۴۰۰
ساعت : 22:25
دزفول،کهن شهر ایران زمین + عکس

دزفول،کهن شهر ایران زمین + عکس

دزفول در شمال استان خوزستان شهری با قدمتی کهن که طبق کاوش‌های باستان شناسی جایگاه پیدایش خط بوده است .

 شهر دزفول با پیشینه‌ای کهن و باستانی جایگاه اولین سکونت گروهی انسانهاست طوری که از تپه‌های چغا بنوت در میانه هزاره هشتم پیش از میلاد آغاز شده است.

شهرستان دزفول با جمعیت ۴۲۰ هزار نفر در قسمت جلگه‌ای شمال خوزستان با مساحتی به حدود ۴۷۶۲ کیلومترمربع واقع شده  و فاصله این شهرستان تا تهران ۷۲۱ کیلومتر است .
 
در بافت قدیمی دزفول که گام بردارید، با گذشتن از کوچه‌ها و ساباط‌ها، در تاریخ گم می‌شوید. بازار قدیم، حمام‌ها، گذرها، مسجد‌ها، خانه‌ها و کوچه‌های قدیمی، سبک معماری این شهر را به نمایش می‌گذراند.

این بنا‌ها از آجر ساخته شده‌اند و به همین دلیل دزفول شهری آجری نامیده می‌شود.
 
تپه‌های چغامیش، تپه‌های باستانی هستند که با قدمت ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح در جنوب این شهر واقع شده‌اند.  

در این تپه‌های باستانی آثاری از یک شهر تاریخی و باستانی ساخته شده از خشت‌های پخته متعلق به عصر پیدایش خط دیده شده است و می‌توان گفت این منطقه مرکز خط و کتاب ایران است.  
دزفول،کهن شهر ایران زمین + عکس
دو لوح ارزشمند دریانوردی و هم‌نوازی با قدمت بیش از ۵۰۰۰ هزار سال در چغامیش دزفول کشف شده است. خانم «هلن کانتر» از اعضای هیئت عملیات حفاری و باستان شناسی پس از کاوش‌های منطقه از تپه چغامیش دزفول به عنوان «شهری از سپیده دم تاریخ» نام برده است.  

برخی از داشته‌های تاریخی و آثار فرهنگی دزفول : 
 
پل تاریخی دزفول: این پل با گذشت ۱۷۰۰ سال ۲۶۳ میلادی هنوز پا برجاست و به عنوان قدیمی‌ترین پل جهان که هنوز شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است در جهان شناخته می‌شود.  

دانشگاه جندی شاپور: به عنوان اولین و بزرگترین مرکز آموزش پزشکی، فلسفه و نجوم در دوره ساسانیا در ده کیلومتری شهر دزفول تاسیس شده است و به عنوان اولین پایگاه دانش و دانشگاه در جهان از آن یاد می‌شود.  

بافت قدیمی دزفول: بافتی آجری که در کنار رود دز و کرخه شکل گرفته و شامل محلات قدیمی و در هم تنیده بامعماری خاص و تزئینات آجری بی‌نظیر، این شهر را به شهر آجر معروف نموده است.  
دزفول،کهن شهر ایران زمین + عکس
طبیعت زیبای دزفول: وجود آبشار شوی با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر بزرگترین آبشار خاورمیانه و همچنین دریاچه شیهون یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران و جهان است.  

دزفول شهر گل رز و مریم : این شهرستان در تولید گل مریم رتبه اول و در تولید گل رز رتبه دوم را در کشور داراست. مرکبات این شهرستان شهرت جهانی دارد.  

چهارمین حرم معنوی کشور در دزفول :  آستانه متبرکه سبز قبا (ع) یا حرم مطهر محمد بن کاظم (ع) برادر امام رضا (ع) مشهور، سبز قبا در مرکز شهر دزفول قرار دارد.  

خاتم الفقهاء شیخ انصاری دزفولی (ره) :  در سرزمین دلاورپرور دزفول مردان و زنان بزرگ و پرآوازه‌ای پرورش یافته‌اند که از جمله علما بزرگ و بنام این سرزمین می‌توان به خاتم‌المجتهدین شیخ مرتضی انصاری دزفولی (ره) اشاره نمود و، اما تعریف بافت تاریخی دزفول از زبان غلامحسین معماریان مدیر گروه دوره دکترای دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت تهران می‌گوید: بافت تاریخی دزفول نسبت به سایر بافت‌های تاریخی کشور منحصر به فرد بوده است، زیرا به کارگیری آجر در ساختن بافت به صورت ماهرانه که نمونه آن دریافت‌های دیگر کشور که متاسفانه در حال تخریب هستند پیدا نمی‌شود.  
دزفول،کهن شهر ایران زمین + عکس
خانه تاریخی تیزنو :  بیشتر از صد خانه قدیمی با معماری ناب در این شهر وجود دارد که بعضی از آن‌ها ثبت ملی شده‌اند. یکی از این خانه‌های تماشایی، خانه تیزنو است. خانه تیزنو در محله قلعه دزفول قرار دارد، قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین محله این شهر باستانی. محله قلعه یا قله در غرب خیابان طالقانی کنونی قرار داشته و یکی از ۲۸ محله قدیمی دزفول به‌شمار می‌رود.
 
شهر دزفول در هشت سال جنگ تحمیلی مورد اصابت ۱۷۶ موشک قرار گرفت، هواپیما‌های دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی‌دفاع شهر دزفول فروریختند و پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ به نقاط مختلف این شهر اصابت کرد.
دزفول،کهن شهر ایران زمین + عکس
اما این حجم گسترده حملات هوایی، موشکی و توپخانه‌ای، نه‌تن‌ها مردم مقتدر این شهر را خسته نکرد بلکه باوجود شهیدان زیادی که در این دوران تقدیم شد، هرروز بر مقاومت و شجاعت مردم این خطه افزود و برگ‌های زرینی از مقاومت در تاریخ این شهر ثبت کرد که به‌پاس ایستادگی و مقاومت مردم این دیار، روز چهارم خرداد «روز ملی مقاومت و پایداری مردم دزفول» نام‌گذاری شده است.  

 خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان  

برچسب ها : دزفول چهار خرداد چهارم خرداد «روز ملی مقاومت و پایداری مردم دزفول»