شماره خبر : 17764
منتشر شده در مورخ : ۶ اسفند ۱۴۰۱
ساعت : 11:52
کاشت ۷۰ میلیون درخت برای سرسبزی خوزستان

کاشت ۷۰ میلیون درخت برای سرسبزی خوزستان

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان: باتوجه به جایگاه هفتم ایران در آلایندگی کره زمین، طرح توسعه پوشش سبز در کشور و استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، محمدتقی سجادی درخصوص برنامه کاشت ۷۰ میلیون درخت در نقاط مختلف خوزستان گفت: افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و آلاینده‌های صنعتی و... در دنیا و همچنین افزایش گاز CO۲ سبب گرم شدن کره زمین شده است.ایران هفتمین کشور آلاینده دنیا/ کاشت ۷۰ میلیون درخت برای سرسبزی خوزستان

وی آب شدن یخ‌های قطبی، افزایش سطح آب دریاها، مختل شدن نظام بارش در کشور‌های مختلف از جمله مناطق خشک مانند ایران و جاری شدن سیلاب و همچنین خشکسالی‌های مداوم و طولانی و... را از پیامد‌های منفی گاز‌های گلخانه‌ای برشمرد و افزود: بهترین راهکار برای مهار این گازها، افزایش پوشش سبز جنگل‌کاری، بوته کاری و افزایش سبزینگی در سطح کره زمین است.

آقای سجادی با بیان اینکه افزایش سطح سبز، سبب افزایش فتوسنتز می‌شود، ادامه داد: یکی از گاز‌هایی که در فرمول فتوستز مصرف می‌شود، گاز CO۲ است که به اکسیژن تبدیل خواهد شد.

این مقام مسئول به آغاز یک نظام بین المللی در سطح جهان از لحاظ توسعه فضای سبز در کشور‌های مختلف دنیا برای مواجهه با گاز‌های گلخانه‌ای و آلودگی‌های صنعتی اشاره و اضافه کرد: ایران در زمینه تولید گاز‌های گلخانه‌ای در رتبه هفتم جهانی قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان دلیل افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و کسب این رتبه را ناشی از توسعه صنعت و میادین نفتی، باتوجه به اینکه خوزستان، مهد نفت ایران است، فعالیت کارخانه ها، فرسودگی خودرو‌ها و... عنوان کرد و گفت: از سویی دیگر از لحاظ ترسیب کربن، کشور ما رتبه چهل و دوم را دارد و به نوعی فاصله زیادی میان وظیفه ما برای جبران آلایندگی صنایع مشاهده می‌شود.

وی بر مدیریت بخشی از مشکلات زیست محیطی با حرکت جدی و در بازه زمانی کوتاه تاکید کرد و افزود: یکی از این راهکار‌های موثر، توسعه پوشش سبز است، به همین دلیل در کشور‌های مختلف در سطوح گسترده برای توسعه نهالکاری برنامه ریزی است.

آقای سجادی می‌گوید: البته یک هدفگذاری کلان شده است و براساس آن تا ۲۰۳۰ میلادی، یک تریلیون اصله درخت در سطح جهان کاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های آسیایی و خاورمیانه آمار‌هایی ارائه داده اند و ادعا دارند که ۶ میلیارد اصله درخت از سوی ترکیه، ۴۰ میلیارد درخت از سوی عربستان شامل؛ ۱۰ میلیارد درون عرصه سرزمینی و ۳۰ میلیارد برون عرصه سرزمینی، ۲ میلیارد درخت از سوی پاکستان و حدود ۳۵ میلیارد درخت از سوی چین خواهند کاشت.

آقای سجادی با بیان اینکه تعدادی از این درخت‌ها در کشور‌های یاد شده کاشته شده است، گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است یک میلیارد اصله درخت در ایران در مدت ۴ سال در نقاط مختلف کاشته شود.

وی افزود» باتوجه به اینکه موضوع گسترده است و باید از ظرفیت‌های اجتماعی، حمایت‌های دولت، صنایع مختلف، تشکل‌های مردم نهاد و آحاد مردم برای اجرا و به سرانجام رساندن این طرح بزرگ، ملی و جهانی استفاده کرد.

به گفته این مقام مسئول؛ از سال ۱۴۰۲، سالانه ۲۵۰ میلیون اصله درخت تولید و در سطح کشور کاشته شود که براساس آن سهم خوزستان ۷۰ میلیون است.

جایگاه ویژه خوزستان در طرح توسعه پوشش سبز

محمدتقی سجادی به جایگاه ویژه خوزستان در طرح ملی و جهانی کاشت نهال و افزیش سرسبزی زمین به دلیل ۴ فصل بودن و بهره مندی از دمای مطلوب در طول سال و شرایط مناسب برای کاشت نهال اشاره کرد و ادامه داد: براساس ظرفیت‌های موجود، ۱۶ نهالستان در نظر گرفته شده است که تعدادی از آن‌ها مربوط به بخش دولتی و تعدادی دیگر مربوط به بخش خصوصی هستند.

وی تعداد اعضای انجمن نهال خوزستان را حدود ۱۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: از این تعداد ۷۵ عضو ثابت و ۲۵ عضو همکار و سایرین نیز اعضای نهالستان‌ها محسوب می‌شوند که آمار دقیق آن‌ها حدود ۱۱۴ نهالستان خواهد شد.

سجادی می‌گوید: براساس ظرفیت سنجی‌های انجام شده، امکان تولید سالانه ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله درخت در خوزستان وجود دارد، البته این تعداد پس از فعلیت رسیدن این ظرفیت‌های بالقوه است و درحال حاضر حدود ۱۴ میلیون و ۳۰۰ اسله نهال در نهالستان‌های استان دولتی و خصوصی موجود بوده که با احتساب نهال‌های موجود در شهرداری‌های استان هستند، می‌توان گفت بیش از ۲۰ میلیون نهال در خوزستان داریم.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان؛ براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ اصله نهال آماده عرضه، انتقال به عرصه‌ها و کاشت هستند، ضمن اینکه حدود یک میلیون نهال برای توزیع عمومی فرهنگسازی کاشت نهال در نظر گرفته اند و باقیمانده آن‌ها نیز در قالب طرح‌های مختلف درختکاری و جنگل‌کاری در استان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


 

برچسب ها : خوزستان کاشت ۷۰ میلیون درخت برای سرسبزی خوزستان کاشت نهال