شماره خبر : 18199
منتشر شده در مورخ : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
ساعت : 18:48
راوی گفت: تحلیلی بر نهضت ملی مسکن و شهرهای جدید خوزستان  شورای مسکن استان با غیبت نمایندگان مجلس و بانکها، به جائی نمی رسد

راوی گفت: تحلیلی بر نهضت ملی مسکن و شهرهای جدید خوزستان  شورای مسکن استان با غیبت نمایندگان مجلس و بانکها، به جائی نمی رسد


استاندار خوزستان در نشست شورای مسکن استان تاکید کرده که: جا نمائی های شهرهای جدید با وجود آماده سازی خدمات به هر دلیل مورد استقبال واقع نشده و باید جاذبه های بیشتری برای این شهرها ایجاد شود تا بخشی از مشکل مسکن کلانشهر اهواز و حاشیه را برطرف کند.  ‌
این نشست که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در اهواز برگزار شد با کنار گذاشتن مدیر عامل شهر جدید رامین که از نیروهای مخلص و دلسوز بود، همزمان و مدیر عامل شیرین شهر با حفظ سمت به عنوان سرپرست شهر رامین منصوب شد. البته از مدتی پیش بحث تغییر ایشان مطرح و چند گزینه هم برای جانشینی وی در نظر گرفته شده بود که مورد موافقت مرکز قرار نگرفت و حالا باید دید این تغییر مدیریتی چه تاثیری از خود بر جای خواهد گذاشت. و اما این که استاندار تاکید کرده باید جاذبه های بیشتری در شهرهای جدید ایجاد شود، این تحول با یک دستور یا تذکر در شورای مسکنی که بطور مرتب تشکیل نمی شود و غایبان زیادی هم دارد که حضورشان می تواند گره گشای شهرها باشد، تحقق نخواهد یافت. غایبان اصلی این شورا، نمایندگان استان هستند که حتی وقتی معاون وزیر هم در جلسه است، حاضر نیستند بیایند و از وضعیت مسکن استان دفاع کنند.
نسخه کشوری نهضت ملی مسکن در خوزستان قابل اجرا نیست
به اعتقاد کارشناسان و حتی افراد غیر کارشناس، در قضیه نهضت ملی مسکن نسخه ای که برای کل کشور وجود دارد، در تمام شهرهای خوزستان قابل اجرا نیست و نباید اصرار شود مثلاً در شهرهایی مثل لالی و اندیکا و غیره برای مردم خانه های 70 تا 90 متری بسازید، کما این که این طرح در شادگان شکست خورد. شاید بهترین مشکل قابل اجرا در چنین مناطقی از خوزستان پرداخت وام خود مالکی به افراد واجد شرایط است تا طرف در گوشه ای از خانه 800 متری پدری، خانه ای برای خود بسازد یا از فضای بالای خانه پدری استفاده کند یعنی دولت به جای این که کارفرما باشد، تسهیلات به خانواده ها بدهد تا به دست خود صاحب مسکن شوند.
اجرای کارهای عمرانی خصوصاً مسکن نیازمند فرمانده است
موضوعی که در بحث نهضت ملی مسکن باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در خوزستان فقط بانک مسکن، پای کار است و بقیه بانک ها حتی وقتی دعوت به جلسه شورای مسکن می شوند، نمی آیند و جا دارد در این مورد، استاندار ورود کرده و سایر بانکها را مکلف به همراهی کند.  ‌
به قرار اطلاع در استان های دیگر، همگرائی برقرار است. یعنی وقتی قرار است یک مقام کشوری مثل همین معاون راه و شهرسازی به استانشان برود، قبل از آن، نمایندگان مردم، مدیران و استاندار با هم نشستی برگزار می کنند و قرار می گذارند که از وزیر یا معاون او چه بخواهند و دستورهای لازم را بگیرند. اما در استان ما چنین نیست و مدیران جزیره ای رفتار می کنند.
شاید یکی از علل این که کارها در استان ما به سرانجام نمی رسد این است که نه تنها دستگاه ها با هم نیستند، بلکه فرمانده واحدی هم ندارند و این فرمانده می تواند استاندار باشد و به جای این که با حرف بگوید باید چه بشود و چه نشود و بعد هم هیچ یک از بایدها را اجرا نکنند، از مدیران دستگاه ها مثل آب، برق، گاز و شهرداری ها بخواهد به موقع کارهای لازم را انجام دهند، در برخی استان ها حتی نماینده ولی فقیه هم در این مورد هماهنگ است و او هم مطالبه گری می کند.
تمام مشکلات مسکن مهر کشور یک طرف و مشکلات مسکن خوزستان، یک طرف دیگر
معاون وزیر راه و شهرسازی در اهواز گفته : همه مشکلات مسکن مهر کشور یک طرف و مشکلات خوزستان یک طرف دیگر است که البته بیشتر به مسائل زیربنائی و روبنائی مربوط می شود.  ‌
این سخن معاون وزیر کاملاً درست است و تنها به بخش مسکن خلاصه نمی شود. به عنوان مثال کدام مدیر یک استان دیگر به خود اجازه می دهد اعتباری را که دولت در اختیارش گذاشته تا برای اجرای یک طرح عمرانی هزینه کند، صرف پرداخت حقوق کارکنانش کند، حتی اعتبارات مربوط به مسکن مهر؟  یا این که وزارت نیرو اعتبار تامین برق مدارس مسکن مهر را به نوسازی مدارس داده اما این پول به دست پیمانکار مربوطه نرسیده و آب و برق مدرسه معطل مانده است و پیمانکار درب مدرسه را جوش زده است. این بی نظمی از فقدان فرماندهی امور در استان است. 
خانه یا مدرسه ای که ساخته شود و آب و برق نداشته باشد به چه دردی می خورد؟  ‌
مدیر کل راه و شهرسازی استان هر ماه باید برای رفع نواقص طرح های مسکن به استاندار فشار بیاورد و کم کاری ها را در شورای مسکن مطرح کند و استاندار فی المجلس تصمیم گیری و به مدیرانی که هماهنگ نیستند، تکلیف کند که وظایفشان را انجام دهند و اگر کوتاهی کردند برخورد لازم را با آنها داشته باشد.
البته نقش نمایندگان حتی می تواند از استاندار هم پررنگ تر باشد چرا که استاندار بالاخره نماینده دولت است و خیلی در مقام انتقاد و برخورد به خاطر کارهای انجام نشده برنمی آید اما نماینده قاعدتاً از این بابت آزاد است و می تواند به خوبی در مقام مطالبه گری از مردم و جلوگیری از هدر دادن اعتبارات، برآید.
استاندار برای ایجاد جاذبه در شهر رامین، ورود کند
در ادامه بحث وضعیت واحدهای مسکونی در شهر رامین ذکر این نکات ضروری است که چهارهزار واحد مسکونی در این شهر به صورت نیمه تمام رها شده اند و فاقد متقاضی هستند که با توجه به گذشت زمان در حال تخریب و از دست رفتن سرمایه ملی است و روز به روز بیشتر فرسوده می شوند. 
بیشتر زیرساخت ها در شهر انجام و برای امسال هم 400 میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف شده که در حال اجرا است. مسلماً چنانچه تسهیلات لازم و سریع برای واگذاری واحدها فراهم شود، متقاضیان تشنه مسکن جلو خواهند آمد که تحقق این امر بستگی به نگاه مسئولین در خصوص واگذاری واحدهای نیمه تمام به متقاضیان است که اگر این اتفاق بیفتد موجبات رونق شهر رامین فراهم خواهد شد و استاندار که اعلام کرده باید جاذبه های شهرهای جدید بیشتر شود، می تواند به این مهم جامه عمل بپوشاند.  ‌

برچسب ها : نمایندگان مجلس مسكن مهر مشكلات مسكن خوزستان