شماره خبر : 18281
منتشر شده در مورخ : ۱ فروردین ۱۴۰۲
ساعت : 17:32
تب برفکی و نکاتی که باید درباره آن بدانید

تب برفکی و نکاتی که باید درباره آن بدانید

 

بیماری تب برفکی یکی از انواع بیماری های دام است که از آن به عنوان بیماری دهان و پا نیز یاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، تب برفکی نوعی بیماری ویروسی، عفونی و گاهی کشنده است و حیوانات سم دار مانند گوسفند، گاو، گاومیش، خوک و بز دیده می‌شود.تب برفکی و نکاتی که باید درباره آن بدانید

ویروس عامل بیماری می‌تواند در دستگاه تنفسی، بزاق، شیر، ادرار، مدفوع، خون، اندام‌های داخلی و جنین سقط شده دام‌های بیمار قرار گیرد.

باید توجه داشت که ویروس عامل بیماری تب برفکی می‌تواند به وسیله باد از منطقه‌ای به منطقه دیگر تا شعاع زیاد منتقل شود.

ویروس این بیماری عفونی می‌تواند به صورت مستقیم و از طریق تماس دام با سایر دام‌ها و شیر آلوده و یا غیر مستقیم و از طریق وسایل دامداری، علوفه، افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دیگر دام‌ها انتقال یابد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا دام‌ها به بیماری تب برفکی و شیوع آن وجود دارد، این راه‌ها به شرح زیر است:

۱- از تردد بی مورد افراد در داخل محوطه دامداری جلوگیری شود.

۲- مبادی ورودی و خروجی دامداری دارای حوضچه حاوی آب و ماده ضد عفونی موثر باشد.

۳- ورود همه وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود، البته خودرو‌های حمل شیر، علوفه، علوفه و کود که باید وارد دامداری شوند، پس از ضد عفونی کامل اجازه ورود به آن‌ها داده شود.

۴- گروه‌های واکسیناسیون، دامپزشک فارم، مسئولان بهداشتی، ماموران بیمه، صاحب دامداری و... باید وسیله نقلیه خود را خارج از محوطه دامداری قرار دهند.

۵- به منظور جلوگیری از انتشار بیماری تب برفکی، درصورت مشاهده هرنوع تلفات دامی، با جداسازی دام‌های مبتلا از سالم، ضد عفونی دام و دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده، در اسرع وقت به دامپزشکی اطلاع رسانی شود.

برچسب ها : تب برفکی بیماری تب برفکی دامپزشکی