شماره خبر : 18721
منتشر شده در مورخ : ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
ساعت : 14:8
برداشت محصولات پاییزی در خوزستان به علت بالا بودن رطوبت زمین به تاخیر افتاد

برداشت محصولات پاییزی در خوزستان به علت بالا بودن رطوبت زمین به تاخیر افتاد

 

  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: برداشت محصولات پاییزی در خوزستان به علت بالابودن رطوبت زمین ناشی از بارش‌های بهاری به تاخیر افتاد.

تورج نوروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:طبق برنامه قرار بود عملیات برداشت محصولات پاییزی به خصوص گندم و کلزا در سطح ۷۱۴هزار و ۳۹۳هکتار از فردا ۲۰فروردین ماه شروع شود ولی رطوبت بالا در اراضی کشاورزی و سبزینگی ، برداشت محصولات کشاورزی با تاخیر دست کم سه روزه ، شروع خواهد شد.

وی گفت: در شرایطی که میزان خشکیدگی در محصولات پاییزی به خصوص گندم و دانه روغنی کلزا کم است شروع زودهنگام عملیات برداشت، به ضرر کشاورزان خواهد بود، بنابراین به لحاظ فنی و علمی برداشت زودرس محصولات کشاورزی در ۲۰ فروردین عملا" امکان پذیر نیست.

سال‌های گذشته برداشت محصولات پاییزی در خوزستان به علت بارش‌های کم بهاری از ۲۰ فروردین ماه شروع می‌شد ولی امسال به علت بارندگی های متناوب بهاری ، زمان شروع عملیات برداشت با تغییراتی همراه خواهد بود.

این درحالی که هواشناسی خوزستان نسبت به ورود یک سامانه بارشی جدید به استان از اوایل روز چهارشنبه تا اواخر روز پنجشنبه هفته جاری ، هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

عملیات برداشت محصولات پاییزی در خوزستان ابتدا از مناطق جنوبی همچون هندیجان ، ماهشهر و شادگان شروع خواهد شد و به تدریج به مناطق مرکزی و غربی و جنوب شرق استان کشیده خواهد شد.

بیشترین سطح زیرکشت محصولات پاییزی متعلق به گندم به میزان ۴۲۱هزار هکتار آبی و ۱۷۲هزار هکتار دیم است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات کشاورزی ، باغی ، دامی ، شیلات و عسل در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

خوزستان یک میلیون و۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که در صورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

 

برچسب ها : گندم کشاورزی کلزا خوزستان